Gaál István 1985-ben készült utolsó mozifilmjével nem pusztán megfilmesítette Gluck ikonikus operáját, hanem gazdag képi világával és erős szimbólumrendszerével markáns szerzői filmmé avatta azt. Orfeuszt nem mitológiai hősként, hanem esendő, küszködő emberként mutatja meg, aki szembesül a halál misztériumával. A látványos film operatőre Sára Sándor volt. A filmet – Ingmar Bergman Varázsfuvolája vagy Joseph Losey Don Giovannija mellett – a szerzői operafilm klasszikusai között tartják számon.
Az Orfeusz és Eurydiké az opera tragédiával záruló, 1762-es bécsi változata alapján készült. Gaál Gluck művéhez képest radikálisan változtatott: Orfeusza már nem a kasztrált tenor vagy az alt, hanem az ógörög mítosznak megfelelően a férfias bariton hangján szólalt meg, Miller Lajos énekhangján. Eurydikét Maddalena Bonifaccio, Ámort Kincses Veronika szólaltatja meg, Orfeuszt Téry Sándor, Eurydikét a fiatal Eszenyi Enikő, Ámort Sebestyén Ákos alakítja. Közreműködik a Liszt Ferenc Kamarazenekar és a Magyar Rádió és Televízió Énekkara, vezényel Vásáry Tamás.
Mindkét filmbemutató az ACE (Association des Cinémathèques Européennes, Európai Filmarchívumok Egyesülete) által szervezett, a Creative Europe által támogatott A Season of Classics Films elnevezésű nemzetközi projekt részeként valósul meg. A projekt célja, hogy elősegítse az európai filmművészet gyöngyszemeinek digitális restaurálását, és széles körű bemutatásukkal felhívja a figyelmet az európai filmarchívumok munkájára.
Az NFI – Filmarchívum 2021-ben Kovásznai György animációs kultfilmjét, a Habfürdőt mutatta be a projekt keretében, idén pedig Gaál István frissen restaurált operafilmjét teszi elérhetővé nagyvásznon és online.
Fotó forrása: NFI