Orosz keserű humor Erdélyből

Egyéb

Miről is szól ez a történet?

Egy átlagemberről, aki a napi problémái elől igyekszik menekülni, főleg adósságai, hitelezői elől, ezért kitalálja és megszervezi a saját halálát. Ez idő alatt pedig találkozik hozzá hasonló kisemberekkel és nyomozókkal, akikkel folyamatos félreértések sorozata alakítja majd a történet humoros vonulatát. Van azonban a történetnek egy másik, kevésbé megírt oldala is, amit a rendezős, és amit a színészek munkája jelenít meg burkoltan a színpadon.

A darab műfaja tragikomédia mégis része a Humorfesztivál programjának. Mit gondol, miért?

Mikor az előadás meghívást kapott a Thaliától a Humorfesztiválra, először én is meglepődtem, de aztán amikor tisztáztuk a fesztivál célját a szervezőkkel, akkor már értettem, hogy miért is került be a válogatásba. Aztán láttam, hogy lesz egy zseniálisan megírt Osztrovszkij darab is (Jövedelmező állás ? TÁP Színház, február 7.16:00 - szerk.), illetve dumaszínházas előadások, ebből pedig azt a következtetést vontam le, hogy a fesztivál a humor helyét keresi a színházban. Hogy hány féle formában mutatkozhat meg a humor, amely olyan sok kérdést felvet, ha színpadi közegben akar valamit átadni.

Mi az oka annak, hogy még mindig ?sok kérdést felvet? a humor a színpadi közegben?

Mindig az a kérdés, hogy kinek mit jelent a humor. Például egy erdélyi színház esetében, ami elég gyakran találkozik a román színházzal ? míg a kárpátaljai az ukrán, a vajdasági pedig a szerb színházzal ?, a humor teljesen más hangsúlyokat kap abban a közegben, mint egy budapesti vendégszereplés alkalmával. A humor megítélésében fontos a befogadó, azaz a közönség világképe, környezete, szemlélete. Hiszen azok a poénok, amik egy erdélyi és román miliőben fogannak, nem biztos, hogy éppen úgy hatnak Budapesten is. Természetesen a humor is lehet egy egységes nyelv, ami egységes üzenetet közvetít, de nem árt szem előtt tartani időnként ezeket a társadalmi szempontokat sem annak érdekében, hogy a humor igazán működjön.

Ha már arról esett szó, hogy humor és humor között is van különbség, a Tarelkin halála milyen típusú komédiával operál?

Keserű humora van, valódi fekete komédia, ami kiválóan passzol a budapesti ízléshez. Itt nagyon erősen és minőségien van jelen a humor több fajtája is a színházakban, amit a közönség igényel és értékel. Éppen ezért szerintem tetszeni fog a magyarországi közönségnek is.

Tufan Imamutdinov nem először rendezett Marosvásárhelyen. Hogyan esett rá a választás ennél a darabnál?

A legkedvesebb történetem vele az, amikor tömören vázoltuk, hogy mit szeretnénk. Csak ennyit mondtunk nagyszínpad és komédia. Erre ő azt reagálta Lear király. És én elhittem neki, hogy ő ezt komolyan gondolja, de végül ez a darab maradt. Valóban nem először rendez nálunk. Először Tufannal a román színházban találkoztam, szintén Marosvásárhelyen, ahol a Háztűznéző című darabot rendezte. Az is egy általa kreált kifinomult, nyers humorral dolgozik, ami nekem nagyon tetszett. Ezért döntöttünk úgy, hogy elhívjuk a magyar társulathoz is rendezni.

 

Egyre gyakrabban hívnak orosz rendezőket magyar társulatok. Marosvásárhelyen mi ennek a jelentősége?

Felvállaljuk, hogy az orosz, litván, lengyel, ukrán színjátszás mentén is szeretnénk dolgozni, hiszen az újdonságokra mindig van igény. Az, hogy Tufán a maga a maga zseniális kreativitásával megtalált minket, csak újabb színfoltja a munkánknak. Egyfajta frissességet, lendületet ad az ő sajátos humora. Épp a Tarlelkin halála próbái alatt töltötte be a huszonkilencet, szóval nagyon fiatal, de még a legtapasztaltabb színészek is azt mondták, hogy életük egyik fontos találkozása volt vele dolgozni.


A történet az ezernyolcszázas évek végén íródott. Mitől válik egy ilyen darab újraértelmezett kortárs drámává, ami teljesen más hangokon szólal meg, mint az eredeti, korhű szöveg?

Épp attól tud kortárssá válni, hogy Tufan azt mondja: komédia egyenlő Lear király. A mentalitása, szemlélete, és egyedi humora teszi maivá a darabot. Továbbá, talán ma a legaktuálisabb az, hogy az emberek igazán vad dolgokra is képesek annak érdekében, hogy elmeneküljenek a problémáik elől. Kicsit mindannyian átérezzük azokat a problémákat, amikkel a darab szereplői küzdenek.


A Tarelkin halála című darabot február 6-án 19:00 órától a Thália nagyszínpadán láthatja a közönség.

 

Tóth Júlia Éva