Raymond J. Lustig és Matthew Doherty Semmelweis című operájának világpremierjét a Bartók Plusz Operafesztivál és a Budapesti Operettszínház közös produkciójaként tartották meg június 9-én. A darabot Boross Martin rendezte, a karmester pedig Dinyés Dániel volt. A Semmelweis című előadás emléket állít a 200 éve született Semmelweis Ignácnak, az ?anyák megmentőjének?.

Semmelweis1
Fotó: MTI/Vajda János

 

A premier előtt Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára így fogalmazott: ?jó szívvel képviselem az Emberi Erőforrások Minisztériumának szinte valamennyi államtitkárságát ezen a jeles eseményen, hiszen Semmelweis munkájának egészségügyi, oktatási, szociális, nemzetközi és kulturális aspektusai egyaránt megkérdőjelezhetetlenek. Professzor Kásler Miklós miniszter úr személyes üdvözletét hozom? ? tette hozzá, majd kiemelte: ?legyünk büszkék nagy magyarjainkra, és örüljünk annak, ha pozitív módon ?sztárolják? hőseinket?. Fekete Péter köszönetet mondott a Semmelweis című darab két amerikai szerzőjének azért, hogy bátran hozzá mertek nyúlni ehhez a témához és Semmelweis Ignác alakját kívánták megörökíteni egy színpadi darabban. ?Művük nyomán a kortárs opera kedvelői körében ismertté válik Semmelweis neve és munkássága? ? emelte ki.

 

?Gratulálok azoknak az alkotóknak, akiket a színpadon csodálhatunk, de azokról se feledkezzünk el, akik a színpad mögött dolgoznak, hiszen minden egyes színházi munkatárs hozzájárult ahhoz, hogy ez a darab megszülethessen? ? mondta Fekete Péter, hozzátéve: tisztelettel és köszönettel tartozik a Bartók Plusz Operafesztivál szervezőinek is, akik évről évre a legszínvonalasabb produkciókat állítják színpadra Miskolcon és mernek kísérletezni, új utakra lépni.

Semmelweis2
Fotó: MTI/Vajda János

 

Darab az anyák megmentőjéről

Semmelweis Ignác nevéhez szinte állandó jelzőként tapad hozzá ?az anyák megmentője? kiegészítés, az viszont nem igazán épült be a közbeszédbe, hogy kortárs kollégái egyáltalán nem fogadták olyan lelkesedéssel felismerését ? azt, hogy a halálos gyermekágyi láz fertőtlenítő kézmosással megelőzhető ?, mint a későbbi korok orvosai. Olyannyira nem, hogy teljesen ellehetetlenítették az igazához ragaszkodó doktort, aki depresszióba esett, elmegyógyintézetbe került, ott pedig gyanús körülmények között meghalt. Két amerikai alkotó, Raymond J. Lustig és Matthew Doherty azonban rátalált erre a történetre, és operát ? vagy úgy is mondhatjuk, oratorikus kórképet ? írt belőle. Ennek magyarországi ősbemutatóját tartották június 9-én a Bartók Plusz Operafesztiválon.

 

Az este azonban más miatt is különleges volt: Semmelweis 1818-ban, tehát épp 200 éve született, az opera így a Semmelweis Emlékév keretén belül került színpadra, méghozzá különleges prózai bevezetővel. Berkő Péter professzor sok évtized szülész-nőgyógyász tapasztalattal a háta mögött állt ki a színpadra, és beszélt Semmelweis életútjáról, valamint munkájának jelentőségéről. Ám a darab nem csak Semmelweisről szól. Ahogy a Bartók Plusz Operafesztivál oldalán is olvashatjuk: az előadás Semmelweis ?történetére épül, az ő életének momentumaiból áll össze, az ő lelkének sejthető rezdüléseit mutatja meg, de ugyanúgy szól a nőkről, az áldozatokról ? és leginkább arról, hogyan lesz egy ambiciózus, okos ember környezete butaságának áldozata bármikor és bárhol?.

semmelweis_2
Fotó: operafesztival.hu

 

A Miskolci Nemzeti Színházban tartott ősbemutatón Dr. Kriza Ákos polgármester mellett Kesselyák Gergely fesztiváligazgató, valamint Szőcs Géza kultúráért felelős kormánymegbízott, továbbá országgyűlési képviselők és közéleti személyiségek is részt vettek. A darab különleges látványvilággal, a videótechnika, valamint a kortárs tánc és a zene segítségével tárta a nézők elé Semmelweis életének és munkásságának jelentőségét.

 

Ahol az opera kerül a középpontba

Az operaelőadások mellett hangverseny, kiállítás és filmvetítés is várja az érdeklődőket a június 17-éig tartó miskolci Bartók Plusz Operafesztiválon, amelynek célja Bartók Béla örökségének ápolása. A tizennyolc évvel ezelőtt alapított fesztiválon két alkalommal szólal meg Bartók Bélától A fából faragott királyfi, a Csodálatos mandarin és a Kékszakállú herceg vára Michal Znaniecki rendezésében, Cser Ádám vezényletével. A fesztiválon az Óbudai Danubia Zenekar és a Honvéd Férfikar közreműködésével hangzik el az István, a király című rockopera hangversenyváltozata Kesselyák Gergely vezényletével.

ssemmelweis_3
Fotó: operafesztival.hu

 

A tíznapos rendezvényen tárlatok, utcai és szabadtéri programok is várják a látogatókat.

 

A Bartók Plusz Operafesztivál kiemelt jelentőségű esemény a miskolci térség felzárkóztatásában. A zene, és ezen belül az opera a diplomácia számára is hasznos segítő lehet. Nemzetközi fellépői révén eddig is alkalmas volt erre a fesztivál, most azonban a meghirdetett operaversenyek újabb lehetőségeket kínálnak. A műfaj megújítása nemzetközi szinten is aktuális téma. A Bartók Plusz Operafesztivál megrendezése tehát nem csupán egy esemény Miskolcon: hatása kiterjed a magyar zeneszerzők, rendezők és színházak munkájára is. A fesztivál nem csupán egyszeri bemutatást jelent, hiszen koprodukciói révén az itt bemutatandó darabok egész évadra bekerülnek egy-egy társulat repertoárjába. A miskolci zenetanítást is szolgálja a fesztivál, hagyományosan résztvevői, így támogatottjai a város művészeti iskolásai az általános iskoláktól az egyetemistákig. A fesztivál kiegészítő programjai pedig a város nem hivatásos együttesei számára nyújtanak fellépési lehetőséget.

 

A Bartók Plusz Operafesztivál részletes programja ITT található.

A Semmelweis című darabról további részleteket ITT olvashattok.

 

Forrás: Kulúra.hu/MTI/operafesztival.hu