|
A számtalan kultúrkörben előforduló, szimbolikus jelentésekkel terhelt kert(-szimbólum) ? amely a Koto és Kaori-ban a reális világ és a kislány fantáziavilágának azonos tere ? ideális környezet egy gyermekelőadás hátteréül. Horváth Csaba a színpadon nem láttat buja növényzetet, alig díszletez, semmilyen vizuális utalást nem látunk a kert mibenlétére. A rendező-koreográfus az egyhangú képi összhatást csupán néhány, jelzésszerű kőcsoporttal bontja meg, mely alkalom adtán szerencsére világítani is tud ? a reflektoroktól feltöltődő bevonat így megmenti a színpadi látványvilág mesei arculatát és a gyerekeknek meghagyja a csoda illúzióját. Az illúzióteremtésben egyébként a legjobb elképzelés és a legjobban sikerült megoldás a Beszéd-bolt jelenete. A Kitchen Budapest vizuális művészeinek köszönhetően egyszerű, de ötletes installáció jelenik meg a háttérfüggönyön ? a bolttulajdonos, Andrássy Máté lehulló szavakat nyel le torkosan, majd minden kimondott szava, közhelye a levegőben röpköd, emeli, tolja a kifejezéseket, később mázsás súlyként szakadnak a nyakába. Luca megtanulja: a szó hatalom.
|
Vati Luca tehetséges, színpadra termett, ügyes kislány, aki meglepő magabiztossággal és rutinnal oldja meg még a váratlan színpadi helyzeteket is. Ritmusérzékéről, memóriájáról, kiváló alkati és zenei adottságairól, táncos előképzettségéről ad tanúbizonyságot.
|
A Koto és Kaori finoman vezeti be a legfiatalabb korosztály számára a fizikai színház műfaját, ám Horváth Csaba nem tudja igazán egységbe rendezni az előadást, a jelenetek széthúznak. Ha nem is sokszor, de rendre kiesik a néző a darab miliőjéből és csupán a Trafó sötét, üres tereit látja. Az elidegenítő részek ellentétei az érzékeny kreativitással megoldott jeleneteknek. Ilyen például a zárókép, amelyben a világító kövek az árnyékot vető tenyerek által fák koronáivá változnak és a sötétben utoljára még megidézik a kertet, amelyben a megtalált kertész elmondja utolsó és legfontosabb tanácsát Lucának, miszerint a kert az ő lelkében él, és a világ olyan és mindig olyan lesz, amilyennek ő látja. Földeáki Nóra szövegíróként jól debütál, szavai nem csupán egy anya üzenetei, hanem irodalmi szempontból, tartalmilag és formailag is újszerűek. Hiányérzetet csak az hagyhat, hogy a szöveg még egy utolsó átfésülést igényelt volna.