A Szépművészeti Múzeum egy ideje nagy monografikus tárlatokon hozza közel a hazai közönséghez az előző századforduló nagy művészegyéniségeit, elsősorban a festőket. Monet és köre, majd Van Gogh után - és a 2011-re ígért Cézanne előtt - most egy majdnem elfeledett mesterre került a sor. A svájci Ferdinand Hodler életműve, bár a modernizmus egyik atyjaként tartják számon, a szakkönyveken kívül ma inkább csak hazájában, Svájcban ismert; ott is több mint negyedszázada volt utoljára nagy kiállítás a műveiből. Most, halála után éppen 70 évvel, a berni Kunstmuseum és a Szépművészeti - svájci kurátor, Katharina Schmidt vezetésével - közösen jelölte ki azt a vezérfonalat, amelynek mentén Hodler életműve, az itt látható 170 mű befogadható, megismerhető és szerethető lesz a közönségnek.
Profi kiállítást csináltak, az elrendezéstől a csoportosításig, a válogatástól a kommentárokig minden tökéletes. A portrét, tájképet, látomásos jeleneteket, természetet, az élet, a halál és a hit témáit megragadó Hodler szellemiségéből kihozták a legtöbbet: a kékeslila álomfénybe burkolózó svájci hegyi táj, a minden korszakban felbukkanó, egyszerű, szinte azonos beállításban készült önarcképek - mint gunyoros leselkedő kísérik a látogatót - és a monumentális szcénák a szimbolizmus szellemiségét árasztják. Mert Hodler sokféleképpen interpretálható, de amit itt látunk belőle, az valóban az álmok, vágyak, érzések feltárása.
Hodler realista tájképekkel és portrékkal indult, de korán rájött, hogy leginkább a természet rejtett törvényszerűségei izgatják. Felfedezte magának a párhuzamok törvényét, és a képeit tükrözéssel, ismétléssel, variációkkal kezdte fölépíteni. A táj belső szerkezetét vásznain a mögöttes lényeg, a teremtő struktúra váltotta fel, a biblikus hangulatú allegóriákon több alak áll, mozdulatuk, testtartásuk ritmikusan ismétlődik, maga a szekvencia hordozza a tartalmat. Majd 1891-ben megtörténik az áttörés: megfesti és kiállítja az Éjszakát, amiből először botrány, majd nemzetközi siker lesz, az európai szecesszió bálványt csinál belőle. Itt kezdődik a természet energiáinak képekbe építése, allegorikus figurák állnak a virágos réten, természet és ember egymásba olvad, átlényegül a teremtés elemeivé. Kimondhatatlan tartalmakkal bír az a belső fény, amit a Nappal nőalakjai vagy az Igazság világítóan fehér, szinte halotti figurája viselnek a testükön. A rejtett világlényeg gyakran merev testtartásban, az egyénítés szándéka nélkül, egyfajta mitikus méltóságban testesül meg - sajátos kifejezési módja ez az ekkor alakuló modernizmusnak, hogy az egyéniség, az egyedi eltűnik az általános érvény mögött, Hodler bűvésze volt ennek az átlényegítésnek. Késői festményein ugyanez az eszme alakítja át a tájképet "planetáris tájjá", a színeket érzésekké, a kompozíciót szinte absztrakttá.