A kiállítás egy eddig kevéssé feldolgozott, a hazai művészeti közeg perifériáján működő neoavantgárd művészcsoport tevékenységét kívánja bemutatni és jelentőségét hangsúlyozni. A Pécsi Műhely a hatvanas évek végén alakult meg Pécsett Lantos Ferenc festőművész és művészetpedagógus tanítványaiból: 1970-től Ficzek Ferenc (1947?1987), Hopp-Halász Károly (1946?2016), Kismányoky Károly (1943? ), Pinczehelyi Sándor (1946? ) és Szíjártó Kálmán (1946? ) alkotják a csoportot.

 

A tárlat amellett, hogy kronologikus rendben sorakoztatja fel az évtizedben készült jelentős műveket, a geometrikus törekvésektől kezdve a tájkísérleteken és konceptuális műveken át egészen a performansz-dokumentációkig és mozgóképekig, nagy hangsúlyt fektet a korabeli, archív anyagok, kiállítási katalógusok, levelezések, reflexiók összegyűjtésére és bemutatására. Emellett a műhelytagok közötti együttműködések, a csoportmunka és a közös gondolkodás munkamódszerének feltárására és megjelenítésére is kísérletet tesz. Ahhoz, hogy a tárlat a legteljesebb válogatást nyújthassa a korszak műveiből, nemcsak országos múzeumok ? mint többek között a pécsi Janus Pannonius Múzeum, a székesfehérvári Szent István Király Múzeum, a Paksi Képtár ? hanem olyan jelentős hazai és külföldi magángyűjtemények, mint például a zágrábi Marinko Sudac gyűjteménye szolgáltatták a válogatás alapját.

 

A több helyszínen megvalósuló kiállítássorozat ezen felül kitűnő alkalmat kínál a hetvenes évek kulturális, művészetpolitikai folyamatainak újabb szempontú értelmezésére, melyhez szakmai workshop, kerekasztal-beszélgetések, múzeumpedagógiai programok és egyéb kísérőrendezvények kapcsolódnak majd.

 

A Pécsi Műhely a hazai konstruktivista, avantgárd hagyományok megújításán, új vizuális nyelv, új vizuális kultúra megalapozásán munkálkodott. Közös munkájukban a Bauhaus tevékenységét tekintették példaadónak. Figyelemmel kísérték a legfrissebb művészeti irányzatokat, a sokszorosított grafika, a festészet és a fotó mellett a legkülönfélébb műfajokban dolgoztak. A korai időszakban elsősorban geometrikus műveket alkottak, majd számos egyedülálló land art művet hoztak létre, a magyarországi és egyúttal a közép-kelet-európai neoavantgárd művészetben is az elsők között voltak, akik tájkísérleteket végeztek a természetben. A konceptuális művészet szellemisége elsősorban Pinczehelyi, Halász és Kismányoky munkáit hatotta át. A művészek a hetvenes évek elejétől egyéni utakra léptek, de a közös munkák, a közös gondolkodásmód továbbra is összekötötte a tagokat. A csoport jelen volt a magyarországi alternatív és félhivatalos művészeti színtéren.

 

A kiállítás szeptember 29. és október 31. között Pécsett, az m21 Galériában várja a látogatókat, majd decembertől a Szombathelyi Képtár ad otthont a tárlatnak.

A kiállítás kurátorai: Doboviczki Attila T. és Készman József