A Müpa, a Pannon Filharmonikusok és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciója különböző kontinensek vezető színpadainak valóban legnagyobb csillagait hozza Pécsre, így egy estére az opera fellegvárává válik a Kodály Központ. A bel canto műfajának egyik igen ritkán látható ékköve csillan meg a színpadon: idén Gaetano Donizetti Lucrezia Borgia című darabjának félig szcenírozott előadása került műsorra. A legfőbb szerepekben Yolanda Auyanet szoprán és Bretz Gábor basszus, mellettük ragyogó külföldi és magyar énekesek lépnek fel.

Az opera az egyik olyan műfaj, amely talán vagy mindenáron elkötelezett hívekre vagy értetlen távolmaradókra osztja ketté a hallgatókat. Nem mindegy tehát, hogy miképp és milyen operával találkozunk, mert biztosak lehetünk abban, hogy meghatározó lesz az élmény. A kedden Pécsen fellépő énekesgárda garanciát nyújt arra, hogy ha csak kíváncsiskodóként is nézzük, biztosan világszínvonalat fogunk látni, rajongóként pedig valódi jutalomjátékban lehet részünk.

A Lucrezia Borgia címszereplője a spanyol szoprán, Yolanda Auyanet, az olasz repertoár egyik legnagyobb előadója és ismerője,

aki azonban nem csak Bellinit, Rossinit vagy Donizettit énekel tökéletesen, de ismeri Mozart, Verdit, Puccini munkásságát is. Az európai operaházak kedvelt csillaga a Kanári-szigeteken született, pályáján versenydíjak sorával indult, az ezredvég óta a világot járó énekes a legnagyobb művészekkel dolgozik együtt. Repertoárjának középpontjában az olasz operairodalom, azon belül is főként a bel canto nagy női főszerepei állnak. Normát többek közt Madridban és a drezdai Semperoper színpadán, Anna Bolenát Pármában, a Lucrezia Borgia címszerepét pedig Bolognában énekelte.

A Ferrara hercegét megformáló Bretz Gábor basszus világszerte elismert művész,

akinek összetéveszthetetlen hangja, átélő előadásmódja mindig lenyűgöző. Bretz Los Angelesben és a Zeneakadémián tanult. 2005-ben megnyerte az athéni Maria Callas Énekverseny nagydíját. Fellépett a berlini Komische Operben, a milánói Scalában, a Salzburgi Ünnepi Játékokon, a Covent Gardenben és Sydneyben. Pályafutása során találkozott már bel canto operával, a stílus ismert számára.

Bretz Gábor
Fotó: Emmer László

Az olasz mezzoszoprán, Cecilia Molinari elsősorban Rossini-szerepekben mutatkozott be az operavilág megannyi fontos színterén, a berlini Deutsche Operben csakúgy, mint a Római Operában, a moszkvai Bolsojban és nem utolsósorban a milánói Scalában. Ugyanakkor Donizetti-operák előadásaiban is Európa-szerte fellép, jelen karakterét, azaz Maffio Orsini nadrágszerepét például Triesztben is megformálta már. A szakma és a közönség egyaránt kedveli a fiatal művésznőt igen kimunkált hangja és elegáns interpretációi miatt.

Az elsősorban bel canto szerepeiről ismert, ez alkalommal Gennarót alakító Ștefan Pop tenor vérbeli bel canto specialista. Huszonhárom esztendős korában a Plácido Domingo nevével fémjelzett Operalia énekverseny első díjának és közönségdíjának nyerteseként vált világszerte keresetté, ám nemzetközi debütálására már 2009-ben sor került, amikor a Traviata Alfredóját énekelte Rómában, Franco Zeffirelli rendezésében. Olyan operai fellegvárakban ismerkedhetett meg a közönség a román tenor művészetével, mint a Bécsi Állami Operaház, a párizsi Opéra Bastille vagy a londoni Covent Garden. Olyan nagyszerű művészeket láthat a közönség további szerepekben, mint Újvári Gergely, Endrész Ferenc, Szélpál Szilveszter, Papp Balázs, David Astorga, Haja Zsolt, Bakonyi Marcell, Kőszegi Judit vagy Miksa Bálint. Közreműködik a Honvéd Férfikar, karigazgató Riederauer Richárd.

A Pannon Filharmonikusok és az előadás karmestere Andrij Jurkevics bel canto specialista, a Müpa visszatérő vendége.

A rendező az az Anger Ferenc, aki a Szegedi Nemzeti Színházban, a Müpában, Pécsen és Győrben, de Pisában és Torre del Lagóban is dolgozott már, az Operaházban 2013-ban debütált, s ettől kezdve öt éven át ő volt az intézmény művészeti igazgatója is. A látványt Zöldy Z. Gergely Junior Prima díjas látvány- és díszlettervezőnek köszönhetjük. A jelmeztervező Szelei Mónika, a zenei asszisztens Alessandro Amoretti.

Nyitókép: Yolanda Auyanet. Fotó: Miguel Barreto