Párizsban élő magyar művész lett a Várfok Galéria művészkörének új tagja

Egyéb

Az 1955-ben született, Párizsban élő Pető Istvánt választották a Várfok Galéria művészkörének új tagjává. Munkáit számos kiállításon bemutatták, többek között Franciaországban, Németországban, Magyarországon, Belgiumban és az USA-ban. Művei jelentős magán- és közgyűjteményekben is megtalálhatók.

Pető István művészete egyszerre hordozza magában a festészet érzéki szabadságát és az elmélyült, meditatív formai építkezést. A lírai és a nyers ellentéte, a vászon struktúráját láttató üres felületek, a több rétegben felvitt, finom színátmenetek, az expresszív, dinamikus gesztusok és az organikus, élettől lüktető formák egy különösen gazdag belső világ kivetülései, melyek a lélek különböző régióit pengetik meg a nézőben. Munkásságában a grafika és a festészet állandó kapcsolatban áll egymással. Alkotásmódjának fókusza az építkezés – lírai munkái valójában egy jól strukturált, lépésről lépésre átgondolt művészeti program eredményei, amelyben a rendezettségen keresztül nyilvánul meg a teljes formai szabadság.

Pető István 1955-ben született Mezőkövesden. Mérnöki diplomájának megszerzését követően Lenkey Zoltán és Máger Ágnes mellett folytatta művészeti tanulmányait. Később az Iparművészeti Főiskolát látogatta, majd 1984-ben Párizsba költözött. Festészetét az École des Beaux-Arts-on fejlesztette tovább. Kezdetben a Porte de la Chapelle környékén, az aatoth franyóval szomszédos műteremben dolgozott, majd Párizs északi elővárosában, Saint-Denisben telepedett le, ahol 39 éve él és alkot. 1987-ben vált a Maison des Artistes tagjává.

Pető István korai művészetének vonalvezetése Kondor Béla bonyolult, metaforikus rézkarcait idézi meg. A nyolcvanas években fő motívuma az emberi test, azonban már ekkor is kitűnik munkáiból a vonal mint elem. Művészete organikusan jut el a figurálisból egy indiai utazás következtében a teljes absztrakcióig – emberalakjai végül foltokká, jelekké redukálódnak. Ettől fogva művein a kínai kalligráfiát és a szürrealista automatikus írást megidéző jelrendszereket hoz létre, amelyek azonban nem közvetítenek konkrét narrációt.

A ’90-es évek végén egy évre New York-ba költözött, ahol kizárólag festett – művészetének figyelme ekkortól fordult egyre határozottabban a belső kertképek irányába. Ezt a fantasztikus, lenyűgözően tágas belső művészi világot mutatja be a Garden, Now-sorozat, amely a művész által mentális sétái során bebarangolt metaforikus lélek-kerteket teszi a néző számára láthatóvá. Alkotásai kapcsolatteremtőek, hídként ívelnek át a nyugati avantgárdból sarjadó lírai absztrakció és az ősi, spirituális, keleti hagyomány között, olyan esztétikai vegyületet létrehozva, amely sűrű gondolatisággal telített.

Alkotásmódjára jellemző, hogy egyszerre több festményen is dolgozik, ezzel folyamatosan reflektálva saját munkásságára. A téli hónapokat művészetének megújítása céljából gyakran utazásokkal tölti – járt így többek között Indiában, Vietnamban, Indonéziában és Madagaszkáron is. Az ilyen utak alkalmával és a hétköznapokban is elsődleges inspirációs forrása a természet – újabb művein gyakran felfedezhetőek a növényi formák, motívumok.

Munkáit számos egyéni és csoportos kiállításon bemutatták, többek között Franciaországban, Németországban, Magyarországon, Belgiumban, Argentínában, Tajvanban és az USA-ban. Művei jelentős magán- és közgyűjteményekben is megtalálhatók.