_D0A2215_Copy
Tóth Barbara

?Pécs olyan, mint Liverpool: mindkettő iparváros volt, majd ahogyan kiüresedtek az iparterületek, úgy alakultak meg a fesztiválhelyszínek? ? mondta Tóth Barbara, aki nemcsak a Zenélő Egyetem programkoordinátora, hanem a 30Y zenekar marketingfelelőse is, valamint a Pécsi Tudományegyetem (PTE) hallgatója. Tóth Barbara a Backstage ? Amitől jól működik a zeneipar! című workshop keretében tartott előadást Mi Pécs titka a zeneiparban? címmel. A titokra ugyan nem derült fény, ellenben annál többet lehetett megtudni a pécsi klubokról és fesztiválokról.

A régió egyik legnagyobb munkaadója a Pécsi Tudományegyetem, a hallgatók száma azonban az eddigi évekhez képest idén a felére csökkent, amit a jövőben a zenével kívánnak orvosolni a pécsiek. Van ugyanis valami a városban, ami összetartja az embereket, egy kulturális erő, amely közösséget kovácsol. Tóth Barba és két beszélgetőtársa: Kirschner Petra, a pécsi Szenes Klub vezetője ? szintén egykori PTE-hallgató ? és Ian O?Sullivan, a Mongooz and the Magnet énekese és frontembere, szintén PTE-s hallgató próbálta megfejteni, mit is jelent a ?pécsiség?. A beszélgetés során többször is kiemelt szerepet kapott az egyetem, hiszen ez Pécs központja, szellemi élete is innen ered.

_D0A2247_Copy

?Minden zenei tevékenység szorosan kapcsolódik az egyetemhez, létrejött egy olyan közeg, amely állandóan megújul, rengeteg zenész indult innen? ? hangsúlyozta az épület fontosságát Tóth Barbara. Majd rátért az úgynevezett Zenélő Egyetemre, amely olyan ingyenes, bárki számára elérhető program, amely interdiszciplináris, fél éves kurzusokat tartalmaz, és a 30Y frontembere, Beck Zoltán hozta létre ? aki szintén pécsi. ?Ezek főként zenei kurzusok, de nem csak ehhez az irányhoz kapcsolódnak, hiszen volt már menedzsment képzés, színpadtechnikai kurzus és újságírói kurzus is. Minden, ami valamilyen formában kapcsolódik a zeneiparhoz, még próbatermet is tudnak biztosítani, és volt kurzus a pop és a pszichológia kapcsolatáról is? ? ismertette a Zenélő Egyetem működését a program koordinátora. Ezután kiemelte: 2018-tól egyéni szakként is elindul a PTE-n a Zenélő Egyetem, amely kifejezetten a popzenei kultúrára épül majd, és bárki felveheti, aki a jövőben a zenéléssel akar foglalkozni, vagy a zeneiparban akar elhelyezkedni. ?Ez nem azt jelenti, hogy csinálunk magunknak egy szakot, hanem rájött az egyetem ? és az ország is ?, hogy minderre tudományos szinten is szükség van? ? hangsúlyozta a szak fontosságát Tóth Barbara. Idén nyáron minden érdeklődő belekóstolhat abba, hogyan is képzelték el a szervezők a ?szakosodást? a ZEN POP UP Summercamp táborban, ahol öt nap alatt nemcsak elméletben, de gyakorlatban is látják majd a jövőbeni szak működését. A tábor végére pedig egy komplett programdélutánt kell összeállítaniuk a résztvevőknek ? angol nyelven ? a Fishing On Orfű nulladik napjára.

_D0A2308_Copy
Tóth Barbara, Kirschner Petra, Ian O?Sullivan, Bihari Balázs

A legtöbb egyetemi városnak van egyetemi klubja, Pécsnek azonban nincs. A különböző karok ugyanis pécsi klubokban tartanak bulikat. Ilyen például a Szenes Klub, amely élőzenei koncerteket szervez, vagy a Pécsi Est Café és az Amper Klub. A város nem csak zenei klubokban és bandákban bővelkedik, fesztivál is számos található már a baranyai megyeszékhelyen. Tóth Barbara kiemelte a Pécsi Egyetemi Napokat, ahol minden olyan banda fellépett már, amely számít, de még nem töltenek meg arénákat. De ilyen, a városhoz kapcsolódó rendezvény még a Fishing On Orfű vagy a Made in Pécs. Utóbbi egyébként igencsak formabontó fesztivál, hiszen a tavaly fellépett 109 zenekar közül a legtöbb amatőr volt, így azért akadtak érdekes koncertek is. Itt azonban ez nem feltétlenül hiba, hiszen a rendezvény célja, hogy a fiatal, még kezdő zenekarok is bemutatkozhassanak, vagy megismerhessék például a színpadi beállást ? igen, vannak olyan fellépők, akik még ezzel sem találkoztak. ?A Made in Pécs lényege, hogy visszaadjon valamit a városnak, az itt fellépő zenekarok nagyrésze ugyanis kezdő: vagy még nem lépett fel soha, vagy ilyen körülmények között még nem koncertezett? ? hangsúlyozta a fesztivál szellemiségét a Szenes Klub vezetője, aki egyben a rendezvény projektmenedzsere is.

_D0A2236_Copy
Bihari Balázs, Kirschner Petra, Ian O?Sullivan

A beszélgetés moderátora, Bihari Balázs felhívta a figyelmet a legfrissebb Recorder magazinra is, amely kifejezetten Péccsel foglalkozik, egy egész popzenei térképet készítettek a városról. A résztvevő pécsiek szerint az az alkotói közösség, amely a klubokat és a fesztiválokat is élteti, azért alakulhatott meg a városban, mert egyrészt Pécs nem nagy város, így minden zenekar ? már befutottként is ? a helyi klubokban próbál, közvetlenek egymással a már befutott és a még kezdő zenekarok. ?A 30Y nem azért hasonló a Kispálhoz mert koppintja, hanem mert így tudják átadni a pécsiséget. Beck Zolihoz is szinte bárki odamehet egy pécsi klubban, akár egy kisebb zenekar is, hogy hallgassa meg a zenéjét és mondjon róla véleményt, annyira közvetlen a hangulat. Nem érzékelhető Pécsen, hogy lenne szintkülönbség egy zenész, egy átlagember vagy egy szervező között, Pécsen mindenki ugyanolyan közvetlen, és ez elengedhetetlen ahhoz a kreatív légkörhöz, amely Pécset körbelengi? ? mesélte Kirschner Petra, a Szenes Klub vezetője.

_D0A2354_Copy

Ezt a harmóniát mutatja az is, hogy az említett klubok egyáltalán nem versengenek egymással, felosztották egymás között, hol melyik szak tart bulit, vagy melyik zenekar lép fel. ?Fesztiválszinten is ez jellemző, hiszen a szervezők egyeztetnek az időpontról, a stílusa pedig mindegyiknek más, így itt sincs rivalizálás.? Talán ez a már-már utópisztikus együttműködés adhat választ a pécsi titokra, vagyis arra: miért is működik jól a város zeneipara?

 

Fischer Viktória

Fotók: Csákvári Zsigmond