A kiállításon a pécsi Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárának gyűjteményéből hét alkotás szerepel, köztük Scheiber Hugó Önarckép szivarral című reprezentatív műve, a berlini tárlat egyik kiemelt darabja.
A pezsgő és kozmopolita német főváros és honfitársaink közötti kapcsolat kölcsönösen gyümölcsöző volt. A magyar művészek itt inspiráló közegben alkothattak és nyerhettek nagyobb nemzetközi figyelmet, ugyanakkor az egyik legfontosabb külföldi művészcsoportként jelentősen gazdagították a berlini avantgárdot. Ezt a művészi korszakot a nemzetiszocializmus 1933-as hatalomra jutása szakította meg, és az évek során az emléke is elhalványodott. Ezért is irányítja most rá ismét a fényt Berlin modern művészeti múzeuma, amely az időszakból 201 alkotással – festménnyel, grafikával, szoborral, fényképpel, filmmel, színházi tervvel, építészeti rajzzal – idézi fel a magyar művészek és Berlin közötti szoros kapcsolatokat. A berlini Secessionban 1910-ben megrendezett nagy magyar kiállítással induló éra bemutatását számos folyóirat és könyv is segíti.
A Magyar Modern. Ungarische Kunst in Berlin 1910–1933 elnevezésű tárlat a legnagyszabásúbb németországi magyar múzeumi kiállítás a rendszerváltás óta.
A magyar művészek Németországból, Ausztriából, Hollandiából, Franciaországból és Angliából, együttesen félszáz múzeumtól és magángyűjtőtől kölcsönzött alkotásainak mintegy fele magyarországi múzeumokból érkezett, így a pécsi Modern Magyar Képtárból. Pécsen a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria gyűjteménye után a legjelentősebb XX. századi gyűjtemény látható, a Scheiber-alkotás mellett olyan jelentős, a berlini kiállításon szintén szereplő művekkel, mint Berény Róbert kiemelkedő cilinderes önarcképe.
Nyitókép: Scheiber Hugó: Önarckép szivarral (1928–30)
Fotók forrása: Janus Pannonius Múzeum