Ezen a héten a hazai secret mapping egyik legfontosabb képviselőjével, Besnyő Danival beszélgettünk, aki elárulta, mi is az a fényfestés, hogyan lehet bevetíteni a legfurcsább területeket, és melyek voltak az eddigi legizgalmasabb helyszínek, ahol alkothatott.

Mesélj pár szóban magadról! Hogy lesz valakiből fényfestő művész?

14-15 éves koromban kerültem kapcsolatba a fotográfiával, és a gimiben matek órák helyett, ha tehettem, a fotóstúdióban és számtek termekben töltöttem az időt. Aztán megalakult az első hazai szakmai fórum és vj műhely, a VJ Centrum Budapest, ahol én is az alapító tagok közé tartoztam. Olyan központi helyként funkcionált, ahol workshopokat, előadásokat, kerekasztal-beszélgetéseket, technikai bemutatókat szervezünk. Egymástól tanulhattunk és fejlődtünk.

A technológia fejlődésével elérhetőbbé váltak az eszközök, például nagy teljesítményű projektorok és számítógépek. A vJ kultúra megkezdte a térhódítását és egyre több médiumban talált szerepet magának.

A projection mapping technikával megvetíthettünk épületeket, 3 dimenziós játékokat hoztunk létre a különböző architektúrákon, színházi előadásokkal kooperálhattunk, és létrejöttek az első önálló vetítési installációk.

A vizuális kultúra az elektronikus zenei kultúrában, a filmek hátterében és kiállításos installációs környezetben is megtalálta a helyét. 

Ezek a munkák, projektek vezettek odáig vezettek, hogy

mára már médiaművészetnek nevezzük azt, amivel én is foglalkozom.

Pontosan mit jelent az, hogy secret mapping? Hogy kell ezt elképzelnie valakinek, aki sosem látott ilyet?

A projekt során elhagyatott, vagy már használaton kívüli építményeket, tárgyakat, gigantikus mérnöki mesterműveket és gépeket projektálunk meg és mappingelünk az éjszakában.

Új jelentést adunk a valaha fontos szereppel bíró, de funkcionalitását vesztett helyeknek.

Az építményeket ezzel újra „életre keltjük”, a fényfestés technikájával visszatekinthetünk a múltba, a „szellemek” pedig ismét benépesíthetik az egykor mozgalmas tereket.

A projekthez nagy teljesítményű projektorokat használunk fel, éjszaka vetítünk, a vetítésekről pedig fotó és videó készül. A helyszíneket titokban tartjuk, hogy sokáig fennmaradjanak.

Hogy készültök fel egy ilyen projektre? Miből áll az alkotói folyamat?

Először kiválasztjuk a helyszínt, és megpróbálunk minél több információt szerezni a múltjáról, hogy a történetét beleszőhessünk a vetített tartalomba. A felületről fotók alapján háromdimenziós modell készül, amire méretarányosan tudunk animációkat és állóképeket készíteni – ezeket vetítjük vissza a felületre a lehető legnagyobb pontossággal. Az alkotói folyamat legnehezebb része maga a kivitelezés.

Van, amikor 2000 kilométert utazunk egy elhagyatott hajó miatt, hogy megvetítsük.

Az is előfordul, amikor az időjárás vagy technikai problémák keresztülhúzzák a terveinket.

Ha választanod kellene, mi volt az eddigi legjobb három helyszín, amit bevilágítottatok?

Nekem minden helyszín óriási élmény, nagyon nehéz lenne hármat kiemelni. Legyen az 200 méter mélyen egy cseppkőbarlang gyomrában, 1200 méter magasan a bulgáriai hegyekben, vagy egy jéghegy lábánál – mindegyiket nagyon élvezem.

És mi az, ami a bakancslistán van még?

A világ minden pontján találni elhagyatott épületeket vagy különleges természeti képződményeket. Most még Európát járjuk; Belgium, Anglia, Németország és Franciaország is telis-tele izgalmasabbnál izgalmasabb helyszínekkel.

Hol láthatnak titeket az érdeklődők legközelebb?

Nekem javarészt külföldi munkák vannak kilátásban, Rómában és Finnországban jártam az utóbbi időben. Emellett remélem, hogy hamarosan lesz második kiállítása a Secret Mapping projektünknek.

Az első kiállításunk pár hónappal ezelőtt volt, ami nagy mérföldkő az életünkben. Erről összefoglaló videó is készült.

Legmeghatározóbb filmélményed?

Ha vizualitás akkor Nicolas Winding Refn – The Neon Demon

A kedvenc könyved?

Ez is vizualitás, csak szavakban kifejezve: Karinthy Frigyes, Utazás a koponyám körül

Kedvenc helyed Magyarországon? 

Budapest Rooftop Cinema.

Egy hely, ahova egyszer mindenképp szeretnél elutazni:

A Hold, de előtte még Izlandon egy secret mapping projekt.