Pénteki kultúrrandi Hirmann Blankával, a Budapest Bábszínház drámainstruktorával

Színpad

Színház, közösség és játék, amiben annyira elmerülsz, hogy akár el is felejted, hogy épp dolgozol. Ezekre épül Blanka sorsszerűen meglelt hivatása, amelyről olvasva sokan pályát váltanánk, de legalábbis ismét gyermeki lelkesedéssel várjuk, hogy bábszínházba mehessünk.

Gyerekként is érdekeltek a bábok és a bábszínház?

Gyerekként valahogy elkerült ez a világ. Persze én is olyan klasszikus bábfilmeken nőttem fel, mint a Süsü vagy a Mazsola és Tádé, de a műfajjal ténylegesen másodéves egyetemistaként találkoztam. Akkor viszont instant szerelem lett!

Hogyan találtál rá a drámainstruktor–drámajátékos szakra?

A gimnázium elvégzéséig nem is hallottam erről a pályáról… Nem tudtam eldönteni, mit szeretnék csinálni. Pszichológiát hallgattam, magyart és anglisztikát is, túl sok minden érdekelt. A színház is, de nem találtam a helyét az életemben. Az Örkény Színház ifjúsági programjába jártam akkoriban, ott hallottam először erről a szakmáról, és éppen akkor hirdették meg a felvételit a Színház- és Filmművészet Egyetemen a második drámainstruktor-osztályba. Szóval ez véletlen és végtelenül szerencsés csillagállás volt inkább, mint tudatos készülés.

Mit jelent az, hogy drámainstruktor? Laikus számára a színészet és a pedagógia érdekes elegyének tűnik.

Hogy pontosan mit jelent, azt talán senki sem tudja megmondani, és ez a legcsodálatosabb benne. Az osztályfőnökeim az első napon azt mondták, hogy a drámainstruktor az, aminek mi kitaláljuk. Én pedig imádom ezt a szabadságot! Egyébként nem lőttél mellé: ez a szakma a színház, a pedagógia, a közösség és a játék metszete, legalábbis számomra, és ezt a hivatást így is választottam. Tudtam, hogy emberekkel foglalkozni és alkotni, mindenekfelett pedig játszani akarok.

A Budapest Bábszínháznál a drámainstruktorság és a drámapedagógia mellett nemzetközi kapcsolatokkal is foglalkozol. Hogyan kerültél az intézményhez?

Az egyetemen másodévben báboskurzusunk volt Végvári Viktóriával, aki a Budapest Bábszínházban létrehozta a Mozgató színházpedagógiai programot. Nekem az a kurzus volt a báb műfajával való nagy találkozás, és akkortól kezdve ez az irány érdekelt a legjobban. Harmadévben a bábszínházban töltöttem a féléves gyakorlatomat, és úgy tűnik, megvolt a kémia, mert miután lediplomáztam, Ellinger Edina – aki akkor lett a színház igazgatója – megkeresett, hogy bővíteni szeretnék a Mozgató program csapatát, és rám gondoltak. Mivel már az egyetem alatt is több erasmusos képzésen vettem részt, és mindig is érdekeltek a nemzetközi vizek, Edina megkérdezte, hogy lenne-e kedvem a színház külföldi kapcsolataival is foglalkozni, amire szintén örömmel mondtam igent.

Mely foglalkozásokra, programokra vagy a legbüszkébb? És miken dolgozol jelenleg?

Azt hiszem, ez kicsit afféle „melyik a kedvenc gyereked”-szerű választ igényelne… Mindegyik programot más miatt szeretem, főleg mert mind nagyon mást ad. De elképesztően büszke vagyok például a BábMozgató alkotóműhelyes csoportomra, amelynek tagjaival Kovács Judit színművész kolléganőmmel már harmadik éve dolgozunk együtt heti rendszerességgel. A gyerekek elképesztően kreatívak, és szerintem remek csapatot alkotunk velük.

A legújabb programunk a #kivagyok-session című önismereti workshop gimnazistáknak, fiatal felnőtteknek. Ez új terep, ilyesmit még nem csináltunk – illik az alapjául szolgáló előadáshoz, ami a Kísérleti Stúdió második bemutatója, a Nem félünk a sötétben. Ezt Podlovics Laura rendezte, és vele, valamint az előadás tervezőjével, Virág Viviennel dolgozunk a sessionön is. Egyetértettünk abban, hogy az előadás által feszegetett témák intimebbek és sokrétűbbek, mint a szokásos, körülbelül 45 perces feldolgozó foglalkozások. Így született meg a kétórás elmélyülés ötlete, amelynek során különböző színházi és képzőművészeti eszközökkel fejtegetjük az énképünket.

A májusi Abstract – I. Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivál szervezésében is részt vettél. Mi volt a fő missziótok, és hogyan sikerült a rendezvény?

A nemzetközi fesztivál álma már jóval az én szerződtetésem előtt létezett, de mint nagyon sok mindent, a pandémia egy időre ennek a megvalósítását is megakadályozta. 2023-ban viszont Magyarország adott otthont a 10. Színházi Olimpiának, így felcsillant a lehetőség, hogy megrendezhetjük. Egy fesztivál nagyon különleges esemény: azonfelül, hogy szórakoztat, elgondolkodtat és inspirál, pár napra különleges, szinte delíriumos buborékot is létrehoz, amelyben olyan „mi lenne, ha” gondolatok is születhetnek, mint a mindennapok sodrásában csak ritkán. Egy fesztivál nem csupán a nézőinknek mutat új utakat és formákat, hanem a szakmai közegnek is, legyen szó vendéglátóról vagy vendégről. Azt hiszem, a legfőbb missziónk minél több ilyen „mi lenne, ha” ihletése volt. És bár hatalmas vállalás volt, szerintem elképesztően sikerült! Tíz országból 12 produkció érkezett hozzánk, a bábszakma legszínesebb formai skáláját vonultatták fel. Csodás előadásokat láthattunk vendégül, és csodás embereket ismerhettünk meg. A legbüszkébb mégis a társulatunkra vagyok, mert megtapasztalhattam, hogy végtelenül profi és alázatos csapat tagja lehetek.

A repertoárotokat elnézve nagyon tetszik, hogy mennyi interaktív és korosztályokra szabott lehetőség várja a látogatókat. A már említett Mozgatónak hála pedig a gyerekektől kezdve a tiniken és felnőtteken át a tanárokig mindenki megtalálja a neki való foglalkozást.

A Mozgató művészeti hitvallása talán az, hogy nincsen bábszínház, ha nincsen a néző, aki elhiszi, hogy a színpadon a holt anyag életre kel. Az a nagyon izgalmas és intenzív kapcsolat áll a fókuszunkban, ami a színpad és a nézőtér között jön létre előadásról előadásra. És persze a közös játék! Játék nélkül az egész színház nem ér semmit. Mivel a Budapest Bábszínházban a csecsemőktől a felnőttekig tényleg mindenkinek van előadásunk, a Mozgató repertoárja is rendkívül széles korosztályi szempontból. Rétegműfajról beszélünk, ezért mind a színház, mind a Mozgató missziója az, hogy a „bábország” örökségét, hagyományait éltessük, miközben fejlődünk, kísérletezünk, és ezt úgy, hogy minél szélesebb körben átadjuk a csodát a nézőknek. Ehhez a nem kis feladathoz mérve úgy alakítjuk a foglalkozásainkat, hogy tényleg minden érdeklődő megtalálja a csatlakozási pontot, akár csak egy előadás erejéig látogat el hozzánk, akár szeretne el is mélyülni ebben a világban.

A mondanivaló és a koncepciók terén honnan szoktad meríteni az ihletet?

A legtöbb programunk a színház produkcióihoz készül, ezért gyakran maga az előadás a fő kiindulási pont. Az olvasópróbától kezdve figyelemmel kísérjük a próbafolyamatot, inspirálódunk az alapműből, a vizualitásból, és amennyiben a rendező vagy a színészek nyitottak rá, hosszan beszélgetünk is velük arról, hogy mi az a legfontosabb gondolat, amivel érdemes a nézőkkel külön foglalkozni. Gyakran szolgál inspirációként egy-egy kiállítás, film vagy beszélgetés. De a számomra legkedvesebb munkák azok, amiknek úgy megyek neki, hogy „mi lenne a legizgalmasabb a gyerekkori önmagam számára?”. Szóval picit csalok, mert olyan játékokat tervezek, amiket én is szeretek játszani – így volt ez az Éjszaka a Bábszínházban esetében is. Egyszer engem is annyira magával sodort a játék varázsa, hogy rossz irányba indultam a gyerekekkel, mert elfelejtettem, hogy ezúttal vezető vagyok, és nem résztvevő. A kollégák azóta is ugratnak ezzel…

Mit tapasztalsz, mennyire fogékonyak a különböző korosztályok a bábszínházra?

Szerintem varázslatra mindenki szomjazik, márpedig a bábszínházat annak tartom. Aki fogékony az élet csodáira, az fogékony a bábra is, korosztálytól teljesen függetlenül – a nézőtéren ugyanúgy ülhet gyermeki lelkesedésű nagymama, mint bölcs értéssel figyelő kisgyerek.

Kinek egy kis kesztyűbáb, kinek egy monumentális, installációnak beillő bábfigura jut eszébe a bábszínház szóról. De a mai eszközkészletetek sokkal szerteágazóbb és kísérletezőbb.

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a színházban bábkészítő, festő- és mechanikai műhely is működik, ahol csupa aranykezű alkotó dolgozik, akik számára nincsen lehetetlen. A klasszikus bábtípusok mellett megférnek a kísérletezőbb robotgolyók is. A legújabb foglalkozásunk, amit a Ponttól pontig. című produkcióhoz terveztünk, éppen most készült el. Ebben a játékban robotgolyót kell megtanítani érezni, hogy bábbá válhasson.

Ha jól tudom, a Mesemúzeumban is munkálkodsz.

A Mesemúzeum remek csapatába asszisztensként kerültem. Szeretek új impulzusokat szerezni, és ott is sokat kapok. A múzeumpedagógia sok mindenben hasonlít a színházpedagógiára, és a múzeumban sok új módszert, meglátást át tudok raktározni a saját eszköztáramba.

Van még olyan meghatározó munkád vagy hobbid, ami nem került szóba?

Szerencsére – vagy épphogy szerencsétlenségemre – a munkám a hobbim is, ezért minden, ami velem történik, része lesz a munkámnak is. Elég nagy világjáró vagyok, és az utazásaim során gyakran találom magam szakmai közegben. Szeretek zenélni, olvasni, írni, és odavagyok a múzeumokért (bár elég sajátos módon szoktam kiállítást nézni) – ezek mind végtelenül inspirálnak a munkám során.

Az írásnak és a zenének milyen szerepe van az életedben?

A zene számomra terápia. Ha túlzakatol az agyam, szeretek leülni a zongorámhoz, és rendkívül tehetségtelenül, csak a magam örömére játszani. Az írás pedig mindig is jelen volt az életemben, gimnáziumban például nagyon meghatározó volt számomra a kreatív író szakkör. Bár végül nem ebbe az irányba mentem tovább, az írás nem tűnt el teljesen az életemből, akár a fiókomnak írok, akár mondjuk a szakköröseim év végi előadását rakom össze. Egy ideje motoszkál bennem a gondolat, hogy talán komolyabban kéne vennem. Majd meglátjuk.

Milyen tervid vannak?

Tavaly nyáron nagyobb útra indultam: megjártam a portugál El Caminót. A következő nyárra is nagyobb „elvonulást” tervezek, a merre még képlékeny. Ennél sokkal távolabbra nem szoktam tervezni, mert az élet nagy mókamester, mindig dob pár csavart, én pedig szeretek nyitott lenni a meglepetésekre.

Kedvenc mesehős:
Ha csak egyet lehet mondani, akkor a Disney-féle Herkulesből Megara.
Zene, ami inspirál:
Főleg azok a zenék kapják el a lelkem, amelyek mögött érzem a történetet. Mostanában nagyon megtalált például Dzsúdló legújabb albuma.
Történelmi korszak, amiben szívesen eltöltenél egy napot:
Az ókori Athén aranykora.
Példakép:
Igazából nincs példaképem. Sok mindenkire felnézek, de számomra nem létezik egyetlen követendő igazság.

Fotók: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

#pénteki kultúrrandi