Nemes Bettina és Sütöri Laura szerelemprojektjükben, a Balkában tulajdonképpen mások szerelemprojektjeinek kiteljesedésén munkálkodnak. Segítik a kreatív és kulturális szféra kis- és nagyhalait, legyen szó márkaépítésről, események megvalósításáról vagy épp a vizuális megjelenés létrehozásáról. Design- és művészetmenedzserként értő és érző módon állnak hozzá a közös munkához, miközben projektmenedzserként leveszik a „felesleges” terheket az alkotók válláról.

A Balka október 8-án a Mint hal a vízben című online kiállítással indult útjára, melyben 40 alkotó, grafikus, illusztrátor és animációs filmrendező mutatja meg, hogy mit gondol a szabadúszói létről. Az igazán aktuális témát feszegető tárlatot ide kattintva lehet végigböngészni. A lányokat erről, illetve friss vállalkozásuk motivációiról és terveiről is kikérdeztük.

Mivel egy ilyen sokszínű projektmenedzsment céget indítottatok, úgy érzem, hogy ti is hasonlóan eklektikus kulturális múltból meríthettek tapasztalatot. Meséltek kicsit magatokról, hogy ki mit tanult, mivel foglalkozott eddig?

Betti: Különböző alapszakot végeztünk, Laura kommunikációt tanult, én szociológiát, majd mindketten a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem design- és művészetmenedzsment mesterszakán mentünk tovább. 

Laura: Kezdetben más és más területeken volt a hangsúly: nálam az építészet, a textil és a képzőművészet dominált, míg Betti portfóliójának fókuszában a grafika, a design és az építészet állt javarészt. Mára egészen kinyílt ez a spektrum és a kultúra bármelyik ágával szívesen foglalkozunk.

Hogyan indult az együttműködésetek? Mikor született meg a Balka ötlete?

Betti: Az egyetem alatt voltak közös projektjeink, ekkor vált világossá, hogy szeretünk csapatban dolgozni és kifejezetten jól működünk együtt, mert több szempontból is kiegészítjük egymást. Nem mellékesen sokkal gyorsabbak és hatékonyabbak vagyunk, hiszen kettő van belőlünk.

Laura: Több mint két év előkészítés után startolt a Balka. Több irányból közelítettünk, rengeteget beszélgettünk a szektor szereplőivel, majd az indítást megelőző hónapokra állt össze a végleges koncepció és rajzolódott ki, hogy milyen szükségletekre kell reflektálnunk a szolgáltatásainkkal.

A honlapotokon azt írjátok, hogy „minden a célok és a vízió megfogalmazásával kezdődik”. Ha pár mondatban össze kellene foglalni mindezt a Balkánál, hogy hangzana?

Betti: A Balka esetében nemcsak egy márka indításáról van szó, hanem egy szolgáltatás bevezetéséről is. Itthon viszonylag kevesen foglalkoznak kulturális menedzsmenttel, pedig igény igencsak lenne rá. Minden terület másként működik, de alapvetően a kihívások hasonlók, így ezek egy része adott mechanizmusokkal feloldható. Ennek ellenére úgy gondoljuk, hogy minden szereplő és projekt egyedi, így ezeken az automatizmusokon túl minden megoldásnak személyre vagy projektre szabottnak kell lennie, hogy igazán célravezető legyen.

Laura: A kultúra sohasem volt könnyű helyzetben: kreatív erőből nincs hiány itthon, viszont kevés erő, idő, pénz jut a tervezésen túli feladatokra. Mi azt a célt tűztük ki, hogy megkönnyítsük a szféra szereplőinek munkáját azáltal, hogy levesszük a vállukról ezeket a terheket. Nem klasszikus projektmenedzserek vagyunk, túlmutat a feladatunk ezen a szerepkörön, mivel design- és művészetmenedzsertként értő és érző módon kell hozzálátnunk minden tervezővel való közös projekthez, legyen az akár egy egyszerű adminisztratív feladat vagy egy komplex márkaépítés.

Többféle szolgáltatás közül is választhatunk nálatok (márkaépítés, kommunikáció, eseményszervezés, production, erőforrások, design, extra), gondolom, több ember bevonásával dolgoztok a feladatokon. Hogy néz ki nálatok a munkamegosztás?

Betti: Minden projektnek van egy felelőse, aki egyben a kapcsolattartó is. A háttérben viszont közösen találjuk ki a stratégiát és végezzük el a feladatokat. 

Laura: A kreatív részek esetében külső partnerekkel dolgozunk együtt, vagy ha a projekt komplexitásánál fogva megkívánja, akkor további közreműködőket vonunk be.

Milyen ötletetek, tervetek van a közeljövőre?

Betti: Szeretnénk minél többféle területen kipróbálni magunkat, minél sokszínűbb feladatkörben, minél különbözőbb szereplőkkel együttműködni, főleg azért, hogy folyamatosan fejlődhessünk és a tapasztalatainkat beépíthessük a jövőbeli projektjeinkbe.

Laura: A klasszikus szolgáltatások mellett szeretnénk minél több tervezői kollaborációt is létrehozni. Fontosnak tartjuk, hogy aktivizátorai is legyünk a szektornak, azáltal, hogy lehetőséget teremtünk a kiállításhoz hasonló együttműködések létrejöttére. Kisebb és nagyobb léptékű terveink is vannak, online és offline egyaránt, például tervezői vásárok, filmvetítések, kiállítások. A távolabbi jövőben szeretnénk, ha lenne egy helyszínünk, ahol állandó otthonra találnának ezek a projektek.

Október 8-án egy online kiállítás keretében indítottátok útjára a Balkát. Milyen visszajelzéseket kaptatok azóta? Akár a kiállításról, akár a vállalkozásról.

Laura: Nagyon büszkék vagyunk a résztvevő alkotókra: elképesztően lelkes és tehetséges csapat jött össze. A kiállításra szuper munkák készültek, amik külön-külön és egyben is működnek, egytől egyig imádjuk őket! Nagyon köszönjük minden tervezőnek ezúton is! Ez volt az első ilyen projektünk, sokat tanultunk belőle és talán eredményt is fel tudunk mutatni. Összességében egy pozitív első felvonásnak gondoljuk.

Hogyan született meg bennetek a kiállítás ötlete és témája?

Betti: Szerettünk volna egy olyan projektet, ami egyrészt témájánál fogva sokakat érint a kreatív és kulturális szférában, amiben mi is mozgunk, másrészt olyan kihívásokat vet fel, ami megoldásokért kiáltanak. Természetesen nem ez a kiállítás oldja fel ezeket, de segítségére van a probléma tematizálásának, ami már egy lépés előre.

Laura: Mindig nagy öröm, ha tervezőkkel dolgozhatunk együtt, így ez a kiállítás is részben szerelemprojekt volt. Célja egybeesik a vállalkozásunk céljaival is: olyan lehetőségeket biztosítani a kreatívok számára, amik valamilyen formában a fejlődésüket szolgálják. Mi nem vagyunk tervezők, mi nem ebben fogunk segíteni, de a menedzseri eszközkészletünket igyekszünk mozgósítani a célok érdekében.

Ti magatok hogy álltok a szabadúszás témájával?

Betti: Nehéz és kihívásokkal teli. De ami a negatívuma, az a pozitívuma is, hiszen nagyon motiválóak tudnak lenni ezek a kihívások. Mindketten megoldó személyiségek vagyunk és szeretjük, hogy mi osztjuk be az időnket és mi választjuk meg a projektjeinket is.

Laura: Szeretjük, hogy sok új emberrel dolgozhatunk együtt, különböző feladatkörökben, újabb és újabb ismeretlen helyzetekben próbálhatjuk ki magunkat. Ez egy bizonytalan és kétségekkel teli életforma, de hatalmas önismereti helyzet is.

A kiállítás a Design Hét keretében valósult meg, ez egészen nagy dolog egy kezdő projekt életében, elég jó start. Hogy csöppentetek bele?

Betti: Mindenképp szerettünk volna egy indításhoz kapcsolódó projektet, ami szerencsés módon egy időszakra esett a Design Hét Budapest dátumával. Ez részben felgyorsította a folyamatokat, hiszen már nemcsak magunknak kellett megszabni a határidőket.

Laura: Nagyon hálásak vagyunk a DHB csapatának, hiszen egyrészt induló vállalkozásként az ingyenes részvétel motiváló tényező volt, másrészt nagyban megnövelte azt a kört, akit elért az esemény. És nem utolsó sorban köszönjük, hogy szinte nulla információval rólunk bizalmat szavaztak nekünk és a projektünknek!

Szerintetek hosszú távon mennyire befolyásolja a vírushelyzet a művészet világát, a kiállítások létét? Lehet ugyanannyira hatásos egy online tárlat, mint egy „hús-vér” bemutató?

Betti: Nem kellene, hogy összefüggés legyen, de nyilvánvaló, hogy a vírus kényszerített sok projektet online térbe. De ez nem újdonság, a szükséges technológiák eddig is rendelkezésre álltak, és érdeklődés is egyre több mutatkozott a virtuálisan megvalósítható projektek iránt.

Laura: Az éterbe kilőtt munkák kézenfekvők és hasznosak, hiszen visszakereshetők és szélesebb körhöz képesek eljutni, mert befogadásuk nem függ sem a fizikai jelenléttől, sem pedig a záros határidőktől. Viszont teljesen elveszik a közösségi élmény, ami ugyanolyan fontos tényezője egy megnyitónak vagy egy kerekasztal-beszélgetésnek. Ez semmivel sem pótolható online.

Milyen tanácsot adnátok egy vállalkozó kedvű barátotoknak, aki maga is kreatív vállalkozás indítását tervezi?

Betti: Hogy kezdje el. Kutasson, kérdezzen, gondolkodjon, és kezdje el.

Laura: De csak olyanhoz fogjon hozzá, amiben mindennél jobban hisz.

Kedvenc művészeti formák:vizuális művészeti ágak
A legjobb dolog a szabadúszásban:változatosság
A legrosszabb dolog a szabadúszásban:mindenki azt hiszi, mindig ráérsz
Egyéb hobbi:utazás
Egy város, ahova elköltöznétek:a Balkánon bárhova

Nyitókép: Balka – Sütöri Laura és Nemes Betti. A fotó helyszínét a KUBIK coworking biztosította.