|
A helyreállítást Komjáthy Attila építész és csapata végezte, teljes történeti hitelességre törekedve, és ebben egy szemernyi hiba sincs. A homlokzatok gazdagsága, a földszinten és a mezzaninban hamarosan megnyíló üzletek ritmikusan sorolódó üvegajtói, a fölöttük végigfutó míves vasrácsos erkélysor részletei az egész környezetet pompával és harmóniával töltik meg. Mivel a palota a háborúban sok kárt szenvedett, számos részletet, profilt, például a főlépcsőház mellvédjét az eredetileg vele teljesen azonos déli épületről mintázták. Messziről a saroktorony filigrán alakja, közelről a homlokzat gazdagsága, még közelebbről a példaszerű kivitelezés teszi szemet gyönyörködtető élménnyé a palotát. A passzázs és a Duna felé néző főbejárat kovácsoltvas kapuja, a sötét üvegeken átsejlő belső tér nem zárkózik el az utca életétől, de nem is nyílik meg annak; szépsége arisztokratikus jellegű. Külsejével remélhetően megállítja a Váci utca, Kígyó utca aggasztó szlömösödését és igazodási pontot fog jelenteni a Kossuth Lajos utca régóta esedékes újragondolásának.
|
A földszint és a félemelet a száz évvel korábbi elképzelés szerint üzleteket, vendéglátóhelyeket fogad be, a további emeleteken az épületet bérlő Mellow Mood Group üzemelteti a Buddha Bar éttermet, bárt és luxusszállodát. Ennek megfogalmazása a világszerte ismert, zenei irányzatból életérzéssé lett márka előírásait követi. Ilyenformán a belsőépítészet hozott anyagból dolgozik ? ezt a munkát a párizsi DWA és REV csoportok tervezői vezették, az étterembe színben, anyaghasználatban, elrendezésben a Buddha Bar mindenütt azonos látványvilágát importálták. Az itt trónoló, öt méter magas arany Buddha-szobor tövében dús színárnyalatokban fürdő, kifinomult elegancia uralkodik. A bár és a szálloda már egyedi, a márkába simuló, de csak itt, Budapesten megjelenő designt követ. A tükrök közepéből elágazó lámpatest-bokrok, a selymesen fénylő vörös üvegfalak, a lakkbevonatú bárpult, a lakosztályok térelválasztó szekrényébe ültetett arany Buddha-fej markáns látványelemek, alapvetően persze a giccshez közelítenek, de az egész, logikusan felépített vizuális marketing ízlésesen kapcsolja össze a részleteket. Nem üt szíven a fekete lift és az alig megvilágított szállodai folyosó, mert a szobákat jelző, áttört fémbetétek árnyéka a félhomályban is önálló életet él.
|
A szolid, minimalista gesztusok és a barokkos-keleti pompa bravúros arányérzékkel váltják egymást, a földszinti lobbytól egészen a hatodik emeleti, üvegtetős Sky Barig, ahol a két oldalszeparé kialakításában még valami Bauhaus-előkép is tetten érhető. Az eredmény racionális, letisztult, mégis keleties élményvilág, ami már nagyon távol áll a Buddha Bar stílust zenében megfogalmazó, álomszerű, virággyerek-filozófiára kacsintó etno gyökerektől. Az arányérzék a belsőépítészetben sehol sem hibázik, az építészeti megoldások között viszont két helyen is súlyos mellényúlással találkozhatunk. Az egyik a mintaszerűen visszaépített főlépcső mellvédje ? itt az előtér eklektikus stukkóit kifejezetten durva módon folytatja a lépcsőt kísérő márvány géppel mart mintázata ?, a másik az épület közepén, a fedett átrium alatt kialakított zen kert és az arra néző belső homlokzatok; ez a tér ? fapalló ide, lampion oda ? pusztán az öt emeletnyire felnyúló, egyforma nyílásokat soroló, dísztelen belső homlokzat miatt inkább emlékeztet egy használaton kívüli, bekamerázott börtönudvarra, mint meditációs pihenőhelyre.
|
Összességében azonban a Buddha Bar koncepciója belül marad, és ez a lényeg. Kívülről néhány kevéssé feltűnő logót leszámítva nem jelenik meg az épületen, ami azt jelzi, hogy a palota olasz tulajdonosa, Beghelli úr magában a fantasztikus épületben látott üzleti lehetőséget. A Klotild palota századfordulós szépsége ragadta meg, amit nem kellett átfogalmazni, nem igényelt kortárs gesztusokat, csupán a tökéletesen átgondolt és persze kivitelezett helyreállítást. Időtálló foglalat lett egy világmárka számára.