A Petőfi utcák népében magunkra ismerünk, és ez néha fáj. Máskor viszont megmelegedik tőle a szívünk. Egy azonban biztos: jobban megértjük majd, mi mindent – könnyeztetőt, megnyugtatót és nagyszerűt – hordoz magában az, hogy „itt élned, halnod kell”.

A Capa-központban háromnegyed hat után feltűnően nagy a tömeg, és már minden termét birtokba vette az új kiállításnak. Népünnepélyszerű múzeumlátogatás zajlik, számomra kissé káoszosnak tűnő formában. Sétálgató és kisebb csoportokban beszélgető emberek mindenfelé, valamint rengeteg fotós, akik a kiállított képeket és a nézelődőket fényképezik. Vagyis mintha már mindenki túl lenne azon, amire érkeztem, és a Petőfi utcák népe nem szorulna arra, hogy még jobban megnyissák. Megkérdezek egy hölgyet, hogy a meghirdetett hatról nem hozták-e előre a megnyitót fél órával, vagyis tudtomon kívül nem késtem-e el, de megnyugtat, hogy ő is arra vár.


649b3ca833eab5ff97160364.jpg
Végh László: Petőfi utcák népe – Nagyar

Pár perc elteltével Virágvölgyi István kurátor mikrofont húz az egyik sarokba, és mindenkit maga köré invitál (de tele a terem). Aztán Kőrösi Orsolya ügyvezető igazgató (nemrég itt beszélgettünk vele) mond néhány szót a kiállító Pictorial Collective és a Capa gyümölcsöző együttműködéséről, valamint a fotóscsoport által képviselt közösségi szemléletről. A kurátor felsorolja, hány és hányféle közterületet neveztek el Magyarországon és környékén Petőfiről, majd felvezeti Szálinger Balázs József Attila-díjas költő megnyitóbeszédét. Ő pedig korunk válságjelenségeinek – háborúk, globális felmelegedés, népvándorlás, energiaproblémák – felsorolása után azt kérdezi:

kinek a dolga „éppen távozni készülő civilizációnk”, hagyományaink, a magyar vidék megörökítése, „értésre adása”.

A válasza az, hogy erre csak a művészet képes igazán. A magyar vidékre vonatkozó képünk átpolitizálódott, az istenítés és a lenézés szélsőségei jellemzők, ám ahhoz, hogy a „közösünk” lehessen, ember- és hazaszeretetre van szükség, valamint arra, hogy az e kétféle szeretet közötti határvonal elmosódjon. És éppen ez az, aminek az elérésére csak a művészet képes. Petőfi szerencsére olyan, általánosan elfogadott „népmesei hősünk”, közös ismerősünk, akinek ajánlása megnyitotta a fényképeken szereplők, a Petőfi utcák lakóinak szívét és ajtaját a fotóművészek előtt. (Szálinger Balázs Petőfi Karaffa-drámatöredékéből írt vígjátékáról itt nyilatkozott a Kultúra.hu-nak.)


649b3a889c41ceeee44db492.jpg
Móricz-Sabján Simon: Petőfi utcák népe – Csanytelek

A szót visszavevő kurátor Magyarország sokat emlegetett vízfejűségét említi, és azt, hogy a budapestiek a vidéken élőkre utalva sokszor beszélnek „az ő világukról” a „miénkhez” képest. Pedig amit a képeken látunk, szintén a mi világunk: vidéken és Budapesten élő magyaroké. De így is éljük meg? Közösséget tudunk velük vállalni? Mint Márai írja, gyakran könnyebb az emberiséget szeretni, mint egyetlen embert. Néha nagyok lehetnek a mentális távolságok a képek nézői és alanyai között, és nehéz az átjárás a kétféle élethelyzet, világszemlélet között.

Stefan Zweig szerint a fotó a mulandóság és az elfeledés ellen próbál tenni. A fotók alanyai közül a készítésük óta öten elhunytak, és az egyik alkotó, Móricz-Sabján Simon sincs már köztünk. A fényképek szereplői azonban most is a szemünkbe néznek. Talán nincs még egy kiállítás, amelynek megtekintése során ennyiszer vehetnénk fel szemkontaktust ismeretlen ismerősökkel, ami nyitottságra szólít fel bennünket.


649b3b98f7e3ef9ada632189.jpg
Az alkotók, Pályi Zsófia (hátul balra), Stiller Ákos (hátul balról a második), Mohai Balázs (hátul jobbra), Hirling Bálint (elöl balra), Bődey János (elöl balra a második), Urbán Ádám (elöl jobbra a második) és Bácsi Róbert László (jobbra) fotográfusok portréalanyaik (hátul középen) társaságában a Petőfi utcák népe című kiállítás megnyitóján a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. Fotó: Balogh Zoltán / MTI

A beszédek után a fotósok és néhány alanyuk, köztük két Petőfi-rokon – a kiállítás képein később újra látom őket – összeáll, hogy csoportkép készüljön róluk. A jelenet egyszerre kedves és jelképes: fotósok és az általuk megörökített emberek közösségét testesíti meg. Arról már nem is beszélve, hogy itt most a fotósok is elszenvedik, amit ők oly rutinszerűen, naponta tesznek másokkal: kép lesz belőlük.


649b3d4b57637a5a1a221227.jpg
Urbán Ádám: Petőfi utcák népe – Füle
Magyarország bemutatása a virtuális Petőfi utca lakóinak fotózásával – az ötlet annyira pofonegyszerű, kedves és esztelen, hogy szinte már akkor meg vagyok győzve, amikor a kiállítás tanulmányozásába kezdek.

Aztán újabb és újabb érveket kapok a jó érzésemhez az ismeretlen, gyakran házuk előtt álló és az objektívbe tekintő emberekkel való találkozások révén. A találkozás lehetőségének ezt a közvetlenségét és magától értetődését nehéz felfogni, az a felismerés pedig nagyon megérintő, hogy a kiállítás szereplői mintha egy nagy család tagjai volnának. Bármelyikünk rokonai lehetnének.

Többször is megsajnálom azonban a képek szereplőit a kiszolgáltatottságuk miatt, mert úgy tűnik, „elkapták őket”:

a fotózási helyzet, ez jól látszik, a „lefényképezhetem mint a Petőfi utca lakóját?” volt, és még éppen csak elhangzott az igen, már kattogott is a gép. Elképzeltem, hogy ez velem történik, például hogy a szakadt, régi, kerti munkához felvett pólómban vagyok, amikor megszólítanak, nem borotválkoztam aznap, és a hátam mögött ott a sok gaz meg az összevissza dobált, rozsdás kapák, gereblyék, ásók. Vagy hogy a ház falának hámlik a burkolata. A portré, amely így készülne rólam, óhatatlanul a környezetemmel is jellemezne, és mondjuk hanyagnak, slamposnak mutatna – amit én persze igazságtalannak éreznék. Azt pedig ijesztőnek, hogy ennek az egyetlen képnek az alapján azonnal besorolnak majd valamilyen társadalmi rétegbe, és vicces bohémként vagy tanyasi vademberként könyvelnek el. Ezek a képek feltétlenül alapot teremtenek az ítélkezéshez, de legalább annyira a rokon vonások, az alapvető összetartozás felismeréséhez is.

Mi vagyunk ezek: a sok összetekintő középkorú pár, és az életközösségüknek az az intimitása, amit sem letagadni, sem erőltetetten kimutatni nem lehet – vagy ott van a képen, vagy nincs.

És ezen a kiállításon ott van. Mi vagyunk a bicikliző gyerekek, a Los Angeles és Hawaii feliratú pólókban fényképezkedő melósok vagy romák, és bennünket állít meg egy pillanatra a fotós polgárőri vagy mentősi szolgálat közben. Gondolom, ez a pillanatszerűség, akárcsak a „letámadás” gyorsasága és váratlansága ahhoz kellett, hogy az érintetteknek ne legyen idejük átöltözni, felkészülni és valamilyennek mutatni magukat. Az összkép alapján bennem támadt legerősebb érzelem az együttérzés volt. Amiatt, hogy – csak? – éppen ennyink van, hogy így öltözünk, hogy ilyen a házunk vagy az autónk, a kertünk, a kapunk, a kerítésünk. Az a pici, amit a magunkénak mondhatunk, és amit gyakran oly lelkiismeretesen gondozunk. A kiállítás tematikus összeállításai – Búcsújárás, Lakásbelsők, Szüreti bál, Vizuális dzsungel – is ötletesek, de erősebben szociofotós vagy riportos jellegűek.


649b3d9c798baf9c96d1e126.jpg
Mohai Balázs: Petőfi utcák népe – Tiszaug

Mohai Balázs, régi ismerősöm is a kilenc fotós egyike. Arra kértem, álljunk oda egy képe elé, és mondja el a történetét. Azt választotta, amelyen egy hölgy elektromos székben ül nekünk háttal egy utca közepén, és a székre egy Petőfi Népe feliratú láthatósági mellény van húzva. A helységben aznap semmire sem ment – mesélte Balázs –, sokan visszautasították (ez egyébként a jobb módúakra inkább jellemző volt, mint az egyszerűbb körülmények között élőkre). De aztán az egyik házból egyszer csak kigurult elé a képen látható hölgy, és elmesélte, hogy a feladatot édesanyjától átvéve sok-sok éven át ő volt a Petőfi Népe című lap kézbesítője a településén. Vagyis a személyében egyesítette mindazokat, akik keresésére a kilenc fotós két éve indult.

A mi nagy-nagy Petőfi utcánk 266 ezer lakóját.

Nyitókép: Hirling Bálint: Petőfi utcák népe – Kocsér (részlet)