Piac és minőség - PIXELEK

Egyéb


pixelek_ernst_komlovszky_land_art_akcio_2008.jpg
Komlovszky-Szvet Tamás

A kiállítás és a portrésorozat koncepciója ezzel a mondattal nyit: "A művészet lényege az, hogy közönsége legyen." Az a vágy, hogy ez a közönség a tizen- és huszonévesek közül kerüljön ki, bizony jogos. Ám az ötlet, hogy mindezt az akciót egy zenecsatornába implantálják, minimum kérdéses. Részint kényelmetlen szembesülni a PR-szakembereknek azzal a kutatási eredményével, hogy ez a korosztály csakis itt és csakis az émelygést okozó, rángatott kameramozgások manírjával célozható telibe. Az sem világos, hogy ugyan miért is várnánk ettől a projekttől az MTV-nézők szemléletének látványos kitágulását, amikor nyilvánvalóan éppen ebből a nemzedékből választották ki a bemutatott alkotókat is. Vagyis biztonságos terepen maradtak, a határátlépés csak szokatlan ötlet volt, de valós eredmény ettől nem igazán várható. Jó volna tudni, milyen elvárás van a sorozat és az abból következő kiállítás mögött: a kortárs képzőművészet keres újabb piacot, vagy az MTV fogott hozzá egy profilbővülésnek?

A Pixelek portrésorozat felkért két szakembert, hogy kurátorként egyengessék a színvonalat. De mivel ők szemmel láthatóan csak a bemutatandó fiatal művészek kiválasztásában segítettek, a portréműsorok masszívan megtartották az MTV képnyelvét és modorát, az alkotók bemutatkozását is sikerült nagyjából egyformára alakítani. A háttér, a munkák változtak, de a műsor minden megszólalót egyformára színezett. Ami nagy kár, hiszen éppen a művészek személyisége és gondolkodása volt az, amit be akart mutatni. Sebaj, ha legalább most eljönnek a fiatalok az Ernstbe és végignézik, kiket szavaztak be a kiállításra, kapnak egy rendes adagot a kortárs képzőművészetből.

pixelek_ernst_peli-galbovy_kinai_1.jpg
Galbovy Attila és Péli Barna installációja

pixelek_ernst_starka_2008-bar_tromb.jpg
Stark Attila műve

Azért egy kis igazítás itt sem ártott volna. Mert az anyag meglehetősen laza, néhány telitalálat mellett többször is álmosító unalom ül a termekre - amit egy pályakezdő csapattól igazán nem várnánk. Izgalmas és érett Czene Márta szürreálist és fotorealisztikust ötvöző festészete, és jó ötlet a videómunkája is, a Van Gogh képében eltévedt kínai turista. Szépen reagálja le a közeget Stark Attila is, aki a zene nyelvét festi meg klasszikus eszközökkel, de eredeti hangvételben. Jól működnek Sipos Eszter ötletei is, a csoportkép, amit az archaikus egyiptomi festészet módján, felülről fest meg, és finom gegek tárháza a közlekedési piktogramokká alakított szülői-tanári okoskodások (Üvöltsd ki magad!, Nevezd meg a félelmedet!, Sétálj minden nap fél órát!). Hálás műfajt választott a land arttal Komlovszky-Szvet Tamás, de nem eléggé hozta ki a munkáiból a hangulatban megelőlegezett lehetőségeket. Komplex analízist végez Ötvös Zoltán azzal, ahogyan épületekben festi meg és tárja fel a szocialista keretek között felnövő nemzedék pszichés terheit. A Galbovy Attila-Péli Barna alkotópáros installációja az utolsó kínairól erős, szellemes látomás, műfajok szövevényes építménye, Albert Ádám digitális nyelvbe ültetett valóságos közléseiben is sejthetők a pálya további izgalmas lehetőségei. De vaskos közhelyek is kerültek a kiállított anyagba szép számmal.


pixelek_ernst_czenem_utkozben.jpg
Czene Márta: Útközben

Nem tudom, valóban sikerült-e "ráébreszteni a fiatalokat, hogy a velük egykorú képzőművészek érdeklődése és önkifejezése sok hasonlóságot mutat az övékkel", ahogyan a projekt kiötlői fogalmaztak, de az a gyanúm, hogy kész patentokkal egyéniségeket bemutatni ritkán lehet. És a tárlat is jobban járt volna, ha egyértelműbb hangsúlyok segítik a tájékozódást. A kereskedelmi média már régen rájöhetett volna, hogy mindenki jobban jár, ha nem az igények alá tolják a minőséget, hanem fordítva, éppen azzal emelik meg az igényeket. Talán majd legközelebb.