A pliage-módszer és a spiritualitás

Egyéb

Fabényi Júlia, a Ludwig Múzeum igazgatója elmondta, hogy a mostani tárlat egyedülálló, hiszen átfogó életmű-kiállítást még nem rendeztek Hantai Simon munkáiból. Az igazgatónő elmondta, hogy Magyarországon eddig a pécsi Janus Pannonius Múzeumban, a Magyar Nemzeti Galériában és a Csók István Galériában őrizték a festő műveit. Hantai Simon művészetét ismertetve Fabényi Júlia elmondta, hogy a festőművész a kortárs művészet lényegét kereste munkáiban. Kezdetben Andre Breton és a szürrealizmus, később Jackson Pollock gesztusfestészete volt nagy hatással művészeti gondolkodására. A hetvenes évek elején kezdte el a hajtogatás technikáját, a pliage-módszert tökéletesíteni, amelynek lényege az volt, hogy összegyűrte a vásznat, befestette, majd széthajtogatta. Ennek a módszernek a manuális megmunkálás, az anyag megerőszakolása mellett spirituális vonatkozása is volt, hiszen a vászon fizikai megmunkálása mellett egyfajta befelé tekintést, művészetről való állásfoglalást is jelentett ? foglalta össze az igazgatónő.

Hantai Daniel, a festőművész fia és a Hantai Archívum vezetője felhívta a figyelmet arra, hogy a Pompidou Központban pár évvel ezelőtt rendezett tárlat anyaga nem azonos a LUMÚ-ban bemutatásra kerülő művekkel, ugyanis a budapesti kiállításon láthatóak lesznek a család tulajdonát képező, eddig nyilvánosságra nem került alkotások, valamint a magyarországi művek is. Ez utóbbiak nem képezték a Párizsi Pompidou Központ kiállításának anyagát. Hantai Daniel elmondta, hogy miután 1982-ben édesapja képviselte Franciaországot a Velencei Biennálén, művei felértékelődtek és megindultak körülöttük a pénzügyi spekulációk. A festmények értéke körüli játék arra sarkallta a művészt, hogy visszavonuljon és filozofikus útra térjen. Emlékeztetett, hogy ez az esemény Hantai Simon pályájának egyik kiemelkedő eseményévé vált, ezután kezdett el Jean-Luc Nancyvel és Jacques Derridával is a művészet helyzetéről gondolkodni.


hantai_14_450x330.png
A művész a munkái között

Fabényi Júlia elmondta, hogy a kiállításon látható lesz egy olyan mű is, amely a Ludwig Múzeum tulajdonát képezi, és a múzeum munkatársai a festő instrukciói alapján restaurálták az életmű-kiállítás alkalmából.

A 68 képet felvonultató tárlat május 9. és augusztus 31. között lesz megtekinthető a Ludwig Múzeumban.