Mert hát mit is érdemes kiemelni a Buoso Donati lassan oszlásnak induló teteme fölött egyre kedélyesebben tivornyázó nagycsaládnak az előadást indító, húszperces némajátékából? A karikás szemű halottkémek precíz foglalatoskodását a fél lábbal még az életben lévő tetemen? Vagy a halott fején szórakozottan pöttyös labdát pattogtató kislányt? A sírva vigadó, harmincfős (!) csordát, melynek tagjai kivétel nélkül egyéni, bár nem épp vonzó arcéllel rendelkeznek? Purcarete komplett társadalomrajzot ad pusztán azzal is, ahogyan a ravatal végéhez odatolt asztaloknál nekilát a toros pastának a familia. Természetesen a családban betöltött rang szerint foglalhatják el csak helyüket a résztvevők, és nem mindegy az sem, ki szed először a rendesen megrakott edényből, ahogy persze az is tudható, melyik ágrólszakadt rokonnak jut majd a maradék a lábos aljáról. A monumentális halotti tort nevezhetjük fennkölten az életet uraló körforgás grandiózus metaforájának. Vagy egyszerűen tökéletes színpadi varázslatnak.
Pompa funebris
Egyéb
Nagyfokú naivitás lett volna azt feltételezni, hogy második nézésre Silviu Purcarete fenomenális rendezésének minden apró rezdülését nemhogy dekódolni, de legalább észlelni fogom. A román rendezőzseni kolozsvári produkcióját először tavaly decemberben, az I. Interferenciák Fesztiválon láttam, és már akkor biztos voltam abban, hogy akárhány alkalommal képes lennék megnézni. A ravaszul kimódolt előadás ugyanis a szó szoros értelmében újranézésre kötelezi a nézőt. Az ötven perces Puccini-vígoperát közel másfél órásra duzzasztja a román mester. Ezernyi limlom, lényegtelen apróság, említésre sem méltó, vagy éppen arcpirítóan egyszerű ötlet, geg, poén, kacat alkotja azt a folyton hullámzó és lélegző, élő szövetet, ami az előadás alapanyaga. Csupa olyasmi, ami tán másodszori megnézésre sem feltétlenül tűnik fel, és mégis: ha ezek közül bármi hiányozna a színről, az élmény nyomába sem érhetne a mostaninak.
Ennek a működésén szokatlanul népes csapat dolgozik, szemmel láthatóan teljes odaadással. A kolozsvári színpadon harmincfősre terebélyesedett Donati-családban egy szereplőt két, olykor három prózai színész játszik-énekel: Purcarate ezzel az apró csalással egyrészt "kiváltja" a szerényebb vokális képességekkel rendelkezők énekhangját, másrészt a játszó személyek számának megsokszorozása, állandó nyüzsgésük és szüntelen "foglalkoztatásuk" önmagában hozzájárul a lehengerlő hatáshoz. Helmut Stürmer hosszú asztalokból és rejtélyes, időnként megmozduló és hátulról átvilágítható, csomagolópapírba bújtatott szekrényekből (?) álló díszlete, Lia Mantocnak a fekete és szürke minden létező árnyalatát felhasználó, formát és stílust szabadon variáló, kortalan gyászruhakölteményei a nagyszabású, komplex tablóképekben gondolkodó látványvilág alapelemei. A prózai színészek számára Stollár Xénia hangszerelte újra Puccini operáját: a szokottnál jóval kisebb létszámú zenekart Incze G. Katalin végig lendületesen irányítja, energiáiból arra is jut, hogy a játszókat segítse. Akik szemmel láthatólag lubickolnak a szerepükben.
Bíró József a legélettelibb halott, akihez valaha volt szerencsém színpadon. Bogdán Zsoltról amellett, hogy a vén ravaszdi Simone karikaturisztikus felütésű szerepében brillíroz, kiderül, hogy nagyszerű énekhangja is van. A szerelmes Laurettát Kató Emőke alakítja: apját kérlelő énekére még a halott is feléled. A valóban operaénekes Pataki Adorján játssza a lány rajongott Rinuccióját, akinek a látszat ellenére igenis megvan a magához való esze. Persze ebben nem lehet kenterbe verni a címszereplőt: a szintén operista Sándor Árpád alakítja Schicchit, akinek az eszén nem tud túljárni a még oly népes és pénzéhes rokonhad sem.
Az eltűnt végrendelet, majd az oly nagyon áhított garasok utáni őrült hajszát elejétől a végéig némán figyeli egy karcsú, arcát sötét napszemüveg és hosszú fekete fátyol mögé rejtő titokzatos alak (Molnár Levente). A legnagyobb felfordulásban közönyösen mutatja fel a rég keresett testamentumot, máskor alaposan meghúz egy üveg bort, vagy beleszív hosszú szipkájába. A halál angyala a mindentudók bölcs egykedvűségével, láthatatlan szálakon keresztül irányítja emberbábjait. A Gianni Schicchi egy páratlan színházcsináló humorral és szeretettel teli főhajtása az egyetlen valódi rendező munkája előtt.