A Zeneakadémia Nagytermében október 17-én a jazz szerelmesei is tanúi lehetnek egy újabb csoda születésének a két életút találkozásából.

 


maria_joao_credit__alexandre_cabrita_kis_600x480.png
Fotó: Alexandre Cabrita

Maria Jo?o huszonhét éves volt, amikor a zene egyik pillanatról a másikra átvette a főszerepet az életében: az egyik barátja elhívta Portugália (és Európa) legrégebbi jazzklubjába, a lisszaboni Hot Clube de Portugalba énekelni. Bár tanára sosem volt, és akkor még a kottát sem ismerte, környezetét azonnal lenyűgözte, és mindössze egy év kellett hozzá, hogy együttesével kiadja első lemezét, a Quinteto Maria Jo?ót. Már 1985-ben fellépett a cascais-i, majd a San Sebastian-i Jazz Fesztiválon, utóbbit meg is nyerte. Innen már nem volt megállás: európai turnék, különböző formációk, például Aki Takase japán zongoristával, 1994-től pedig Mário Laginha portugál zeneszerző-zongoristával kezdett együtt dolgozni. A duó szinte minden évben kiadott egy lemezt, melyek közül kiemelkedik a 2000-ben, Brazília ötszázéves felfedezésének apropóján rögzített Chorinho Feliz (Boldog siránkozás).

 

A portugál művésszel szemben a Rio de Janeiró-i Egberto Gismonti élete szinte kódolva volt a zenére. Félig libanoni, félig olasz muzsikuscsaládba született, kora gyermekkorától zongorázott, aztán autodidakta módon megtanult fuvolázni és gitározni. Majd 1968-ban Párizsba költözött, hogy a hangszerelés és zeneszerzés fortélyait elleshesse a modern zene nagyjaitól, a 20. század számos zeneszerző nagyságát oktató Nadia Boulanger-től és a II. világháború utáni francia avantgárd egyik meghatározó alakjától, Jean Barraquétól. Egy évvel később rögzítette első önálló albumát, melyet a hetvenes években hét újabb lemez követett. Kezdetben főként hangszeres zenét komponált, amelyben a jazzt elektronikus, atonális és dél-amerikai indián zenével keverte. Albumain eleinte nyolchúros gitáron játszott, amely mind az akkordok, mind a polifon játékmód szempontjából gazdagabb lehetőségeket kínált számára; ezt később tíz-, tizenkét, majd tizennégy húros hangszerre bővítette. Életében meghatározó volt az 1976-os év, melyet a brazíliai xingu indián törzsnél töltött. ?Séta a dzsungelen keresztül? ? írta az ezt követően született albumáról, és utazásának hatása végigkísérhető a további műveiben is. Mindazonáltal Gismonti zenéje nem kizárólag a brazil népi gyökerekből táplálkozik, rendkívül egyéni stílusát a populáris zene, a jazz, az avantgárd és a rock is áthatja.

 

Az előadásra jegyek még kaphatók, akár online is.

Maria Jo?o & Egberto Gismonti koncertje a Zeneakadémián

Időpont: 2017. otkóber 17., kedd, 19.30 óra
Helyszín: Zeneakadémia ? Nagyterem