Mészáros Márta történelmet írt az 1975-ös Berlinalén: Örökbefogadás című filmjével első magyarként és első nőként nyerte el a fődíjat, az Arany Medvét. Idén az Örökbefogadás digitálisan felújított változatának bemutatásával tisztelgett a Berlinale a fesztivál egyik legeredményesebb, többször is díjazott rendezőjének munkássága előtt (aki később a Napló szerelmeimnek című filmjével Ezüst Medvét is szerzett). Néhány nappal a minapi berlini bemutató után Budapesten, az Urániában is láthatjuk a film felújított változatát és a vetítés előtt pódiumbeszélgetésen találkozhatunk Mészáros Mártával.
?Magyarországon senki nem beszélt az Örökbefogadásról, és mindmáig alig vetítik? ? mondta a rendezőnő egy interjúban. Mérföldkőt jelentett azonban ez a film a berlini fesztiválnak, nemcsak azért, mert először adhattak fődíjat egy nőnek. ?Örültek, hogy pont a keleti blokkból díjazhatnak valakit ? akkoriban még elég durva volt a hangnem a két blokk között, még létezett a Vasfüggöny és a Berlini Fal ?, ráadásul egy olyan filmért, aminek semmi köze a politikához, csak egy nőhöz, aki nem akar mást, mint élni és életet adni? ? nyilatkozta Mészáros Márta.
Az Örökbefogadfás főszereplője, Kata (Berek Kati) vidéki, özvegy munkásasszony, aki a negyvenes éveinek az elején jár. Mindenáron tartozni szeretne valakihez, és mivel más választása nincs, nős szeretőjétől, Jóskától (Szabó László) szeretne gyereket. Bár Kata minden felelősséget vállal, a férfi nem akar bonyodalmat. Egy nap bekopog hozzá a közeli nevelőintézetből megszökött fiatalkorú Anna (Vígh Gyöngyvér), szobát keres, ahol a fiújával találkozhatna. Kata összebarátkozik az öntörvényű lánnyal, és segít neki megszerezni az engedélyt ahhoz, hogy összeházasodhasson a barátjával. Az Annával való találkozás neki is bátorítást ad meghozni a döntést, hogy örökbe fogadjon egy csecsemőt, és életét a másoktól való függőségek nélkül rendezze be.
A film teljeskörű, 4K felbontású restaurálása a Magyar Nemzeti Filmalap 10 éves digitális filmrestaurálási programja keretében, a Filmarchívum szakmai irányításával, az eredeti kameranegatív és az eredeti mágneshangszalag felhasználásával készült 2018-ban, a Magyar Filmlaborban, Koltai Lajos operatőr közreműködésével.
Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház