Prücsök úr már járt a Holdon

Program

Kezdődik a 9. Nemzetközi Opera- és Zenei Fesztivál Brnóban.

Prücsök úr
Prücsök úr. Fotó: Nemzetközi Opera- és Zenei Fesztivál Brno

Leoš Janáček Prücsök úr kalandozásai című különleges operájának premierjével indul november elsején a 9. Nemzetközi Opera- és Zenei Fesztivál Brnóban. Három héten át a Janáček Színházban és külső helyszíneken is zajlik a fesztivál, amelynek mottója: Határtalan!

A jeligét Janáček műve inspirálta. „A fesztivál új produkciója a Teatro Real Madrid és a Staatsoper Unter den Linden Berlin együttműködésében készült. Ez fontos lépést jelent a fesztivál számára, hogy a szerző eddig még Csehországban is ritkán játszott művét, kiemelkedő szereplők részvételével, majd a világ színpadaira vigye” – magyarázta Jiří Heřman, a Brünni Nemzeti Színház Operájának művészeti vezetője. (A december 4-i előadást élőben közvetítik az OperaVision streamingplatformon.)

A produkciót Robert Carsen, az egyik legkeresettebb operarendező állította színpadra. A Sors című Janáček-alkotás rendezése után második produkcióját valósította meg, kifejezetten a Brnói Nemzeti Színház Janáček Opera együttese számára.

A Prücsök úr kalandozásai egyike Janáček ritkán játszott operáinak, mivel nem könnyű kulcsot találni két különböző szint összekapcsolására, ahogy Carsen is véli: „Ez az opera egyértelműen a legcsodálatosabb, legfurcsább és legőrültebb alkotás, amellyel valaha találkoztam, noha jó néhány operát ismerek. A darab igazi kihívás csapatunk számára.”

Az első részben Prücsök úr jócskán ittasan a Holdra álmodja magát, a második részben a 15. századi Prága mélyére kerül – ugyancsak egy kocsmai este után. Az utazásról, háborúról, ellenállásról, bizonyos mértékig a nacionalizmusról szól számomra Janáček alkotása. Engem elgondolkodtatott az 1968/1969-es eseményekről, a prágai tavaszról. Az első holdraszállás 1969-ben történt. 1968-ban bemutatták Kubrick kultfilmjét, az Űrodüsszeiát, Roger Vadim Barbarelláját, '69-ben megrendezték az első Woodstock Fesztivált. Mindez mintha már benne lenne Prücsök úr történeteiben – fűzte hozzá Carsen.

A mű zenei megvalósításáért a Brnói Nemzeti Színház Janáček Operájának vezető karmestere, Marko Ivanović felel. Az operát különleges humora, sajátos librettója és különc zenei ötletei miatt szereti. Rendkívül eredeti, könnyedséggel és fantáziával teli alkotás, Janáček karikatúrát rajzol kora polgári világáról. Meglepő, hogy a darab semmit sem veszített aktualitásából – hangsúlyozza a karmester.

A címszerepet a brit tenor, Nicky Spence alakítja. Prücsök úr nem éppen elbűvölő karakter, de élvezni fogom furcsa személyiségének minden kis 'taszító' aspektusát. Janáčeknek mindig sikerül olyan szerepeket létrehozni, amelyek nem felszínesek– állítja Nicky Spence.

A produkció fontos része Rebecca Howell koreográfiája, aki a világ legjelentősebb színházaival és fesztiváljaival dolgozik együtt (Salzburgi Fesztivál, Királyi Operaház London, Milánói Scala stb.). Mivel a kórusnak jelentős szerep jut az operában, Martin Buchta tanította be az első részt, míg a 15. században játszódót Pavel Koňárek próbálta az együttessel.

Janáček Svatopluk Čech költő népszerű Prücsök regényeiben találta meg a librettó magvát. Míg az opera első része – a holdutazás – a prágai kritikusokat, művészeket és értelmiségieket célozza meg markáns humorral, addig a huszita időkből származó második rész az egész cseh nép minden kellemetlen tulajdonságát feltárja.

Az operán teljes kilenc éven át dolgozott a zeneszerző. Ez volt az egyetlen Janáček-opera, amelyet nem Brnóban mutattak be, hanem a Prágai Nemzeti Színházban.

A november 24-ig tartó fesztiválon a Staatsoper Unter den Linden Berlin vendégjátékában, Claus Guth rendezésében látható A Makropulosz-ügy, Janáček másik, az élet titkait firtató műve. A sztár szoprán, Dorothea Röschmann alakítja Emilia Martyt. Emellett több más rangos hazai és külföldi együttes vesz részt a fesztiválon. Részletek: www.janacek-brno.cz/