Rafinált időcsapdák - AZ IDŐN KÍVÜL

Egyéb

Árvai kiállítását Kamondi Zoltán nyitja meg, aki megteszi azt, amit oly kevesen, hogy valóban közel engedi magához a tárgyat, amiről beszél, nem szaval róla, hanem teljes lényével odafordul. Persze, a húsz évnyi közös munka érződik, Árvai  Gyögy

Kamondi nem idegenvezetőként kalauzol minket díszletmakettjei között, hanem nyilvánvalóan otthon van bennük. Gondolkodó tereknek nevezi Árvai díszleteit, hangsúlyozva autonómiájukat, azt, hogy ezek nem alkalmazott terek, hanem saját törvénnyel bírnak, ugyan kölcsönadni lehet néha őket - és ezen a ponton szó esik "szeretett halottainkról" is, Gaál Erzsiről és Paál Istvánról - de mindig saját életük van, önmagukért és önmagukban vannak. És mellesleg pontosan kijelölik a nagyságrendeket is, Kamondi előszeretettel hívja fel a figyelmet a terekben elvesző emberi alakok kicsinységére. Engem leginkább megannyi Kafka novellára emlékeztet ez a kiállítás, csupa-csupa csapda, labirintus, sivatag. Onnantól kezdve, hogy valaki belekerül ebbe  a rendszerbe, minél inkább menekülne, annál biztosabban elnyeli őt.

"Kis mese
Ó - mondta az egér -, a világ napról napra zsugorodik. Először olyan tágas volt még, hogy féltem, elfutottam, és boldog voltam, hogy végre jobbra-balra a távolban falakat láttam, ám e hosszú falak olyan gyorsan haladnak egymás felé, hogy ez már az utolsó szoba, és ott a sarokban a csapda, amelybe futok. - Csak futásod irányán kell változtatnod - mondta a macska, és felfalta." (Franz Kafka)

Árvai minden díszletében van valami, ami azt engedi sejtetni, hogy esetleg ki lehet jutni: de a létra, ami fölfelé vezet, a csúcsán megtörik és a mélybe viszi az áldozatát. A poén, ugyanúgy, mint Kafkánál, abban a pillanatban csattan, amikor kiderül,

hogy minden elveszett. Kedélyes kíméletlenség, szaturnuszi humor: szokni kell ahhoz, hogy szeretni lehessen.

Aztán Ágens és a Kodály módszer következik, Ágens Árvaival és Philipp Györggyel közösen bűvöli az erőket. Először hallom így hármukat együtt, nem is tudom, játszottak-e együtt valaha, mindenesetre kivételes élmény, egymásra vannak hangolódva rendesen, még akkor is, ha zenészként egészen különbözőek: Ágens zsigerből énekel, levágja a pórázról és szabadon engedi démonait, Philipp Györgyben mindig van egy árnyalatnyi hetyke, játékos, derűs és szeretnivaló arrogancia és irónia, Árvaiban meg (velük ellentétben) semmi exchibicionizmus nincs, a közönségre se néz, csak ráküld az egészre némi másvilági visszhangot. Ágensnél bármi megtörténhet, egyszer halk, monoton recitálásból támad fékevesztett hangorkán, majd egy szerelmi áldás/átok süvít belőle, máskor egy többszörös személyiség különféle énjeit engedi egymásnak esni. Jó este ez, végre jó időben, jó helyen.