(MTI) ? A Kennedy Center a nemzet kulturális központja, ezért úgy gondoljuk, hogy ebben a szerepkörben az a feladatunk, hogy fontos kulturális alkotásokat hozzunk Amerikába. Minden évben kiválasztjuk a világ egy régióját, amelynek művészetét elhozzuk Washingtonba, az idén Budapestre, Prágára és Bécsre esett a választás ?mondta Michael M. Kaiser, a Kennedy Központ elnöke.
Kaiser ? példaként említve, hogy tavaly Ascher Tamás rendezésében mutatták be Csehov Ványa bácsiját és a következő évadban színpadra állítják Molnár Ferenc A testőr című darabját ? elmondta: Kennedy Centerben máskor is játszanak a három várossal kapcsolatos zeneműveket és színdarabokat. Most azonban azzal, hogy február végétől egyszerre adnak ízelítőt a három város kultúrájából, a központ igyekezett még változatosabbá tenni a kínálatát.
A Budapest?Prága?Bécs-fesztivál keretét a Washingtoni Nemzeti Opera és az amerikai fővárosban működő Nemzeti Szimfonikus Zenekar előadásai alkotja, Melléjük olyan, az egykori monarchia három zenei fővárosából érkezett művészek sorakoztak fel, mint a bécsi és a prágai filharmonikusok, a Takács Quartet és a Katona József Színház társulata.
? Érdekes fesztivált kívántunk rendezni. Nem akartunk minden országból azonos műfajú előadókat meghívni, mert az iránt nem lenne olyan nagy az érdeklődés, széles palettát kívántunk a közönség elé tárni ? jelentette ki Michael Kaiser. ? Számomra az jelenti a sikert, ha a washingtoni közönség új tapasztalatokat szerez, élvezi az előadásokat, ha ihletet merít belőlük, és ha úgy érzi, hogy a művészeten keresztül kapcsolatba került a világgal ? fűzte hozzá.
? Még sohasem összpontosítottunk Közép-Európára, most ezt az adósságunkat törlesztjük azáltal, hogy bemutatjuk e három város kulturális kapcsolatát, és visszanyúlunk egy olyan rendkívüli zenei korszakhoz, amelyben a világ legjobb alkotásai közé tartozó darabok születtek ? jelentette ki Alicia B. Adams, a Kennedy Center alelnöke.
Adams Közép-Európában járva azt tapasztalta, hogy a kulturális élet terén a három város kultúrája ma is nagy hatással van egymásra, és csak a jövőben derül ki, hogy ez ugyanúgy megihlette-e a kortárs zeneszerzőket, mint nagy elődjeiket.
A Kennedy Center alelnöke "a világ egyik legjobb vonósnégyesének" nevezte a Takács Quartetet, amely március 13-án Schubert-, Bartók- és Beethoven-zeneműveket ad elő Washingtonban. Elmondta, hogy a Kennedy Center eredeti, három évvel ezelőtt megfogalmazott elképzelései alapján több táncművészeti és színházi előadást kívántak bemutatni a fesztivál alatt, de ezt a tervet a csökkentett költségvetés miatt alapvetően a zeneművekre szűkítették. Adams elárulta, hogy az általa nagyra becsült Katona József Színház meghívásában ? a budapesti társulat március 15-én, 16-án és 17-én Tersánszky Józsi Jenő és Grecsó Krisztián Cigányok című darabját játssza majd ? az is szerepet játszott, hogy annak előadásában felcsendül a cigánymuzsika.
Rita Shapiro, a washingtoni Nemzeti Szimfonikus Zenekar igazgatója rendkívüli élménynek és a muzsikusok számára izgalmas kihívásnak nevezte, hogy az együttes csaknem négy évtized után ismét felvette repertoárjába Bartók Béla két klasszikusát, A kékszakállú herceg várát és A csodálatos mandarint. A zeneműveket március 8-án és 10-én hallgathatta meg a washingtoni publikum. A Budapest?Prága?Bécs-fesztivált február 26-án Mozart Cosi fan tutte vígoperája nyitotta meg a washingtoni Nemzeti Opera előadásában.
A Szapáry György washingtoni magyar nagykövet rezidenciáján megtartott fogadáson egy, a washingtoni szimfonikusok muzsikusaiból álló vonósnégyes Bartók- és Smetana-darabokat adott elő.