Mielőtt dühödt tárlatnézegetésbe vetnénk magunkat, nem árt egy kicsit bambulni a földszinti csarnokban: a MOME fotó és animáció szakosai pimasz bájjal fordították ki szeretett festőik képeit, fejre állítva, új kontextusba helyezve, "újrahasznosítva" a képeket és a szereplőket Reneszánsz világ-kép címen. Mona Lisa volt már bajszos, viselte már Leonardo arcvonásait, és egy időben elterjedt az a pletyka is, hogy titokzatos mosolyát az okozza, hogy a festmény egy halottról készült. Végső Ágota filmjében ezzel szemben egyszerűen nem fér a bőrébe: egy hosszú, barna hajú, pimasz hasonmás kacsint ki a képből, grimaszol, az orrát túrja és undokul unatkozik. Egy másik filmben az Arnolfini házaspár divatos ölebbel pózol, egy harmadikban egy Dürer mű megelevenedett tetoválásként röpköd egy férfi hátán, a negyedikben meg Botticelli Vénusza napszemüvegben turistáskodik egy buszon.
Szerencsére felbukkannak a kifutószerűen kialakított színpadon Bérczi Zsófia Éji bábjai: divat- és mozgásbemutató kezdődik, arctalan, képzeletbeli lényekkel. Fura egyedek lépnek elő, akiknél még csak nem is dominál különösképpen az antropomorf jelleg, először három, dupla embernagyságnyi figura érkezik egy-egy élénkvörös, formátlan, elasztikus csőbe betekeredve. Fejük fölé hosszú póznát tartanak, valószínűtlenül vékony testüket optikailag még inkább elvékonyítva. - Jézusom, le ne essen, szóljatok neki! - suttog valaki, amikor a vakon lépegető alakok egyike majdnem lelép a kifutóról, az utolsó pillanatban váltva irányt. Majd kalapos kisasszonyok tipegnek elő, malomkeréknyi fejfedőkkel. Az általuk viselt, körkötött, dupla, elasztikus anyag számtalan lehetőségre kész, csúcsos műmellek mímelésétől a kukacszerű mozgásig. Mozgó, megelevenedett szobrok mindannyian. A pirosak után a kékek érkeznek kettesben, fejükön hatalmas gömbbel, maguk után húzva a gömbök párját is. Egyiküké lepottyan, de a nézők közül egy kedves középkorú szőke készségesen feladja. A hirtelen beugráló narancssárgák kicsit vadak, egyszer gorillára hajaznak, másszor szimatoló tatura, és folyamatosan alakot váltanak, folytonos metamorfózisra kényszerítve a többieket is.
A Reneszánsz Now kiállításon a textilesek mixelik újra a jól ismert formákat és motívumokat ruhákon és táskákon. Dominál az áttetsző fekete, izgalmas textúrával, de nekem ezerszer jobban tetszik az a mell alatt szabott, drapp-hússzínű modell, melynek alsó része japán tervezőket idéző, apró rakásokkal gazdag, a transzparens réteg viszont erre merőlegesen, lezseren hajtogatott. Egy különleges bőr-megmunkálási ötlet is lenyűgöz, a ciklámen-zöld párosítás és a motívumok elrajzolásának eredetisége kiabál a többi hasonszőrű munka mellől. Egyedül az emeleten árult MOME XL-es pólóit nem értem, igazi zsákbamacska: hogy lehetett a világ legrondább fekete és élénk narancsszínű pólóit felvásárolni, és egyen-logóval ellátni? Ez valami passzív hadviselés a divattal szemben, ízlésháború, elemi színterror?