Rekordrészvételű filmvásár és Monte Cristo grófja Cannes-ban

Művészet

Idén is rekordrészvétel volt a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál idején tartott filmvásáron, amely szerda este ért véget. Ugyanezen a napon versenyen kívül debütált Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Monte Cristo grófja, amely nem az első feldolgozása Dumas klasszikusának.

Káel Csaba, a magyar nemzeti mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos (k) beszél, mellette Kemény Ildikó ((Pioneer Pictures, b2), Mike Goodridge (Good Chaos, b) és Robert Lantos (Serendipity Point Films,j2) producerek, valamint Mia Galuppo moderátor (j) a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon rendezett pódiumbeszélgetésen 2024. május 18-án.
MTI/Nemzeti Filmintézet/Claire Lebeau
Mike Goodridge, Kemény Ildikó, Káel Csaba, a magyar nemzeti mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos, Robert Lantos és Mia Galuppo. Fotó: Claire Lebeau / MTI

Az 1959-ben létrehozott cannes-i filmvásár a fesztivállal egy időben, május 14-én nyílt meg, de három nappal a hivatalos program versenyének díjátadó ünnepsége előtt bezárt. A fesztiválpalota alagsorában rendezett találkozón és vetítéseken akkreditált filmes szakemberek, producerek, forgalmazók, moziüzemeltetők és alkotók is megfordultak.

„A vásár idén több mint száznegyven országból több mint tizenötezer résztvevővel megdöntötte a tavalyi látogatottsági rekordot, 2023-ban tizennégyezer akkreditált volt jelen” – írta a Le film français című francia filmes szaklap. A filmvásáron csaknem ezerkétszáz vetítést tartott a több mint ötszáz kiállító. Az egyhetes rendezvényen kétszázötven eseményt is szerveztek – ez szintén növekedés a tavalyi kétszázhoz képest –, köztük A Magyarországon gyorsan növekvő filmipar kihívásai címmel pénteken tartottak beszélgetést Káel Csaba, a magyar nemzeti mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos, Kemény Ildikó, Robert Lantos és Mike Goodridge producerek részvételével.

Guillaume Esmiol, a filmvásár igazgatója üdvözölte, hogy folytatódott az Ázsiából érkező filmesek számának növekedése, valamint a brazil, a kínai és az ausztráliai filmipar fellendülése és cannes-i jelenlétének erősödése. Rajtuk kívül a díszvendég Svájc is jelentős delegációval képviseltette magát idén.

A filmvásár befejezésével egy napon mutatták be a filmfesztivál versenyprogramján kívül a Monte Cristo grófja legújabb feldolgozását. Alexandre Dumas regényéből már több tucat mozifilm és televíziós változat készült – a francia filmművészet nagy alakjai közül az 1950-es években Jean Marais, a közelmúltban pedig Gérard Depardieu főszereplésével. Edmond Dantès szerepében ezúttal Pierre Niney látható, a kalandfilmet az eddig elsősorban forgatókönyvíróként ismert Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte rendezték.

A csaknem kétezer oldalas műből nagyszabású, háromórás kalandfilm készült, az idei év egyik legnagyobb költségvetésű francia alkotása. Niney mellett a főbb szerepekben Anaïs Demoustier, Anamaria Vartolomei, Laurent Lafitte és a hivatalos program versenyének zsűrijében helyet foglaló Pierfrancesco Favino olasz színész látható. A filmet október 17-én mutatják be Magyarországon.

A hivatalos programban is a hazai művészek vonulhatnak fel csütörtök este a vörös szőnyegen a leginkább várt francia versenyfilm világpremierjén. Gilles Lellouche zenés romantikus filmje (L’amour oufŐrült szerelem) Neville Thompson ír szerző Jackie loves Johnser OK? című regényéből készült, a főszerepekben François Civil és Adèle Exarchopoulos látható.

Az Arany Pálmáért versenyző, eddig bemutatott alkotások közül a kritikusok pontozási listáját Sean Baker független amerikai filmes Anora című thrillere vezeti, amely egy üzbég származású New Yorki-i prostituált és egy luxuslakásban élő orosz oligarcha fia közötti szenvedélyes viszony egyszerű történeteként indul, majd miután a fiú szülei Moszkvában tudomást szereznek a fiatalok kapcsolatáról, a film valódi akcióvígjátékká és road movie-vá alakul át. A Screen szaklap 1-től 4-ig pontozza a filmeket, és az amerikai alkotás az egyetlen, amely háromnál magasabb átlagot ért el. A francia nyelvű Le film français hazai kritikusai is az amerikai filmet és Jacques Audiard Emilia Perez című zenés thrillerét helyezik az első helyre – utóbbi egy mexikói drogbáró teljes átalakulásáról és az őt körülvevő nőkről szól.

A cannes-i fesztivál díjkiosztóját és záróünnepségét szombat este tartják.