Rekumbens és betonradiátor - MOHOLY-NAGY ÉS KOZMA ÖSZTÖNDÍJASOK

Egyéb

Az idei felhozatalban is érzékelhetők az utóbbi évek tendenciái, az ökologikus design és az innovatív anyagkísérletek. De most először meglepő fejlemény az az egyensúly, ami a ?moholysok?, azaz a pályakezdő designerek, és a ?kozmások?, a hagyományos eljárásokat folytató fiatal iparművészek között létrejött. Jó ideig a designerek kreativitása, környezeti érzékenysége és problémamegoldó készsége mellett csupán egy-egy iparművész mutatott valóban innovatív eredményt, a többség az anyagok és technikák részleteiben keresett egyéni utat. Most viszont mintha új erőre kapna a kézműves iparművészek csapata: néhány tárgy vagy anyagkísérlet ötletben és nagyvonalúságban vetekedik a technológiai háttérrel támogatott designnal. Ilyen például Kompár Györgyi világító porcelán panelje vagy Mihály Gyula kerámia alapú akusztikus ütőhangszer-családja. A designerek viszont az idén jóval többet merítettek az iparművészet tradícióiból, mint korábban.

A kétféle megközelítés így különleges analógiákat kínált, amit egy-egy tervező munkáiban is megfigyelhetünk. Boldizsár Zsuzsa például a tömeggyártásra készült kerámiában újraértelmezte a hungarikum fogalmát: a finom, klasszikus modern formavezetést hagyományos magyar hímzésmintákkal ötvözte. A keresztszemes öltés, a fehéren fehér száröltés vagy az erdélyi írásos hímzés fegyelme, plasztikus szépsége életre kelti a porcelánt és olyan egyedivé teszi, mint a delfti kék a Hollandiát képviselő szuvenírtárgyakat. Ugyanakkor a minták random megjelenése kortárs tárggyá avatja a termékeket. Hasonlóan kreatív módon használja fel az erdélyi viselet tradícióit a Kozma ösztöndíjasok között Illéssy Lenke a három alapszín, a hajtogatott sarkok és a csíkos minták variálásában. Csala Sándor cigány népmese-illusztrációi is a népi kultúra karakterét hozza be a kortárs designba, szürrealisztikus figurákkal, papírra fröcskölt és cuppantott festékkel. Csala egyszerre él a digitális képalkotás és a kollázs eszközeivel, sötét tónusú rajzai, dinamikus kompozíciói nem a mesekönyvekben megszokott harmóniát, hanem egy izgalommal, veszélyekkel és csodákkal teli fantáziavilágot közvetítenek. Különösnek tűnhet párhuzamba állítani ezt a Kozma-ösztöndíjasok közül Tomay Katalin kerámia formatanulmányaival, mégis szembetűnő, hogy egyensúly és káosz határán az itt kiállítók közül talán ők ketten tudják megteremteni a legszebb átmenetet. A határhelyzet a tömör és a semmibe foszló matéria között Tomay részéről ugyanolyan izgalmas vállalkozás, mint Csala baljós meseképeiben a felületek vibrálása.

Egymás mellé tehetjük György Árpád Hunor kézműves technikával készített, elegánsan egymásra hajló, modul rendszerű közösségi váróbútorait és a Moholy-ösztöndíjas Dörögdi Orsolya öntött beton radiátor-burkolatait is: mindkettő organikus formákat idéz, miközben ergonomikus kontúrokkal, alkalmazkodó gesztussal viszonyul a környezetéhez. Áramló tér, áramló formák uralkodnak Rejki Erika kézműves kerámia-üveg kompozícióiban és Romvári Péter parametrikus tervezéssel létrejött térelválasztó rendszerében. Utóbbinak nagy jövőt jósolhatunk: a szoftverek generálta építészet nyomán a belsőépítészetben most történnek az első hasonló lépések.

Az ergonómia és a környezettudatosság több designert is arra indított, hogy átgondolja, kibővítse a már működő megoldások használhatósági körét. Kápolnás Gergely a fekvő, úgynevezett rekumbens kerékpárt variálja könnyű, családi célokra is alkalmas, hétköznapi járművé, Juhász Dóra bőr- és divatbarát gyógyászati segédeszközöket tervezett, Sass Tivadar Viktor olyan környezetbarát városnéző kisbuszt, amelyikből emberméretű látvány nyílik a városra a megszokott ablaknyi kilátás helyett. A legpoétikusabb ötleteket Varga Dávid hőérzékelő, LED-világítással kombinált utcabútora és Nagypál Dorottya üveghulladékból készült, átvilágított üvegpanelje hozta.

Látványos megújulás helyett az idei mezőny jól hasznosítható, szociális problémákra érzékeny ötletekkel állt elő, szemmel láthatóan egyre több hazai gyártóval együttműködve. Stabil háttéripar még mindig nincs, de a kisszériás gyártók érdeklődése már jelzi, hogy a design hamarosan iparszervező erő lesz nálunk is.