Csaknem hatszázezres látogatottsággal zárt vasárnap az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé.

A látogatók mintegy harmada 26 év alatti volt, a közönség 17
százaléka pedig csoportosan kereste fel a képzőművészeti seregszemle kiállításait.
A biennálén 90 ország vett részt nemzeti kiállítással, közülük négy ország – Ghána,
Madagaszkár, Malajzia és Pakisztán – első alkalommal szerepeltek.

A May You Live in Interesting Times (Élj érdekes időkben) címet viselő központi kiállításra –  melynek főkurátora az angol Ralph Rugoff volt – 79 művész kapott meghívást.

„A kiállítás címe olyan hívószó volt, amely különösen fontosnak tűnik olyan időkben, amikor túl gyakran győzedelmeskedik a konformizmus és a félelmek által keltett túlzott egyszerűsítés” – mondta Paolo Baratta, a biennálé elnöke. „Célunk minél értékesebbé tenni a látogató és a műalkotások közötti találkozást, amelyre mint a művek születésének pillanatára tekinthetünk” – hangsúlyozta.  

A központi kiállításon a legkiemelkedőbb egyéni szereplőnek
járó díjat az afroamerikai Arthur Jafa kapta The White Album című videójával. Életműdíjjal ismerték el Jimmie
Durham amerikai szobrászművész munkásságát, a legjobb nemzeti pavilonnak járó
Arany Oroszlán-díját pedig Litvánia Sun
& Sea
Marina című
kiállítása nyerte el. A klímahelyzettel foglalkozó projekt különös aktualitást
nyert a záróhetekben, amikor Velencét óriási árvíz öntötte el. Az időjárási
válsághelyzet most is tart.

A magyar pavilon a Hongkongban egyetemi tanárként dolgozó Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállításának adott helyet, melynek kurátora Szegedy-Maszák Zsuzsanna volt. A magyar pavilonban első alkalommal mutatkozott be újmédia-művész: Waliczky lightboxokon bemutatott számítógépes grafikái – digitálisan megtervezett, de analóg módon működő kamerái – és animációi központi kérdése az volt, hogy miként látjuk a világot és hogyan készítünk képet, hányféleképpen lehet leképezni a valóságot.

„Waliczky fantáziakamera-sorozatának bemutatása jó választás
volt, és nagyon jó visszhangot kapott. Bebizonyosodott, hogy Waliczky Tamást
nemcsak itthon tartjuk a kortárs újmédia-művészet egyik meghatározó alakjának,
hanem a nemzetközi színtéren is valóban jegyzett művészről van szó, aki
munkáival jelentős figyelmet, szakmai visszhangot képes elérni” – értékelte a
projektet Fabényi Julia nemzeti biztos, a Ludwig Múzeum igazgatója.

A kiállítás zárultával három, Velencében bemutatott Waliczky-mű is a Ludwig gyűjteményét gazdagítja. A Képzelt kamerák 2020. február 13. és március 29. között lesz látható a Ludwig Múzeumban.

Nyitókép: Sun & Sea Marina, fotó: Andrea Avezzù