A reneszánsz és a barokk bűvöletében

Egyéb

Az idei komolyzenei repertoárt a Snétberger Központ Tehetségeinek koncertje nyitja meg július 25-én. A Snétberger Zenei Tehetség Központ a fiatal, hátrányos helyzetű roma zenei tehetségek világszínvonalú képzését és mentori támogatását vállalta. A Völgy közönsége őket láthatja két helyszínen is: a Harcsa Veronika Udvarban és a kapolcsi templomban.

A Zeneakadémia doktoranduszai is bemutatkoznak a látogatóknak. A koncertsorozatban fellép a Cantores Ecclesiae Sallay Edit Margit szoprán előadó vendégszereplésével, valamint a Nehéz Fiúk Tubakvártett ?Utazás tubával a világ körül!? című előadásával. Szintén tubaszót hallhat a közönség Kovács Zalán László koncertjén. Szabó Marcell zongoraművész pedig Pregun Tamás közreműködésével mutatkozik be, míg a Duo Musiciens Libres Variációk egy spanyol témára címen hárfával és gitárral varázsolja el a hallgatóságot. A fellépők között van a Du& együttes is Ambiances d'accordéon című előadásukkal, valamint Razvaljajeva Anasztázia és Seleljo Erzsébet, akik hárfán és szaxofon játszanak a közönségnek. A Zeneakadémia doktorandusz hallgatóinak koncertsorozatát Kováts Miron és cselló duó zárja. Ők ?Nyári zsongás? címmel Bach, Csajkovszkij és Ravel műveit szólaltatják meg hárfán és csellón.

Esti muzsikára hívja a vendégeket a Parafónia zenekara Fabényi Réka vezetésével. A Parafónia zenekar a "A zene mindenkié" Egyesület értelmi sérült tagjaiból áll, akik egy különleges - színes kotta - módszerrel megtanultak közösen muzsikálni. Vendégük lesz a Szent Efrém Férfikar is, Bubnó Tamás művészeti vezetővel.

A többi fellépő a reneszánsz és a barokk világába varázsolja el az érkezőket. Késő barokk fuvolazenét hallhatnak Kovács Előd Kapolcs, Dinyés Soma és Lachegyi Anna előadásában, akik barokk fuvolán, csembalón és viola da gambán játszanak. A vágy hangjai címen Händel áriákat szólaltatnak meg Vári-Kovács Emese, Konta Noémi és Lachegyi Anna.

Az együttesek közül a Cantus Corvinus Énekegyüttes koncertjét hallhatják először a völgylátogatók. Az ország egyik legrangosabb énekegyüttese a régi zene elkötelezett híve. 1988-ban alakultak, és ars poeticájuk a régi kormuzsika: a reneszánsz és a barokk stíluskorszakok a cappella és hangszerkíséretes vokális muzsikájának megszólaltatása, éneklési és előadási szempontból korhű, a mai közönség számára mégis élő módon.

A Musica Profana Együttes szintén a reneszánsz és barokk dallamokat hozza el a közönségnek. Az 1987-ben alakult együttes 16?18. századi zenét játszik korhű hangszereken. Ők anonim szerzők feldolgozásait adják elő a Vietorisz Kódexből.

Az If music be the food of love tagjai a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jelenlegi, vagy frissen végzett hallgatói, akik angol szerzők műveit mutatják be William Shakespeare szövegeivel - vagy azok nélkül. A felhangzó irodalmi szemelvényeket pedig Móga Piroska adja elő.

A Savaria Barokk Együttes J. S. Bach műveiből ad ízelítőt. A zenekar Németh Pál, alapító fuvolaművész-karmester vezetésével működik, és célja a 17-18. század zenei ritkaságainak újrafelfedezése és a magyar zenei múlt értékeinek bemutatása hangversenyek, operaelőadások, CD-, rádió-, TV- és filmfelvételek segítségével. A műveket korhű hangszerekkel szólaltatják meg, a vonós hangszerek a 18. századból valók, a fúvósok régi hangszerek pontos másolatai. Az együttes a Hungaroton mellett felvételt készített a magyar, a svájci, a francia, a spanyol rádióval, a Magyar Televízióval, fellépett Ausztria, Németország, Olaszország, Svájc, Spanyolország, Franciaország, Anglia, Horvátország hangversenytermeiben, templomaiban is.

Szintén több országban bemutatkozott már az EAR Együttes, akik az elektroakusztikus zenei világba kalauzolják el a résztvevőket. Az 1991-ben létrejött együttes célja, hogy meghonosítson egy új műfajt Magyarországon, az akusztikus, és az elektroakusztikus hangszerek, zenei eszközök együttműködését, a kortárs zene legújabb területén. Nagy hangsúlyt fektetnek a külföldi művek felkutatására és bemutatására is, nevükből (EAR = electroacoustic research) pedig az is következik, hogy a műhelymunka-hangversenyrészvétel mellett egyik legfontosabb feladatuk a kutatás, a hangszerek, az elektronika, az akusztika új kapcsolatainak keresése és a kompozíciókban való felhasználása.

Az Excanto Együttes repertoárjában szintén elsősorban a középkori, reneszánsz és barokk zene szerepel, bár szívesen játszanak későbbi korok szerzőitől is műveket. 1998-as fennállásuk óta felléptek többek között a Zeneakadémia Nagytermében, a Régi Zeneakadémián, az Óbudai Társaskörben, a Nádor teremben, a Rádió Márványtermében, a Bartók Béla Emlékházban, a Budapesti és a Gödöllői Tavaszi Fesztiválon, a Művészetek Völgyében, a Zempléni Napokon, a Tatai Barokk Fesztiválon, Londonban (Hungary in Focus, Docklands Festival) és Innsbruckban.

A koncertek sorát a Kelemen Kvartett zárja. A Zeneakadémia tanáraiból és hallgatóiból 2010-ben alakult együttes már az első év műhelymunkája után egyre rangosabb koncerttermekben, fesztiválokon lépett fel világszerte. A vonósnégyes 2011 júliusában a Melbourne-i Nemzetközi Kamarazenei Verseny második és közönségdíját nyerte el, valamint az egyik fődíjat, míg 2011 szeptemberében a 4. Pekingi Nemzetközi Zenei Verseny első díját vehette át. Idén pedig az olaszországi Paolo Borciani vonósnégyes-versenyt nyerte meg.

Wéber Anikó