A firenzei Opificio Delle Pietre Dure cég - Olaszország egyik vezető restaurátor műhelye - feje, Marco Ciatti szerint a türelem jelentette a legnagyobb kihívást: közel két évig csak tanulmányozták a képet, ugyanis a röntgenen látható sérülések miatt gondosan meg kellett tervezni a restaurálást. A vizsgálatok egy kórházsorozatba illenek: a képen a már említett röntgen mellett infravörös átvilágítást, lézeres letapogatást, mikroszkópos teszteket és hasonló vizsgálatokat végeztek. Mindezzel azonban nem kellett sietni, sőt az elődök hibáiból tanulva próbáltak végre megfelelő helyreállítási metódust találni.
A 1 méterszer 79 centis, fa alapra felvitt olajképképet az 1483 és 1520 között élt Raffaello 1506-ban nászajándéknak készítette Lorenzo Nasi gazdag gyapjúkerekedő számára. A Madonna del Cardellinón Szűz Mária a gyermek Krisztus és Keresztelő Szent János társaságában látható, míg a tengelice a jövendő szenvedést és megváltást szimbolizálja. A kereskedő háza 1547-ben összeomlott, és a munka 17 darabra törött. A festő kortársa, Ridolfo di Ghirlandaio apró szegecsekkel illesztette össze a képet, majd az illesztékeket lefestette. A kép később a Mediciek gyűjteményébe került, ahol több javítást eszközöltek rajta.
A restaurálók aztán mindent megtettek azért, hogy a kép elveszítse eredeti hatását: a jótékonynak szánt, repedések elleni küzdelemben szép lassan átfestették az egészet, így a mostani munkálatoknál elsőként ezeket a korrekciókat kellett felderíteni és lehetőség szerint eltüntetni. A félszáz szakember munkája során felmerült a szegecsek kivétele is, ám később mégis a maradásk mellett döntöttek.
A mostani restaurálás végre minden bizonnyal a kép eredeti formáját adja, és eltűntek a képről az elmúlt évszázadok szennyeződései, így az eredeti színek mellett a háttérben még a toszkán tájban kanyargó füstcsíkot is megláthatjuk.
A kép novemberben visszatér a Palazzo Medici épületébe, és az Uffizi 26-os termében lesz látható.