Május 18-án hetvenöt éves Rick Wakeman angol billentyűs, zeneszerző, a Yes együttes szólóban is sikeres egykori tagja. A csődbe jutásairól híres zenész többször koncertezett Magyarországon: 2003-ban, 2012-ben, illetve 2022 februárjában.

SOLVESBORG  20180609
YES featuring ARW (YES Featuring Jon Anderson, Trevor Rabin, Rick Wakeman)  performs during the Sweden Rock Festival in Norje, outside Solvesborg in southern Sweden, on June 09, 2018.
Photo: Claudio Bresciani / TT / code 10090 (Photo by Claudio Bresciani / TT NEWS AGENCY / TT News Agency via AFP)
Rick Wakeman brit billentyűs, a Yes együttes korábbi tagja. Fotó: Claudio Bresciani / TT News Agency via AFP

Richard Christopher Wakeman apja ismert zongorista volt, így a családban mindig szólt a zene. Hatéves korától vett zongoraórákat, majd a templomban is játszott orgonán. Szinte minden versenyen díjat nyert, amelyen elindult. Még iskolásként az unokatestvérével játszott egy jazz-zenekarban, de hamarosan áttért a rockra – középiskolai tanulmányai mellett számos formációban fordult meg. Tizenkilenc évesen felvették a Royal College of Musicba, de egy év után ki is tették a szűrét, amikor kiderült, hogy ideje java részét gyakorlás helyett bárokban és klubokban tölti.

Wakeman stúdiózenésznek állt, emellett a Strawbs együttes tagja lett. Sessionzenészként csaknem kétezer különböző stílusú felvételen zenélt olyan előadókkal, mint a Black Sabbath, Cat Stevens, Mary Hopkins, Cilla Black, Elton John vagy Lou Reed. 1969 júniusában – kilenc font fizetség ellenében – mellotronon játszott David Bowie első nagy sikerében, a Space Oddity című kislemezen, méghozzá úgy, hogy akkor látta először a hangszert, Bowie ezután számos alkalommal kérte fel közreműködésre albumain. A stúdiózenélésből azonban, hiába keresett jól, gyorsan kiábrándult, mert a dalszerzésben nem vehetett részt.

1971 őszén egyszerre kereste meg a Yes együttes, valamint Bowie, hogy legyen kísérő zenekara, a Spiders From Mars állandó tagja – Wakeman az előbbit választotta. A Yes számára a vele készült negyedik album, a Fragile meghozta a világsikert, a Roundabout című dal hárompercesre rövidített változata pedig felkerült a slágerlistára; a következő Yes-lemez, a Close To The Edge még lelkesebb fogadtatásra talált.

Wakeman a turnék és felvételek szüneteiben dolgozott első szólóalbumán. A The Six Wives of Henry VIII részleteit 1973-ban még a megjelenés előtt bemutathatta a BBC televíziócsatornáján: nagy feltűnést keltett, hogy az egymásra helyezett és patkó formába rendezett billentyűs hangszerek közül olykor jobb és bal kezével egymással szemben lévőket szólaltatott meg. A Yes 1973-as, hindu szent szövegek által inspirált Tales From The Topographic Oceans című dupla lemeze vegyes fogadtatásra talált. A koncepcióval egyet nem értő, a turnézásba belefáradt Wakeman 1974 májusában kilépett.

Ebben az évben jelent meg a Verne Utazás a Föld középpontja felé című regényét feldolgozó második szólólemeze, amelyet élőben, a Londoni Szimfonikus Zenekarral, kamarakórussal és rockzenekarral vett fel; a narrátor David Hemmings, a Nagyítás című film főszereplője volt. (A lista első helyén nyitó album folytatása 25 évvel később készült el olyan vendégekkel, mint Ozzy Osbourne és Bonnie Tyler.) 1975-ben kiadott harmadik lemeze, a The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the Round Table bemutatóján a Wembley Stadionban már jégbalettet is láthatott a közönség. Wakeman a nagyszabású produkciókkal turnéra is indult, aminek az lett a következménye, hogy kis híján csődbe jutott. Zenét írt Ken Russell 1975-ös, Lisztomania című filmjéhez, az 1976-os innsbrucki téli olimpiáról szóló dokumentumfilmhez is szerzett egy albumnyi számot White Rock címmel (az egyiket a magyar Regőczy–Sallay-jégtánckettősre írta), illetve komponált egy horrorhoz, a The Burninghez is.

1977-ben visszatért a Yes együtteshez, akikkel a következő három évtizedben időről időre koncerteken és lemezeken is együtt dolgozott. Ebben az évben jelentette meg a Rick Wakeman’s Criminal Record albumot; állítása szerint Andrew Lloyd Webber ennek egyik számát használta fel (engedély nélkül) az Az operaház fantomja című musicalében. A billentyűs ekkoriban azzal is felhívta magára a figyelmet, hogy a legenda szerint ő járta ki kiadójánál, az A and M cégnél, hogy rúgják ki a Sex Pistols punkegyüttest.

A nyolcvanas években kicsit háttérbe szorult, de rajongói vették lemezeit. Az 1981-es, George Orwell disztópiáját feldolgozó 1984 szövegírója Tim Rice volt. A rock mellett a mitikus, vallásos vokális zene, a dalok és a kórusművek is érdekelni kezdték, ahogy erről a Ramon Remedios tenorral készített Dawn of Time című albuma, gospellemezei vagy az African Bach tanúskodik. Wakeman összesen mintegy kilencven nagylemezt jelentetett meg, az utolsó a Mars-utazásról szóló The Red Planet. Összesen több mint ötvenmillió lemeze kelt el.

A többször is csődbe jutott, de mindig talpra álló zenész négyszer nősült, és hat gyermeke van. Egyik fia, Adam szintén zenész, akivel többször is dolgozott együtt. Rajong a fociért, volt a Brentford FC, majd a Camberley Town FC elnöke is, az 1982-es labdarúgó-világbajnokságra pedig dalt írt. Kedvelt rádiós és tévés személyiség, önironikus önéletrajza Say Yes címmel 1995-ben jelent meg. A London College of Music és a Royal Academy of Music tiszteletbeli professzora, 2021-ben kitüntették a Brit Birodalom Rendjének parancsnoki címével (CBE).

Magyarországon is koncertezett, 2003-ban a Yesszel a Papp László Budapest Sportarénában, 2012-ben Pakson és Budapesten, utoljára pedig 2022 februárjában a Győri Filharmonikus Zenekar és egy vegyes kórus közreműködésével zongorázta el életműve legnépszerűbb darabjait Győrben.