A soros szakmai beszélgetésen két olyan előadásról vitatkoznak, melyet én csak ma nézek meg, tehát elvándorolok inkább a Dante Caféba. A sétatéren átkelve, megcsap a tömény hársfaillat, június köszönt a végre-napsütésben. Odabent, a fesztiválklub egyik termében a MOME secrets tárlat vár, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem diákjanak a kiállítása, a Curiosity Cabinet, amely tavaly meghódította a fiatal designerek milánói SaloneSatellite-jének közönségét. A falnyi teret betöltő "kincses szekrény", a XV. századi, olasz eredetű Curiosity Cabinet (Kunstschrank) hagyományainak szellemében, hatvannégy "titkos" fiókjában a korábbi iparművészeti egyetem hetvenvalahány hallgatójának kreációit rejti, külön-külön. A szekrény végtére a művészképző egyetem szellemi tőkéjének tárháza lett. Amiként a hajdani kabinetek az "universum" kicsinyített megtestesítőiként, a teremtett világ egészét, (rekeszeikkel az enciklopédikus tudást) jelenítették meg - akként a MOME-diákok "szekrénye" is egyfajta mikrokozmoszt képez, melynek részeit, a kozmosz "építőkockáit" a hallgatók különféle kőzetekből, állati csontmaradványokból, műszerekből, fosszíliákból, metszetekből, festményekből állították össze, meglepő ötletességgel. Valahányszor kinyitsz egy fiókot, már-már visszahőkölsz a váratlan látványtól. Amint szórólapjukon írják, a SalonSatellite-n való bemutatkozásukhoz ezt a kreációt "universitas-gondolata" miatt választották. Nyilván, az intézmény ötletes tükörképe gyanánt (kurátor: Halasi Rita). Ugyanezen tárlaton láthatók a jelmeztervező diákok különleges kreációi: az Arcimboldo híres festményei (Tavasz, Nyár, Ősz, Tél) ihlette, napérlelte gyümölcsökből, májusi virágokból fantáziált-alkotott, roppant látványos jelmezek is.
A Dzsámi |
A lépcsőfordulóban betérek a "patinázó" Osváth Ildikó kiállítására. A veszprémi művésznő, egyedüliként az országban, Petőfi Színház-béli műhelyében végzi különleges munkáját, a jelmezek sározását, vérezését, rongyolását, anyagának öregítését, illetve gyöngyözését. Az eredmény lenyűgöző. Többségében a Ferenczy Noémi-díjas jelmeztervező, Rátkai Erzsébet munkáit látjuk (aki a patinázó műhely létrejöttét is szorgalmazta): a vörösbe játszó, sötétzöld boszorkányruhát, "bozontos" ördögnyelvgallérral (Macbeth); a bordó muszlinból készült, óarany szirmokkal teleszórt, a vállon és a csípőn dekoratív virágfüzérrel átkötött Rózsa-ruhát a Fekete Péterből; a Bérci szellem földig érő, vastag gyapjúfonatokkal plasztikusan burkolt földbarna jelmezét A vajda tornyából (Dohnányi operája); vagy éppenséggel Nagy Viktória rozsdás-barna fatörzsimitációját, furcsa kéregdudorokkal.
Garaczi László Plazma című darabjának helyszínére késve érkezünk, valahányan, akik a nagyszínházi előadásról jöttünk át - nem is engednek be a Leövey Klára Gimnázium kistermébe, ahol a KoMa alternatív csoport produkciója zajlik. Csak egy félórával kellett volna későbbre tenni az előadást, hogy elérjük. Fesztiválon ezt is figyelembe kellene venni a program öszeállításánál.