HOTS_MASTERCLASS_KEVIN_COLE_HJL_04878_16.jpg

A robotmentes rádióé a jövő? – Kevin Cole vendégeskedett a HOTS eseményén

Többségünk a Spotifyon, a YouTube-on vagy a TikTokon talál rá az új kedvenceire, de működik egy rádió Seattle-ben, amelyik bebizonyította, hogy az emberi ízlés még a 21. században is menőbb, mint bármilyen algoritmus. Kevin Cole, a KEXP rádió legendás programigazgatója Budapesten járt, és elmesélte, hogyan építettek világmárkát abból, hogy minden szabályt megszegtek.

Magyar lemezekkel tér haza

Kevin Cole nemrég a HOTS exportiroda szeptemberi mesterkurzusán vendégeskedett Budapesten, ahol a zene iránti szenvedély és a hatékony működés összeegyeztetéséről beszélt. A rádiózás egyik legnagyobb alakjának számító DJ nem érkezett üres kézzel, sőt, haza sem üres kézzel tért: a budapesti lemezboltokban olyan magyar előadókra csapott le, mint a New Fossils, a Jazzbois, a Flows, iamyank vagy a Palo Canto. „Alig várom, hogy visszatérjek, és lejátsszam ezeket a muzsikákat” – mondta lelkesen, miután egy eladó a lemezboltban a kezébe nyomott több albumot.

Egy zenebolond útja a csúcsig

Kevin története ismerős lehet mindenkinek, aki valaha is kereste a helyét a világban. „Amikor főiskolára mentem, igazi zenebolond voltam” – mesélte. Ezért kezdett dolgozni a főiskolai rádióállomáson, majd a diploma után egy éjszakai klubban DJ-zett. Már ekkor mást akart, mint a többiek: „Ami a tánczenét illeti, próbálod táncoltatni az embereket. De nekem az volt a célom, hogy bemutassam az új zenéket.”

Ez a filozófia kísérte végig az útját. Dolgozott kereskedelmi rádiónál is, de hamar rájött, az nem az ő világa.

A kereskedelmi állomásoknak nulla az elkötelezettségük a formátum iránt. Formátumot váltanak, ha több pénzt lehet keresni valami mással.

Három évig vezette három műsorát teljes szabadsággal, mígnem a tulajdonos eladta az állomást. Ekkor szünetet tartott, hogy elgondolkozzon azon, hogyan tovább.

A rádiózással való meghatározó kapcsolata 1994-ben lépett szintet, amikor elvállalt egy állást az USA egyik menő rádiójánál, két órával később Jennifer Cast, az Amazon akkori vezérigazgatója kereste. „Akkoriban nem tudtam, mi az Amazon. Senki sem tudta igazán” – emlékezett vissza Kevin.

Mégis elment segíteni nekik elindítani a zenei oldalt, ahol magával Jeff Bezosszal (az amazon.com alapítója) dolgozott, aki „szuper energikus és nagyon motivált”.

KEXP: A szabályszegők rádiója

Az Amazon után a KEXP-hez (akkor még KCMU) igazolt, amely a Washingtoni Egyetem kommunikációs tanszékének részeként működött 1972 óta. Kevin célul tűzte maga elé, hogy az állomás a leginkább hiteles és legnagyobb tekintéllyel bíró forrássá váljon az új zene világában. Hogyan érték ezt el? Úgy, hogy a KEXP „a rádiózás majdnem minden szabályát” áthágta. Nem követték az amerikai rádiókra jellemző, szigorú formátumokat (mint a „csak klasszikus rock” vagy „top 40”). Kevinék újítása abban rejlett, hogy az új zenék műfajfüggetlen bemutatását a minőségi szerkesztés alapelvével párosították, így váltak a hallgatók számára megbízható forrássá. Ez az elv a mai napig a KEXP egyik alapköve.

De a legfontosabb a szabadság: a DJ-k teljes szabadságot élveznek saját műsoraik összeállításában.

„Mi robotmentes rádiónak hívjuk magunkat. Azt akarjuk, hogy emberek válasszák ki a zenéket, a DJ-ink, velem együtt, folyamatosan hibázunk adásban – vallotta be Kevin. – Ezért tudnak kapcsolódni hozzánk a hallgatók, szemben egy szuper sima autoprezentációval, ahol minden tökéletes, szenvedélytelen és merev”.

Jelenleg negyvennégy DJ-vel dolgoznak és tizenkilenc speciális műsorral várják a hallgatókat. Mindenki, aki adásba kerül náluk, megkapja a szabadságot, hogy megossza azokat a zenéket, amiket szeret.

Meg kell találni a közönséget

A KEXP mindig nyitott a megújulásra. Már az internet előtti időkben is újítottak. Amikor még telefonon kérdezgették a DJ-t a hallgatók: „Mit játszol?”, ők létrehoztak egy valós idejű lejátszási listát, ahol metaadatokat kapcsoltak a dalhoz és a streamhez. Bár földi sugárzásuk csak kis területet fedett le, elsőkként sugároztak tömörítetlen streamet online, illetve bevezették a tizennégy napos visszahallgatási lehetőséget.

A videózásba szintén korán belevágtak. Felismerték, hogy az emberek rendelkeznek valamilyen képernyővel (laptop, telefon), ezért elvárják, hogy lássanak is valamit.

Ha egy élő adást hallasz a KEXP-n, látni is akarod. Ez adta a videó ötletét.

A videós tartalmaik ma már sokkal nagyobb nézettséget generálnak, mint maga a rádióhallgatás. Emellett évente akár ötszáz élő felvételt sugároznak. Itt sem követik a szabályokat: ha egy zenekar huszonöt percig van adásban, nem érdekli őket, hogy öt perc után sokan elkapcsolnak – a minőség a lényeg.

A közösség ereje

A KEXP sikerének fontos összetevője a közösség. Jellemzőjük, hogy hallgatói támogatásból élnek. Az Egyesült Államokban a közrádiózás nem jelent állami finanszírozást, ezért működési bevételük nagy részét az évi két adománygyűjtő kampány során a közönségtől kapják.

Rendkívül fontos számukra a globális, befogadó közösség felépítése. Seattle mellett már San Franciscóban is működik állomásuk, ahol helyi rendezvényekkel igyekeznek toborozni. Emellett globálisan is építkeznek. Erre jó példa az izlandi élő streamjük, amikor figyelték a kommenteket, s kiderült, az emberek a világ minden tájáról hallgatták őket, és valós időben beszélgettek egymással.

Hogy a közösségi érzés még kézzelfoghatóbb legyen, létrehoztak egy nyilvános teret kávézóval, lemezbolttal és galériával, amely mindennap nyitva van, ahol a rajongók még a stúdiófelvételeken is részt vehetnek.

Üzenet a fiatal zenészeknek

Kevin Cole egyik legfontosabb tanácsa a feltörekvő zenészeknek így szól: „Ismerjék meg a DJ-ket, és győződjenek meg róla, melyikük nyitott az általuk játszott stílusra”. A személyes kapcsolat varázsa ugyanis működik. „Állandóan megtörténik, hogy az egyik DJ-nk kap egy MP3-at, amit egy új művész készített a pincéjében aznap reggel, amit aztán a DJ megnyitott, és azt mondta: wow, ez nagyon jó”.

Bár a 2000-es években minden tanácsadó kijelentette, a rádió halott, a digitális és streamingkorszakban a KEXP bizonyította az ellenkezőjét.

A kulcs a jelenlét: ott vannak a TikTokon, a YouTube-on, mindenhol, ahol a zenebolondok lehetnek. „Oda kell menni, ahol a hallgatók vannak, Ha az emberek felfedezik a következő új kedvenc zenekarukat az egyik műsorunkban, az nagyszerű. Ha felfedezik az egyik podcastünkben, az jó. Ha felfedezik a YouTube-csatornán keresztül, az elképesztő. Ha pedig még egy újabb bandát is felfedeznek egy közösségimédia-posztban, akkor elvégeztük a dolgunkat”.

Tavaly Kevin Cole azt írta a rádió honlapján, hogy ötven esztendeje dolgozik a zenei életben, ebből 25-öt a KEXP-nél, ahol 18 évig volt programigazgató. Úgy érezte, ideje „helyet adni más hangoknak és perspektíváknak”, így már nem napi, csak heti rendszerességgel vezet műsort, de új koncepciók kidolgozásából továbbra is kiveszi a részét.

Fotó: Hegyi Júlia Lili / Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

Hard és heavy metalt viszünk a világ minden pontjára

Ősszel újra megszervezi a HOTS a Heavy Genre Discoveryt, mely a hard és heavy metal műfajban alkotó hazai zenekarok sikeres nemzetközi terjeszkedését segíti.

Grammy-díjas producerekkel dolgoztam együtt a HOTS-nak köszönhetően

Zsüd a HOTS – Hungarian Oncoming Tunes exportiroda két nagy jelentőségű eseményéről, a SyncLabről és a SongLabről mesél.

Imádta a magyar boebecket a lengyel közönség

Az énekesnő a NextFestről hazatérve elmesélte, milyen tapasztalatokat szerzett a lengyelországi showcase-en a HOTS közreműködésével.

Mint egy nemzetközi fürdőszobacsempe-kiállítás, csak mi zenekarokat állítunk ki

Pécsi-Szabó Dénes a showcase-fesztiválokhoz fűződő kultúrmissziójáról és azok országimázs-építő jelentőségéről mesél.