?A szó és a téma, Trianon száz éve kavar szenvedélyeket az országban. A rockopera néhány család történetén keresztül mutatja be, miként befolyásolta életünket alapvetően mindaz, ami 1920-ban történt, vagyis hogy Magyarország szétszakadt? ? mondta a rendező. Koltay Gábor kitért arra, hogy a Trianon című produkcióban szereplők túlnyomó többsége látható volt a két évvel ezelőtt, szintén a Hősök terén bemutatott Itt élned, halnod kell című rockoperában. A Trianonban színpadra lép mások mellett Varga Miklós, Vadkerti Imre, Kalapács József, Makrai Pál, Sipos Imre, Benkő Péter, Palcsó Tamás, Rudán Joe, Varga Szabolcs és Varga Vivien is. A produkcióban tizenöt énekes, húsz színész, kétszáz táncos, száz statiszta, harminc lovas és negyven artista fog közreműködni. Komoly díszletrendszer fog épülni a Hét vezér szoborcsoport elé két nagy színpaddal. Két óriási ledfal épül a díszletbe, szemben lesz egy jelentős méretű lelátó, oldalt pedig további kettő, a múzeumok előtt.
?Úgy tapasztalom, nagyon sokan nem igazán tudják, mi történt 1920. június 4-én, amikor aláírták az első világháborút lezáró békeszerződést Versailles-ban, a Grand Trianon palotában. Magyarország 19 milliós európai középhatalomból 8 milliós kis állammá szűkült, területének több mint kétharmadát veszítette el. Szeretnénk elgondolkodtatni az embereket, illetve az értelem mellett az érzelmeket is átélhető módon felmutatni? ? fogalmazott Koltay Gábor. A darab négy tételből áll, a szövegkönyvet Koltay Gábor emlékezések, dokumentumok, költemények, megzenésített versek segítségével állította össze. Az első a 19. század végi millenniumi ünnepségektől Trianonig tart, a második 1920-tól a második világháború végéig, a harmadik a Kádár-korszakot mutatja be, a záró tétel pedig a rendszerváltozás óta eltelt éveket, benne az EU-csatlakozást és 2010-et, amikor az Országgyűlés megszavazta a nemzeti összetartozás napját, a Trianon-emléknapot. Koltay Gábor megjegyezte: nem a történelem kerekét kell visszafordítani, hanem életben tartani, megkeresni azokat a lehetőségeket, amelyek a határok feletti nemzetegyesítéshez vezetnek.
A rendező kitért arra, hogy a szereplők jelentős részével régóta együtt dolgozik, Varga Miklóssal például 1983, az István, a király óta, Rudán Joe-val pedig 1993, az Atilla, Isten kardja bemutatója óta. A zeneszerző Koltay Gergely, a több mint négy évtizede működő Kormorán együttes vezetője azt mondta: saját együttese mellett egy szimfonikus zenekar fog élőben játszani az előadásokon. Hozzátette: zenéjével ki akarja fejezni, mit éreznek a magyarok itthon és otthon, Magyarországon és a külhoni közösségekben. A rendező hangsúlyozta: a produkció nem állami támogatásból valósul meg, és bízik abban, hogy a két előadás után továbbiak is lesznek szerte az országban. ?Két év múlva lesz Trianon századik évfordulója, szeretnénk valami fontosat és szépet mutatni.?
A Hősök terén június 8-án kezdték el építeni a díszletet, a helyszíni próbák pedig június 18-án indulnak.
A két évvel ezelőtt bemutatott Itt élned, halnod kell című történelmi rockmusicalhez képest a Trianon jobban épít a színészi játékra, ugyanakkor megmaradnak a grandiózus, tablószerű nagy jelenetek is ? hangsúlyozta Koltay Gábor. Bár iszonyatosan nehéz, a rendező szerint fel kell oldani a csaknem 100 éve aláírt trianoni békeszerződés okozta történelmi traumát. Úgy vélte, Trianonnal kapcsolatban mindig sok volt a szenvedély, a félreértés és a hazugság, minden 20. századi politikai berendezkedés a saját íze szerint értelmezte a történelmi eseményt és következményeit. Hangsúlyozta: nem a határok átrajzolására, hanem sokkal inkább a határok feletti nemzetegyesítésre kell törekednie Magyarországnak, kihasználva az egységesülő Európa adta lehetőségeket, segítő kezet nyújtva a határon túl élő közösségeknek, hogy a lehető legteljesebb élhessék meg magyarságukat. Mindebben a rockopera is segíthet azzal, hogy érzelmileg átélhetővé teszi és ösztönzi a trauma kibeszélését.
Forrás: MTI
Fotó: jegy.hu