A Róma-villa kincsei

Egyéb

Nem a jól ismert, gyakran reprodukált Rippl-képek sorakoznak a falakon, hanem a ritkán, vagy sohasem látottak, mert az anyag nem a Nemzeti Galériából érkezett a Tisza-parti városba, hanem Kaposvárról, a Róma-villából. Meglehet, a művek újdonságként hatnak, ám a jellegzetes témák és az előadásmód összetéveszt-hetetlen, s ebben az ismeretlenül is ismerős hatásban rejlik a tárlat egyik vonzereje.

 
A színgazdag, dekoratív Rippl-Rónai-képek láttán ma már nehéz elhinni, hogy a művész pályakezdésének egyik állomása Munkácsy párizsi műterme volt. Nem is maradt mellette sokáig, hamarosan rátalált a modernekre, a Nabis csoport tagjaira. A velük töltött idő alatt szakmai és emberi kapcsolatai is szélesedtek, barátságba került többek között Maillollal, s bár róla festett portréja ma a Musée d'Orsay-t gazdagítja, a házát ábrázoló festmény a kaposvári gyűjtemény egyik értékes darabja. Rippl ekkori tájképei hűen tükrözik a "próféták" kontúros, tompított színvilágú formanyelvét, s ezekből mintegy féltucatnyi látható a kiállításban.
 

Bár mind a négy korszakát (a fekete, a kaposvári, a kukoricás és a pasztell) megmutatják a tárlatban, az anyagot mégis a kaposvári lét atmoszférája lengi be a legintenzívebben. Nem csak azért, mert tíz nagyméretű fotokópia el is "meséli" a festő Róma-villában és annak kertjében töltött hétköznapjait, hanem mert a témák többsége is idekötődik, a rajzok pedig kifejezetten naplószerű rögzítései a somogyi miliőnek. A kaposvári lakás színes krétával "festett" (mert ezek valójában olajos festőszerrel átkent szén alapú pasztell rajzok) enteriőrjei mellett ismerősök portréi és apró noteszlapok dokumentálják a városka jellegzetes figuráit, mert Rippl mindig és minden helyzetben rajzolt, ceruzával vagy vágott végű lúdtollal, mikor mi volt kéznél.

 

A Kaposvárról érkezett képek java egyébként Rippl öccsének hajdani gyűjteményéből származik. "Ez az Ödön, vasúti főnök, bizony nálamnál jobban tudná életem történetét elbeszélni: kezdet óta gyűjt mindenféle nyomtatványt és egyéb emléket, melyek művészi törekvéseimről a nyilvánosság előtt megjelentek..."- írja róla Rippl-Rónai, de a dokumentu-mokon kívül persze őrizte fivére képeit is. A megörökölt anyagot később a múzeum fejlesztette átfogóbb jellegűvé, pótolva azoknak a korszakoknak a reprezentánsait is, amelyek hiányoztak, vagy kevésbé voltak képviselve a családi kollekcióban. Vásárlás útján került a múzeum birtokába például néhány "kukoricás" kép, és Rippl egyik legszebb női portréja, az 1920-as keltezésű Fekete kesztyűs nő - Zorka című pasztell is.

 
Rippl-Rónai viszonylag gyakran festett önarcképet, így természetesen a szegedi bemutatóból sem hiányozhat ez a képtípus. A fogadó múzeum saját raktári anyagából származik az a keskeny, hosszúkás formátumú, sötét tónusú krétarajz, amelyik a fekete korszak jellegzetes előadásmódjában ábrázolja a huszonnyolc éves művészt.
 

A kiállítás összképéből kitűnik egy friss, eleven színű pasztell portré, amelyről túlzás nélkül állítható, hogy a tárlat egyik meglepetése. Ez is szegedi "lelemény", raktári fiók mélyén szunnyadt eddig, s valójában ennek, azaz a por- és fénymentes környezetnek köszönhető mai ragyogó állapota, amely olyan intenzív, mintha a kép most került volna le a művész táblájáról. A rájegyzett ajánlás jóvoltából - "Nyilasynak Rónai" - még a modell is azonosítható Nyilasy Sándor szegedi festő személyében.

 
A Róma-villa kincsei címet viselő kiállításon összesen negyvenegy mű látható, (a Kaposvárról érkezett harmincöt darabos kollekciót a szegedi múzeum hat Rippl-Rónai képe egészíti ki) s bár a számok tükrében kamaratárlatnak tűnhet, Horváth János művészettörténész és Szabó Tamás restaurátor jóvoltából keresztmetszet igényű bemutató kerekedett. Elsősorban azok számára nyújt majd tanulságos szellemi kalandot e tárlat, akik Rippl-Rónai életművét nem csak a csúcsteljesítményekben mérik.
 
A kiállítás február 29 - április 30 között tekinthető meg a szegedi Móra Ferenc Múzeumban.