Romani Design, divatcég és társadalmi vállalkozás

Egyéb

Mikor kezdett el a divattal foglalkozni?

A divat, az öltözködés mindig is része volt az életemnek. A nagymamám és az édesanyám is szeretett egyedi stílusban, de a tradíciókat megtartva öltözködni, így ez a szemlélet kisgyerekkoromtól kezdve belém ivódott. Ötvösként 12 évig ékszerek tervezésével foglalkoztam. 2010-től, a Romani Design indulásától tervezek ruhákat is.

 

Honnan jött a Romani Design ötlete?

A roma kultúra tudatos ápolása mondhatni egész eddigi életemet végig kísérte. Régóta foglalkozom roma fiatalok tehetséggondozásával, amelynek egyik alapeszköze az identitástudat kialakítása. A munkám része volt a roma népismeret-terjesztés, amelyet mindig igyekeztem kreativitással ötvözni. A Romani Design egy társadalmi vállalkozás, amely egy foglalkoztatási pályázat keretében jött létre. A saját magam által vállalt cél az volt, hogy nehéz sorsú embereket foglalkoztatva hozzak létre egyedi designtermékeket. Már az induláskor abszolút fontos volt, hogy a Romani olyan divatmárka legyen, amely egyben a roma kultúrát is népszerűsíti.

 

Sikerült a programban részt vevőknek elhelyezkedniük? Tartja velük a kapcsolatot?

A különböző képzési, foglalkoztatási projektjeinkből jelenleg összesen hét fővel dolgozom együtt, ami nagyon nagy eredmény. A kezdeti évek számomra fontos tanulsága az, hogy a nehéz sorsú embereknek, akik hosszú ideig nem dolgoztak, sok időre és segítségre van szűkségük a rehabilitációhoz. Az ő rehabilitációjukra időt kell teremteni a különböző őket segíteni akaró programoknak. Ők nem képesek egyik pillanatról a másikra folyamatos, állandó, minőségi munkát végezni. Sok nehézség után mára már sikerült kialakítani egy olyan csapatot, amely alkalmas létrehozni mindazt, amit a Romani képvisel.

 

Mi alapján válogatja a modelljeit?

Különösen fontos számomra, hogy minden divatbemutatón legyenek roma modellek. A kollekció velük és a professzionális modellekkel együtt hitelesen képviseli a sikeres integráció fontosságát.

 

Mennyire érzik magukénak a romák a hagyományos roma népviseletet?

A roma közösség ebben a tekintetben sem homogén. Különösen sokan vannak Baranya és Szabolcs megyében, Erdélyben, Budapesten, akik még tartják a népviseleti tradíciókat. Vannak akik már nem hordják a viselet egészét, de egy-egy jellegzetes elemét beemelték a modern öltözködési stílusukba.

 

Ön hogyan találja meg az egyensúlyt a hagyományos és a modern között?

A magánéletben és a divatban is próbálom a hagyományos motívumokat, tradíciókat a mai életbe átemelni. Igyekszem a hagyományok élhető és megélhető részét megtartani. A kollekcióban is megfigyelhető, hogy a dús, szinte túldíszített mintázatú ruhákat a minimalista stílusúak követik.
A legutóbbi kollekció egy nagyon karakteres ruhadarab, a kretinca (kötény) inspirációjából született. Nagy szenvedéllyel gyűjtöm az eredeti formákat, mintákat. Erről sokan tudnak a közösségben. Elhozzák az eredeti, régi darabokat mert tudják, hogy jó helyre kerülnek. Mi megbecsüljük, megfelelően kezeljük és értékeljük valamennyit.

 

Az ékszerkollekció visszatérő eleme a tűzrózsa. Van ennek a motívumnak valamilyen különleges jelentése?

A roma kultúrában a virágok szerepe, azok magunkon hordása nagyon meghatározó. Ezen belül a rózsa kitüntetett figyelmet kap. Szerettem volna egy olyan ékszerkollekciót tervezni, amelyben ez megjelenik. A tűznek is fontos szerepe volt a közösségi életben. Gyermekkorom fontos emlékei kötödnek ehhez. Ünnepekkor, de akár hétköznapokon is összegyűltünk valamelyik családnál, az udvaron tüzet gyújtottunk, körbeültük, beszélgettünk. A tűz színeit sokszor láttam viszont a rózsa színeiben, ebből az asszociációból született a motívum. Sokunkban a tűz melege iránti vágyódás felnőtt életünket is végigkíséri.

 

Az új kollekció neve: My Identity, my Freedom. Mi kell ahhoz, hogy valaki vállalja önmagát?

Mindenekelőtt bátorság. Ezen kívül egy nagy adag kíváncsiság. Kell, hogy az ember kíváncsi legyen saját magára, arra, hogy mi van a lelkében, és tudni kell, hogy ebből mit szeretne megmutatni. A divat lehet olyan eszköz, amelyben valaki külsőleg is ?megfogalmazza önmagát?. Az öltözködés fontos kommunikációs eszköz, amelyben az ember egyedisége megjelenhet. Olyan valami, amit meg lehet tölteni tartalommal, és amellyel azt szeretném üzenni a külvilágnak, hogy sokkal színesebb, gazdagabb, élhetőbb környezetben szeretnénk élni. Ehhez azonban nagy bátorság kell.

 

Mit tart eddigi legnagyobb sikerének? Mire a legbüszkébb?

Nagyon sok minden történt velem az elmúlt négy évben. A legutóbbi fontos esemény egy indiai meghívás volt, amit a delhi magyar nagykövetségtől kaptunk. Megtisztelő volt egy kulturális eseményen képviselni Magyarországot, és emellett a roma kultúrát.
Az idei év talán legfontosabb eseménye a Marie Claire Fashion Days volt. Ez volt az első nagyszabású, elismert szakmai fórum, ahol már nem mint társadalmi vállalkozás, hanem mint divatmárka tudtunk megjelenni. Külön köszönöm a meghívást László Krisztának, a Marie Claire főszerkesztőjének. Arra is büszke vagyok, hogy bár kevesen dolgoznak a cégnél, mégis termékek széles skáláját készítjük.

 

Mennyire toleráns a magyar társadalom? Képes a divat az emberek szemléletén változtatni?

Hiszek benne, hogy igen. Az elmúlt négy év alatt elért sikereink azt bizonyítják, hogy ez nem szélmalomharc. Nagyon sok kedves, jó emberrel találkoztam. Úgy gondolom, hogy az emberek többsége nyitott. Ha nem így lenne, nem kaptunk volna ennyi pozitív visszajelzést. Rendkívül büszke vagyok a kortársaimra és Magyarországra.

 

Mik a tervei a jövőre nézve?

Tavasszal szeretnénk visszamenni Indiába. Nemrég frissítettük az új arculatunkat bemutató weboldalunkat, reméljük, elnyeri a publikum tetszését. Szeretnénk továbbá egy kis butikot nyitni a belvárosban, fizikailag is szétválasztva ezzel a kreatív munkát az értékesítéstől. Szeretném hasonló lendülettel építeni továbbra is a brand sikerét a hazai és nemzetközi területeken egyaránt.

Liska Enikő