Rövidfilmek a nagy mozik előtt

Egyéb

A 100 éves jubileum nagy öröm és nagy felelősség is. Milyen hagyományokat szeretett volna követni a mostani fesztivál?

Egyfelől a gyermekeknek készült (Kockásfülű nyúl, Magyar népmesék) és jelenleg készülő mesékre (pl. MOME-versfilmek) szerettük volna felhívni a figyelmet, valamint a kortárs és régi rövidfilmekből álló életművekre, ezt voltak hivatottak bemutatni a kortárs sikeres fiatal alkotók által kurált programok (A magyar animáció legjava egykor és ma). Itt a legfrissebb sikeres rövidfilmek mellé rajtam kívül minden alkotó maga választhatta ki a neki fontos, kedves rövidfilmet.

Milyen volt az érdeklődés, a látogatók száma elérte a reméltet?
Egyértelmű volt a látogatók megoszlásából, hogy az esti rövidfilmek iránt jóval többen érdeklődtek, mint a délelőtti, kora délutáni matiné műsorok iránt, amelyek nagyrészt megtalálhatóak hivatalos youtube-csatornákon (pl. Magyar népmesék), vagy a televízió műsorán rendszeresen láthatók. A rövidfilmekre, mind az archívum gyűjteményéből, mind pedig a még most fesztiválokon szereplő, és ezért online elérhetetlen filmekre jóval kíváncsibbak voltak a látogatók.

A rövidfilmek terepei a filmfesztiválok: leginkább ilyen alkalmakkor tekinthetjük meg a műfaj remekeit. Önök szerint lenne igény több, nem fesztiválkeretek között megvalósuló rövidfilmvetítésre?
Minden bizonnyal, ha a televízió csomagban, szerkesztve műsorra tűzné őket, lenne rá érdeklődés, de erre sajnos általában csak a késő éjszakai műsorsávban kerül sor. A rövidfilmek mozifilmek előtti vetítése is megoldást jelentene, így a filmek nagyobb körhöz eljuthatnának a fesztiválvetítéseken kívül, a Symphony No. 42 és A kíváncsiság kora például tavaly így szerepelt a mozik műsorán.

Az elmúlt száz év rövidfilmjei között mely volt a legrégebbi, melyet láthatott a közönség, és miért éppen azt választották?
Kovásznai György első filmje, a Monológ (1963), melyet az egyik fiatal alkotó, Kreif Zsuzsanna választott a saját munkái mellé (Limbo Limbo Travel és Candide kalandjai).

Mely vetített filmre a legbüszkébbek? Melyre volt leginkább kíváncsi a közönség?
Bánóczki Tobor és Szabó Sarolta közös alkotására, a Franciaországban készült Leftoverre, melynek az Örökmozgóban tartották a hazai premierjét.