A Sába királynője az operairodalom egyik legmonumentálisabb zenedrámája, amely 140 évvel ezelőtti bécsi ősbemutatójakor meghozta a keszthelyi születésű zeneszerző számára a világhírt. Az egzotikus nagyopera, melyet 1875-től a 20. század első harmadáig a világ összes jelentős dalszínháza műsorra tűzött a legjobb karmesterek és énekes szólisták közreműködésével, a beteljesületlen szerelemről és a kultúrák találkozásáról mesél.

Az antik mesék tanúsága szerint Sába királynője a bölcsesség megszállottja volt, s azért utazott a kor legbölcsebbnek tartott uralkodójához, Salamonhoz, hogy próbára tegye tudását. A Bécsben élő, vallásos zsidó családba született, német anyanyelvű, de magyarságát híven őrző Goldmarkot egyik tanítványának szépsége ihlette a különös, bibliai tárgyú szerelmi történet megírására.

Goldmark Károly gyermekként kántor apja énekes kollégájának köszönhette, hogy lehetősége volt zenét tanulni, később pedig féltestvére, Goldmark József fizette a képzését. Azonban még így is anyagi gondjai volta, és csak sok erőfeszítés árán tudott bejutni a bécsi konzervatóriumba. Színházi zenészként kezdte a pályáját, majd 1865 hozta meg a várva várt fordulatot és a nemzetközi ismertséget az életében: ekkor mutatták be Sakuntala című nyitányát Bécsben. Ezt követően döntötte el, hogy operát fog komponálni. És mint utólag kiderült, nagyon jól tette: első operájának, a Sába királynőjének 1875-ös bemutatója óriási siker lett. És nem csak Bécsben. Ugyanis az éppen 140 éve bemutatott mű a század egyik legnagyobb közönségsikere lett egész Európában.

Goldmark ezt követően még öt operát (Merlin, A házi tücsök, A hadifogoly, Götz von Berlichingen, Téli rege) komponált, azonban a Sába királynőjének sikereit soha többé nem tudta megismételni. Azazhogy majdnem soha. A Téli rege Goldmark Károly 1908. január 2-án bemutatott utolsó operája volt, mellyel a szerző ? ha nem is érte el a Sába királynőjének sikereit ? egy korokon és stílusokon kívül helyezhető gyengéd, öregkori művet alkotott. Több mint harminc évnyi sikertelen próbálkozás után Goldmarknak úgy sikerült lezárnia életművét, ahogy a Sába királynőjével elkezdte: hangos sikerekkel kísérve, ünnepelt szerzőként.


saba_kiralynoje_proba_004_600x337.png
A Sába királynője próbája

A napjainkban ritkán játszott, expresszív erejű, wagneri hatású Sába királynőjét a Szabad Tér Színház és a Magyar Állami Operaház a zeneszerző születésének 185. és halálának 100. évfordulójáról megemlékező Goldmark Év kiemelt eseményeként közösen mutatja be a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon Káel Csaba rendezésében, német nyelven, magyar felirattal. Németh Anikó Manier fényűző jelmezei a szecessziót, Szendrényi Éva látványos díszlete az orientalizmus stílusjegyeit idézi meg. A főbb szerepeket Kelemen Zoltán, Gál Erika, Sümegi Eszter énekli, az előadás külföldi sztárvendége a kiváló hangi adottságokkal rendelkező fiatal thai tenor, Nutthaporn Thammathi lesz, aki néhány héttel ezelőtt nagy sikerrel debütált Salamon szerepében Freiburgban. Az előadás karmestere és zenei vezetője Héja Domonkos. Közreműködik a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara ? az Opera együttese, a Magyar Állami Operaház Énekkara, a Magyar Nemzeti Balett, a Budapesti Stúdiókórus és a Honvéd Férfikar.


saba_kiralynoje_proba_028_600x400.png
Kelemen Zoltán (Salamon király) és Nuttaporn Thammathi (Asszád)

A Sába királynője a Budapesti Nyári Fesztivál nagy operabemutatója, melyhez tematikus programok is kapcsolódnak. Július 3-án, a bemutató napján nyílik meg a Goldmark-kiállítás a Víztorony-udvarban, ahol dokumentumokat ? múlt század eleji kottákat, műsorlapokat, könyveket, fényképeket ? mutatnak be a keszthelyi Helikon Kastélymúzeum könyvtárának gyűjteményéből. A kamara-tárlat egy hétig látogatható a Margitszigeti Víztoronynál, és ízelítőt ad a keszthelyi múzeum szeptemberben nyíló Goldmark Emlékkiállításából.

A bemutató alkalmából a burgenlandi Deutschkreutz városában működő Goldmark Egyesület és Emlékház jóvoltából borkóstolót is tartanak. A helyi Reumann sztárborászat jubileumi vörösborát kínálják az érkező vendégeknek, melynek palackján a zeneszerző arcképe látható.

Érdemes igénybe venni az előadások kezdési és befejezési időpontjához igazított Színházi hajójáratot, mely ezen a hétvégén a Vigadó tér, Szent István park és Víztorony kikötő útvonalon közlekedik, a Batthyány téren nem áll meg.

Bővebb információ: www.szabadter.hu

Fotó: Nagy Attila