Schwechtje Mihályt jóval többen ismerik filmrendezőként, pedig jelentős színházi tapasztalattal rendelkezik. (Sőt az idén megjelent az első könyve is.) Első színházi munkái független produkciókként készültek. A Kérem vigyázzanak, az ajtók záródnak! egy különlegesen inspiráló találkozásból jött létre. Olyan színészek, mint Börcsök Enikő, Józan László és Kardos Róbert játszottak el egy kortárs amerikai drámát a Rákospalotai Leánynevelő Intézet lakóival, ráadásul bent az intézetben.
A 2019-ben bemutatott, Schwechtje írta-rendezte Az örökség jelenleg is műsoron van a Jurányiban. A történet főhőse egy Németországból az anyja halála miatt Borsodba hazatérő fiatal gyerekorvos, aki – miközben az örökség ügyeit intézi – azzal szembesül, hogy az egykor otthonának számító környezetben másképp értelmezik az emberi-morális értékeket. Az örökség nem maradt visszhangtalan: megkapta az aktuális év legjobb kortárs, kritikus hangvételű, közéleti témájú, történelmi múltat feldolgozó és azzal szembenéző színpadi művének járó Kortárs Magyar Dráma díjat, a tatabányai MOST Fesztiválon pedig a legjobb stúdió-színházi előadás lett.
Schwechtje első kőszínházi bemutatója két éve volt a Radnóti Színházban. A Gina története tabukat döntöget: mit tehet egy szülő, ha kiderül, a gyereke résztvevője volt egy csoportos abúzusnak?
Az elgondolkodtató és a nem szülő nézőket is felkavaró darab szövege jelentős mértékben támaszkodik a színészi improvizációkra, csakúgy, mint az Örkény Színházban május 12-től látható Szex.Újra.El. esetében.
A darab címe a szexuális újraelosztás (sexual redistribution) elméletének rövidítése, amely Robin Hanson amerikai közgazdászhoz köthető. Az Oxfordi Egyetemen is oktató kutató néhány éve azt vetette föl, hogy vajon csökkenne-e a férfiak frusztrációja a világban, ha alapjogként járna nekik a szex. Az elmélet 2018-ban, egy tíz halálos áldozattal járó torontói gázolást követően merült fel benne. Az elkövető, Alek Minassian ugyanis mielőtt elindult, hogy elkövesse ezt a rettenetes tettet, arról posztolt a Facebookra, hogy kezdődik az incel felkelés. (Az incel jelentése: involuntarily celibate, azaz nem önkéntes cölibátus. Nagyon leegyszerűsítve: olyan férfiak, akik nagyon szeretnének szexuális életet élni, velük viszont senki nem akar.)
Hanson véleménye szerint ha megkapnák a szexuális kielégülést, nem indulna be náluk az agresszív viselkedés. Az a javaslata, hogy az állam kompenzálja őket pénzzel vagy utaljon ki nekik szexrobotokat. Ez
a gondolatkísérlet óriási felháborodást keltett, többek között azért is, mert egyoldalúan csak a férfiakkal foglalkozik, a nők csupán szexuális tárgyként jelennek meg benne.
Már Magyarországon is van egy incel közösség, akik valamennyire artikulálták a problémájukat. Ők azt gondolják, hogy itt nőuralom van. A közösség tagjai a férfiakat alfákra, azaz vezérhímekre, bétákra, akik még hozzájutnak a nőkhöz és saját magukra, azaz omegákra osztották fel – körvonalazta Schwechtje Mihály az elmélet lényegét, ami, tette hozzá, nem szűkíthető csupán erre az egy területre.
A téma nagyon sok mindenre reflektál akár a mai életünkből, akár pedig azokból a tényekből, amelyeket a történelem során már megismertünk az elnyomó hatalmak működéséből.
Ráadásul közelíthetünk hozzá komolyan vagy akár az abszurd felől is.
A próbafolyamat a már bevált improvizációs technikára épült. Az alkotók megpróbálták végiggondolni, milyenné válna a világ, ha az elmélet a gyakorlatban megvalósulna. Ahogy Schwechtje vázolta, egyértelműen állíthatjuk, hogy nem túl vidám. „Egy szögletes és brutális világot teremtettünk, amelyben a kevés nő miatt forradalom tör ki, amelynek folytán az alfákat kiherélik, a bétákat pedig átnevelik. A kevés számú nőt kötelező szolgálatra osztják be, elveszik az emberi jogaikat, és szolgálatot kell teljesítsenek az omegáknál. E mögött az az ideológia, hogy a nők végre a helyükre kerültek, ahová a teremtő őket eredetileg delegálta.”
Bár a történet jóval sötétebb, mint Schwechtje évad elején szintén a Jurányiban bemutatott fekete komédiája, a Hajtűkanyar autósiskola, a rendező ígérete szerint – épp azért, mert még egy ilyen világban is vannak abszurd és groteszk helyzetek – a humort, sőt a happy endet sem nélkülözi az előadás. A Szex.Újra.El. bemutatója május 12-én lesz, az Örkény Stúdió színpadán Bajomi Nagy Györgyöt, Ficza Istvánt, Józsa Bettinát, Kerekes Évát és Vajda Milánt láthatják az érdeklődők.
Nyitókép: Schwechtje Mihály a Szex.Újra.El. olvasópróbáján az Örkény Színházban. Fotó: Horváth Judit