ennyi_volt
Tüntetés Budapesten a Petőfi szobornál, 1989. március 15-én
? Bánkuti András

 

Történelmi eseményt fotózni nem kis felelősség. Mi legyen a képen? Tíz-húsz-harminc év után azok, akik nem voltak tanúi az eseményeknek, e képekből alkothatnak fogalmat az akkori történésekről. Ami pedig kimaradt, az akár el is veszhet örökre.

 

A történelmi pillanat súlyát hordozó fotó a jelenhez fiatalodik. Bánkuti következetesen átgondolt mindent, tudta, mit csinál, amikor belefotózott egy halhatatlan pillanatba. Képei varázsa, hogy nincs bennük tolakodás, nincs rajtuk hatásvadász momentum. Nincs felesleg, és nincs hiány. Fény van a fekete-fehéren.

 

Nemzeti_Kerekasztal
Nemzeti Kerekasztal ? a Magyar Szocialista Munkáspárt delegáltjai a Parlamentben:
Gazsó Ferenc, Gaál Zoltán, Pozsgay Imre, Fejti György, Tóth András; Budapest 1989.
? Bánkuti András

Bánkuti András 1989 decemberében a legfontosabb helyszíneken volt ott: Románia, berlini fal, 301-es parcella. Egyik, az utóbbi helyszínen készült, mindössze elhagyatott tájból, fára aggatott koszorúból és nemzetiszínű szalagból álló fotója megdöbbentő erejű. A 301-es számmal ellátott kő jelzi: határhoz értünk, mindjárt átlépünk egy másik, egyelőre sok bizonytalansággal teli világba, ahol immár új szabályok szerint folytatódhat az életünk. Kopár, kies tájon járunk. Hogy túljutottunk-e a 301-es parcellán? Döntse el mindenki magában. Addig pedig nézegesse a fotót.

hatarko
A 301-es parcella a rákoskeresztúri köztemetőben 1989-ben
? Bánkuti András

 

A rendszerváltáshoz kötődő képek kiválogatásában a hitelesség és az objektivitás volt a döntő: találunk fotót Nagy Imre és mártírtásai újratemetéséről csakúgy, mint a Kádár János ravatalánál gyülekező, kegyeletét leróni szándékozó több ezres tömegről.

 

Az idén harmincéves rendszerváltásról készült fényképek az ebben az évben negyvenéves, Markó Iván vezetésével megalakult Győri Balettről megörökített képekkel egészülnek ki. A két, egymástól nagyon eltérő témát a szerző személye és a képeit jellemző lendületesség, mozgalmasság, lírai érzékenység köti össze.

 

Kiss_Janos_es_Ladanyi_Andrea__Gyori_Balett
Kiss János és Ladányi Andrea – Győri Balett
? Bánkuti András

A rendkívül intenzív, különböző méretekben megtalálható munkák hol egy-egy művészt, hol egy-egy színpadi előadás jelenetét mutatják be, és némi bepillantást is nyerhetünk a kulisszák mögé, a művészek külvilágot kizáró magányába. Horváth Erika, Ladányi Andrea, Krámer György néz ránk vagy épp félre a fotókról. Egy kultikus, ma már legendás társulat teréből és lelkivilágából kapunk ízelítőt. Bánkuti nagyon érzékenyen ábrázol, anélkül, hogy zavarna, vagy zavart keltene.

 

Kramer_Gyorgy_eloadas_utan
Krámer György előadás után, Győri Balett
? Bánkuti András

Kicsit olyanok ezek a fotók, mintha a diszkosz eldobásának pillanatában készültek volna, és azt merevítenék ki: átjön az energia, a lendület, a kezdést meghatározó lelkesedés, de a valódi hatás hosszú idő után értelmezhető. Évtizedek múltak el, és éppen most vagyunk a diszkosz földet érésének pillatanában. Ezért is tesz a kiállítás minden egyes darabja mérhetetlenül mély benyomást a befogadóra, tartozzon bármelyik korosztályhoz.

 

Bánkuti képein a rutinnak nincs semmi nyoma. Mindegyik alkotás nagy odafigyeléssel, gondossággal készült. A fotós tisztában volt felelősségével. Nem nézett félre, nem kattintott mellé.

 

Ayhan Gökhan