Senki nem emlékszik a múltra már, édes - A MAGYAR DAL NAPJA 2012

Egyéb

A műsor összeállítása egy zenekar felállásához és működéséhez hasonlított: egy valaki ? Presser Gábor ? vitte úgy az egészet, hogy továbbadott részfeladatokat azoknak a zenészeknek, akikben bízik. Ettől aztán elég nyitott és sokszínű lett ez az összeállítás, még akkor is, ha a szerkesztés kétségkívül hagyatkozott a valaha volt népszerűségekre. A vállalkozásnak nyilván nem volt feladata az előző rendszer könnyűzenéjének kritikai értékelése, de arról azért mindenki tudhat, hogy a kultúrának ez is irányított és felügyelt ? tiltott, tűrt, támogatott ? területe volt, úgyhogy a rendszerváltás előtti korszak erőviszonyait és lehetőségeit nemcsak a szakmai szempontok határozták meg.

A szerkesztők tudatosan be is emeltek egy blokkot a második órába, amikor a fluktuáló zenekarokat felemlítve énekelt Müller Péter Sziámi, Menyhárt Jenő és Bárdos Deák Ágnes. Nekem ugyan hiányzott Víg Mihály, Másik János, és ahogy más fontos zenekaroktól, amelyek a Szigeten már korábban kiemelt programban szerepeltek ? mint például a Kispál és a Borz ?, voltak bejátszások, Cseh Tamásról nem; de belátom, életszerűtlen és túldimenzionált lett volna, ahhoz képest, hogy ez a szerkesztés teljes joggal tényként kezelte azt, ami a könnyűzenében a múltban történt. Ennek a néhány underground dalból álló blokknak azonban nyilvánvalóvá vált az akkori rendszerrel szembeni markánsan kritikus hangja, ha az ember fülébe egymás után másznak be azok a sorok, mint a nekem jó, ahogy van (Tölcsért csinálok a kezemből), illetve örökké jubilál a drill (Bétaville), s megérti, miért nem voltak az akkori hatalomnak elfogadhatók. De ez már felesleges okoskodás is egy ilyen nagyvonalú és jó szándékú rendezvény kapcsán, amelyet elsősorban Presser Gábor széleskörű szakmai respektje tett lehetővé: tényleg élmény volt élőben felidézni az elmúlt bő negyven év zenei történetét ? alighanem szerkesztési, szervezési bravúr, hogy közel tizenkét órán át váltották egymást a csapatok két-három szám eljátszása után. Ezek a szinte kivétel nélkül közismert számok a magyar könnyűzenei élet meghatározói voltak, váltva az egyébként még több évnyi átfedéssel kifutó tánczenével együtt a korábbi sanzonok, kuplék, operett-slágerek hagyományos világát ? ez az összeállítás tehát zenetörténeti jelentőségű is.

Mindez szerencsére a gyakorlatban egyáltalán nem terhelte a közönséget, mert az aktuális feladatnak készséggel megfelelő zenészeken és az életszerű szerkesztésen túl Novák Péter jó kedélyű, energikus, könnyed műsorvezetésével sikerült jelenidejűvé tenni ennek a közel tizenkét órának szinte minden pillanatát. Felteszem, munkájának alapja éppen a tudása, hogy behatóan és részletesen ismeri ezt a zenei korszakot, világot (is), illetve tisztázott volt számára az is, ?honnan beszél?. Ez a világos önkép üdítő, tekintettel a magyar médiára, sőt közéletre is: attól működik ilyen jól, hogy nem akar magának szerencsét kovácsolni ebből a helyzetből. Amikor pedig úgy konferált be valakit, hogy az énekes, aki egy kápolnát is felújított, abból mindenki azt hallott meg, amit akart.

Szórakoztató volt megfigyelni, kinek mennyi erőt sikerült összpontosítani arra a pár percre, amíg színpadon volt, a netán hiányzót pedig hogyan pótolták rutinnal. Minden bizonnyal meghatározó lehetett ebben az aktuális munkák állandósága és minősége, így a Pál Utcai Fiúk meggyőzően tolta: Mi kell hozzá?, vagy a Kistehén tánczenekar úgy adta elő a Virágok a réten című számát, hogy a dal viccesen játékos hangulata mellett megjelent valami finom drámaiság is.

A közönségnek persze az állandóság adott olyan komfortérzetet, amitől az ember olyan felhőtlenül tud szórakozni, így amikor a Skorpió lépett színre, és Frenreisz Károly azt énekelte, hogy a Balatonnál leszünk a nyári hónapokban, akkor úgy egyben volt a zenekarral, hogy tudtuk, igazat mond. De a felhőtlen szórakozás része volt annak az állandósága is, hogy több énekes évtizedeken át képes volt megőrizni a beszédhibáit, a pöszék most is tökéletesen pöszék voltak, a szájzárasok most sem nyitották ki a szájukat éneklés közben, akit pedig a merevgörcs rángatott valaha a színpadon, most is úgy mozgott, és énekelt, mint a Heki kutya, aki tapsra ugrott ki a házából. Az ikonok pedig ? Bródy és Szörényi ? ahogy már korábban is, kevésbé voltak érdekesek, de erről nem is ők tehetnek, sokkal inkább mi, a közönség, hiszen annyiszor játszották már el a dalaikat, hogy a fizika törvényei szerint teljesen elkoptak, semmi bájuk nem maradt mára. Belátom, erről ők nem tehetnek, ezt ők nyilván nem tudhatják, úgyhogy hiába nem akartam, hogy eljátsszák a vidámkisdalunkat vagy a boldog, boldog, boldog születésnapot, sajnos Bródy Szirtes Edina Mókussal együtt előadta.

Amikor pedig Novák Péter felkonferálta az Akkezdet Phiait, azt gondoltam, na, most borul fel a lelkes befogadói hozzáállás, és a válogató magára marad az elfogultságával és érdeklődésével, úgyhogy igen csodálkoztam, amikor a közönség másodszorra már csatlakozott ahhoz, hogy Éljen a Nyugat és éljen Babits. Az a közönség, amely végigkísérte Zalatnay Cini, Török Ádám és a Mini, a Neoton, a Padödő, a Dolly Roll, a Republic, Balázs Fecó, a Magna Cum Laude, Ganxta Döglégy Zolee, a KFT, a Supernem, Somló Tamás, Péterfy Bori és a többi, különféle zenét játszó előadót és szerzőt, aktív részese lett egy összetartozásféle élménynek. Ez az élmény egyébként egy félkarú ölelésben testet is öltött, miután Tátrai Tibor az előző napi próbán kulcscsonttörést szenvedett, László Attila beállt a helyére játszani: ez a gesztus száz méterről is sokat mondott.