A siker titka a közönségbarát repertoár

Egyéb

?1949-ig a színházak jelentős hányada magánszínházként működött, kevesen gondolnák, hogy az egykor szinte a város határán álló Vígszínház is így üzemelt. Az elmúlt évtizedek azonban olyan gyakorlatot adtak, amelyben minden állami kézben volt, s furcsamód az 1989-ben induló privatizációs folyamat mégsem érintette a színházi szférát. Hazánkban két fő típusa létezik a magánszínházaknak: az egyik a Hököm Színpadból kialakított Karinthy Színház. Karinthy Márton igazgatásával egy komoly szellemi tőke és színházcsinálói akarat, valamint kiváló szakemberek találkoztak. Példát jelentenek másodsorban az utazószínházak is, amelyek színvonala itthon sok esetben megkérdőjelezhető ugyan, de vannak ugyanakkor olyan produkciós irodák, amelyek nemzetközi összehasonlításban is értelmezhetők? - mondta el Németh Kristóf a Magyar Hírlapnak adott interjújában a magyarországi magánszínházakról.

 

A Játékszín igazgatója, akit régóta foglalkoztatott egy magánszínház indításának gondolata, így emlékszik vissza a Játékszín két évvel ezelőtti indulására:

 

?Miután az állami színház csődbe ment, mi voltunk az elsők, akik mindenféle támogatás nélkül vállaltuk, hogy saját forrásból továbbvisszük a színház közszolgálati funkciójának megfelelő munkát. A Budapesti Kamaraszínházat otthonunknak tekintettük több mint százan, majd többek felelőssége miatt összeomlott alattunk. Nem csak az állásunk szűnt meg, hanem megtörtént valami, amit addig elképzelhetetlennek tartottunk. Láttuk, hogy a Játékszín hasonló sorsra jut, és nem tudtuk még azt sem, hogy az ingatlanokkal mi lesz ? érdemes elsétálni például a Belvárosban a Shure és Ericcson Stúdiókhoz, ahol ma már csak rozsdás, lehúzott redőnyöket lehet látni. Örülök neki, hogy most a Tivoli Színháznak lett gazdája, és továbbmehet a munka. Két évvel ezelőtt négyen vásároltuk meg a tönkrement céget, a legfontosabb szakemberek az első pillanattól önzetlenül küzdöttek velünk, bíztak abban, amiben mi hittünk. Nagyon sokféle hír jelent meg akkoriban, így a nézők bizalmának elnyerése jelentős feladat volt, amelyet csak úgy érhettünk el, hogy sikerszínházat csinálunk?- mondta.

Megvalósítandó példaként a prágai és varsói színházak lebegtek a szemük előtt, ahol azt látták, hogy a magánmotiváció többet hozhat, mint a fenntartóktól érkező utasítások. Mintául szolgált számukra a londoni színházi élet is, ahol ráadásul úgy tűnik, hogy kapcsolataikat is sikerül elmélyíteni. A Játékszín a következő évadban bemutatja a West Enden nagy sikerrel futó Vidám kísértet című színdarabot, illetve tervbe van véve, hogy kivigyenek néhány előadást Londonba, hogy az ottani magyar közönség is élvezhesse őket.

A Játékszín az elmúlt két évben egyre nagyobb sikereket ért el, előző évada pedig különösen jól sikerült, hiszen mind nézőszám, mind bevétel tekintetében rekordot döntöttek. És hogy mi a titka a társulat sikerének? A direktor szerint a közönségbarát repertoár.

?A nem közönségbarát színház számomra értelmezhetetlen, olyan, mint a kifejezetten rossz ételt adó étterem, vagy az álló tömegközlekedés. Semmivel nem támogatnám, tudniillik mindenfajta hozzájárulás a közönség javát kellene, hogy szolgálja. Nem az önjelölt művészeket, akik magukról hiszik, hogy jók, önmaguk tehetségéért támogatást kérnek, de az már nem céljuk, hogy munkájuk értékéről más is így gondolkodjon, gondolkodhasson. Ez a szemlélet ma még él itthon, ezzel szemben a mi modellünk nem csak közönségbarát, de megfogalmazható is. Büszkék vagyunk arra, hogy ha egy kisgyermekes család, egy üzletember a feleségével vagy éppen két nagymama ül be hozzánk, akkor pontosan tudják, hogy intelligens humorra számíthatnak?- nyilatkozta Németh Kristóf, aki négy üzlettársával közösen hozza a döntéseket, de ügyvezető igazgatóként a végső döntések tőle érkeznek, és ő is vállalja értük a felelősséget.

Az igazgató a jövőbeli tervekről és az esetleges bővítésről is beszélt.

?Az a célunk, hogy a teljes kihasználtságot fenntarthassuk, együtt mozogjunk a változó kulturális közeggel, partnereket és állandó nyári játszóhelyet találjunk. Ezen felül az épületben harminc éve nem történt felújítás, így amint a régi nézőtéri büféből egy kávéházat hoztunk létre, pénztárainkból egy nemzetközi jegyirodát és ajándékboltot alakítunk ki. A teljes nézőterünket kicseréljük, az elektromos rendszert pedig korszerűsítjük. Az elmúlt évtizedek rekordnézőszámát és -bevéte­lét értük el az utóbbi évadban, így felvállaltan egy ékszerdoboz szeretnénk lenni nem csupán külsőnkkel, hanem a tartalommal és a művészeinkkel is?- mondta el.

Forrás: Magyar Hírlap

Fotó: Penziás Nikolett