Ezenkívül szakmai partnerként előmozdította, hogy eddig közel 300 divat- és dizájnipari kkv részesülhessen az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által nyújtott pályázati támogatásban, átfogó nemzeti divatipari stratégiát dolgozott ki, emellett 2021-ben elérkezett az offline rendezvények lehetősége is, melynek köszönhetően csaknem 500 ezer ember találkozott a magyar tehetségekkel itthon és külföldön egyaránt.

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) 2020-ban a hazánkba berobbant koronavírus-járvány okozta helyzet feltérképezése érdekében kérdőívvel mérte fel a világjárvány divat- és dizájniparra gyakorolt hatásait, melyre közel 400 vállalkozás küldte el válaszát. Az ügynökség kiemelten kezeli az iparági szereplők visszajelzéseit, így 2021-ben is ennek mentén valósította meg projektjeit.

Jelentős mérföldkő volt a tavalyi évben az MDDÜ által előkészített, a hazai divatipar fejlesztésére irányuló stratégiai munkaanyag, amely Magyarország kormánya által elfogadott hivatalos Nemzeti divatipari stratégiává lépett elő. Az ügynökség a stratégia előkészítése és megalapozása érdekében kvantitatív és kvalitatív kutatásokat végzett, valamint több szakmai egyeztetést folytatott a divatipar kiemelkedő hazai és nemzetközi képviselőivel. Az MDDÜ szakmai javaslatai alapján indult el az ITM divat- és dizájnipari kkv-k támogatására kiírt, 15 milliárd keretösszegű pályázata, amely iránt 2021-ben kiemelt érdeklődés mutatkozott. A konvergenciarégiók vállalkozásait célzó GINOP-1.2.14-20, valamint a Közép-magyarországi régió vállalkozásait támogató VEKOP-1.2.7-20 pályázatok eddig közel 300 divat- és dizájnipari vállalkozást segítettek versenyelőnyhöz.

A tavalyi év az offline események terén is újabb lehetőségeket hozott,

melyekre reagálva az MDDÜ újratervezte programjait. Az ügynökség 2021-ben több mint 20 projektet valósított meg, melyek csaknem 160 iparági szereplőt juttattak új lehetőségekhez: friss pályakezdők, piacérett márkák, gyártók, iparági szakemberek, V4-es tervezők és nemzetközi szakmabeliek kapcsolódtak be az MDDÜ programjaiba. Az ügynökség a hazai események megvalósítása mellett 2021-ben rekordszámú nemzetközi megjelenést tudhat maga mögött. A magyar tervezők Olaszországtól kezdve Franciaországon át egészen a Közel-Keletig jutottak az MDDÜ támogatásával.

Szeptemberben tíz formatervező alkotásai jelentek meg a Maison&Objet párizsi dizájnvásáron, illetve az MDDÜ első dizájn LAB inkubációs programjában részt vevő hét tervező-gyártó páros alkotásait mutatták be a francia dizájnintézetben a Paris Design Week alatt.
Maison&Objet
Maison&Objet

A Nemzetközi mentorprogram divattervezői a Camera Nazionale della Moda Italianával kötött stratégiai megállapodásnak köszönhetően 2021-ben két alkalommal mutatkoztak be a Milan Fashion Weeken, majd az MDDÜ a dubaji világkiállításon az Expo 2020 Magyarország által megvalósított magyar pavilon mellett egy kreatív héttel hívta fel a figyelmet a magyar tehetségekre. A hazai rendezvények közül az immár ötszörösen díjazott 360 Design Budapest 2021-ben ismét bizonyított, az októberi kiállítás 3200 érdeklődőt vonzott. Az MDDÜ az őszi időszakot szintén a divat és dizájn eseményeinek szentelte: rendezvényeit a Fashion & Design Autumn fogta össze, amely közel 80 divat- és dizájnmárkának biztosított megjelenési lehetőséget.

Az ügynökség a nemzetközi megjelenésekre kész márkák mellett a feltörekvő, pályakezdő tehetségeket is megszólította.

A 2021-ben elindított mentorprogramok a divat és dizájn területén több mint 60 hazai és külföldi szakember bevonásával 53 divat- és formatervezőnek nyújtottak vállalkozásfejlesztési segítséget. A résztvevők az elméleti képzés mellett gyakorlati tapasztalatokkal bővíthették tudásukat. A design START tervezői a hazai gyártóknál teljesített szakmai gyakorlatot követően Párizsba, míg az olasz Istituto Europeo di Designnal (IED) közösen indított design SPEED mentoráltjai Milánóba látogattak el. Divatoldalon a harmadik Magyar mentorprogram résztvevői a Young Talents program fiatal tehetségeivel kiegészülve itthon bizonyíthatták tehetségüket, és jelentek meg a Budapest Central Europen Fashion Week kifutóin. Gyárlátogatásokkal vette kezdetét a gyártásfejlesztési stratégiai pillér szerves részét képző második gyártó mentorprogram, illetve hét sikeres gyártó-tervező együttműködéssel elindult a második design LAB inkubációs program is.

Az MDDÜ-nek kiemelt célja a szektorra jellemző forráshiány kezelése, amelyhez segítséget nyújtott az MFB-csoporthoz tartozó Hiventures Kockázati Tőkealapkezelővel kötött stratégiai megállapodás, melynek keretében utóbbi szakmai partnerként az iparági ágazat fellendítése érdekében szükséges szakmai hátteret biztosítja. Tavaly több jelentkezés sikeres befektetéssel zárult, és a Divat & Design Tőkealap sikeresen diverzifikálódott. A Hiventures és a Startup Campus ismét partnere volt az ügynökségnek a HFDA Startup program megvalósításában, melyre közel ötvenen jelentkeztek a 20 millió forintos befektetés reményében.

2021-ben új együttműködő partnereket is köszönthetett az MDDÜ:

a Magyar Exportfejlesztési Ügynökséggel (HEPA) közel tízre bővült a szakmai partnerségek száma. A tavalyi évben az MDDÜ más szervezetek mellé is állt. A Magyar Ökumenikus Segélyszervezet munkáját a BCEFW a jegyértékesítésből befolyt 2 millió forinttal támogatta, emellett a divat- és dizájntervezőkkel karöltve a szervezet adventi adományboltját egyedi termékkel színesítette.

A magyar márkák online értékesítési lehetőségei 2021-ben is bővültek.

A Budapest Select Concept Store 2020-as elindulása óta már közel 80 magyar márkának biztosít megjelenési és értékesítési lehetőséget, 2021-ben közel 210 ezer látogatót fogadott, és a Metaverzum digitális világában is elérhetővé vált. A HFDA Spotra regisztráltak száma is csaknem 400-ra növekedett, mely további iparági együttműködéseket ösztönöz. Továbbá a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel (MOME) közösen, a közép-európai régióban egyedülálló kezdeményezésként létrejött a Budapest Design Material Library.

Az oktatásfejlesztési pillér keretében elindult a Szakképzésfejlesztést támogató program, amely a kreatívipari hiányszakmák presztízsét hivatott visszaállítani. Az OTP Fáy András Alapítvánnyal közös pályaorientációs program keretében online kerekasztal-beszélgetések, workshopok valósultak meg, melyek elérték a közel 60 ezres megtekintést. A fiatalok célzott megszólítása érdekében az MDDÜ és a Startup Campus az InnoGEN tehetséggondozó program keretein belül 2021-ben elindította az Év divatipari felfedezettje pályázatot.

Folytatódtak az edukációt célzó események is, a HFDA Academy kerekasztal-beszélgetések: a divat tematikájú Fashion Flash beszélgetések iránt az MDDÜ hivatalos YouTube-csatornáján közel 25 ezren érdeklődtek, míg a design DIALOG magyar és V4-es szakértők bevonásával lépett szintet, a videók online megtekintése pedig több mint 43 ezernél jár. Lezajlott a világ minden tájáról közel 40 szakértőt felvonultató Budapest Fashion & Tech Summit online digitális konferencia is, amelyet már közel 116 000-en tekintettek meg. A Szent István-napok keretében pedig kiemelt érdeklődéssel fogadták az érdeklődők az idén először megvalósított háromnapos Divat & Design Fesztivált.

A 2020-as év komoly kihívások elé állította az iparágat, 2021 azonban új lehetőségeket hozott. A régiós és nemzetközi kapcsolatok erősítése fontos szempont volt a tavalyi évben, az MDDÜ kiemelt figyelmet szentelt a környező országok programokba való becsatornázására, a közös gondolkodásra és a tudásmegosztásra. Az ügynökség 2022-ben is támogatja az iparágat, a magyar divat- és dizájnipar szereplőinek előrehaladását.

Nyitókép: 360 Design Budapest. Fotók: Magyar Divat & Design Ügynökség