Sikerfilmekkel érkeznek az idei Frankofón Filmnapok

Program

A magyarországi Francia Intézet szervezésében idén február 27. és március 9. között tartják a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben 23 kortárs frankofón alkotást nézhet meg a hazai közönség eredeti nyelven, magyar felirattal. Több közülük a világ legnagyobb fesztiváljain bizonyított már.

Jelenet Az isteni Sarah Bernhardt című filmből. Fotó: Les Films du Kiosque
Jelenet Az isteni Sarah Bernhardt című filmből. Fotó: Les Films du Kiosque

Február 27-én 19.30-kor a budapesti Uránia Nemzeti Filmszínházban Sandrine Kiberlainnel a főszerepben Guillaume Nicloux két César-jelölést kapott Az isteni Sarah Bernhardt című filmje nyitja a 15. Frankofón Filmnapokat. Párizs, 1896. Sarah Bernhardt kora egyik legnagyobb színpadi csillaga, a világ első szupersztárja, ugyanakkor szabad és modern szellemű nő, aki bátran szembeszáll a társadalmi elvárásokkal és normákkal. De egy dolog a legenda, és egy másik a hús-vér ember.

A filmnapok egyik legfontosabb alkotása Jacques Audiard eddigi legmeglepőbb filmje, az Emilia Pérez, mely egyszerre könyörtelen gengszterfilm, őrült komédia és extravagáns musical. A Cannes-ban már díjazott alkotás 12 César-jelölést és 13 Oscar-jelölést kapott, amivel filmtörténetet írt: soha egyetlen nem angol nyelvű alkotás sem kapott még ennyi jelölést.

A San Sebastián-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában debütált a 91 éves Costa-Gavras Az utolsó lehelet című alkotása Denis Podalydèsszel, Kad Meraddal és Charlotte Ramplinggal a főszerepben. Van egy kérdés, amellyel előbb vagy utóbb mindenkinek szembe kell nézni: milyen lesz a befejezés, az élet végjátéka? Jelen esetben egy orvos és egy író indul érzékenyen filozofálgatós, keserédes utazásra az emberi lét mélyrétegeibe.

Szintén a San Sebastián-i Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb forgatókönyv díját nyerte el François Ozon legújabb filmje, a Ha megérkezik az ősz. Michelle nyugdíjas éveit élvezi egy burgundiai faluban régi barátnője társaságában. Az iskolai szünetre az unokáját, Lucast várja. Az örömteli látogatás azonban meghiúsul, mert egy baleset miatt a lánya eltiltja tőle a gyereket.

2024-ben a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon Vincent Lindont a legjobb férfi főszereplő díjával méltatták a Játék a tűzzel című drámában. Pierre egyedül neveli két fiát. A fiatalabbnak minden összejön, az idősebb többnyire sodródik. Szélsőjobb csoportosulásokhoz csapódik, ami szöges ellentétben áll az otthoni értékrenddel. Pierre értetlenül nézi, mivé válik a fia, és a helyzet próbára teszi az apai szeretetet.

Igazi kuriózum a Malmkrog című román–szerb–észak-macedón–bosznia-hercegovinai–svájci–svéd történelmi dráma, mely a 2020-as Berlinalén az Encounters szekció legjobb rendezés díját hozta el. Öt arisztokrata találkozik az Osztrák–Magyar Monarchia keleti szélén, a malmkrogi főúri kastélyban, ahol lakoma közben addig vitáznak halálról, filozófiáról, vallásról, háborúról, fejlődésről és erkölcsről, mígnem elkezdenek kiütközni a nézetkülönbségek.

Az Átok című belga–francia–kongói dráma Cannes-ban az Un Certain Regard szekcióban Új hang díjat nyert. Koffi sokévnyi távollét után tér haza Kongóba, hogy bemutassa – fehér és várandós – feleségét a családjának. Ám az övéi úgy tartják, ki kell űzni belőle a gonoszt.

Végül egy cannes-i Palm Dog-díjjal elismert kutyaalakítást láthatunk a Kutyaper című svájci–francia vígjátékban. Avril ügyvéd, és a sokadik vesztes ügye után megfogadja: a következőt megnyeri. Arra persze nem számít, hogy a védence ezúttal nem más lesz, mint Cosmos. Egy kutya.