Skócia 2003 óta vesz részt a Velencei Biennálén, de nem önállóan, hanem a Brit Pavilon részeként, illetve fringe programként. A visszavonulás az idei programra nincs hatással, a BBC beszámolója szerint azonban a „jelenlegi gazdasági és tervezési környezet” miatt volt szükséges „az aktuális döntési folyamat felülvizsgálata”. Az egyik indok az, hogy a brit pavilon nem tudta bemutatni számuknak és jelentőségüknek megfelelően a kortárs skót és Skóciában alkotó művészeket.
A szóvivő elmondta, „a távolmaradást érintő döntés figyelembe veszi a projekt környezeti hatásait, és annak a szükségességét, ami a jövöben az etikai és fenntarthatósági szempontokat erősebb számításba vételét jelenti”.
Az országot képviselő kurátorok és alkotók kiválasztásában a Creative Scotland, a British Council, a National Galleries of Scotland, az Architecture & Design Scotland, a V&A Dundee és a skót kormányzat játszik szerepet.
Magyarországon 2015-től a Ludwig Múzeum feladata a Magyar Pavilonja kiállításainak megrendezése.
Nemes Márton festőművész Techno Zen című kiállítását mutatja be a 2024-es Velencei Képzőművészeti Biennále magyar pavilonjában a Ludwig Múzeum, a kitelepülés kurátora Kopeczky Róna lesz.
A zsűri a kilenc pályázat közül választott. A döntést követően Fabényi Julia kiemelte: fontosnak tartja, hogy a Ludwig Múzeum olyan feltörekvő művészeket mutasson be, akiknek már van nemzetközi referenciájuk, és képesek egy kifejezetten a magyar pavilon tereibe szánt, jól átgondolt és friss műtárgyegyüttest elkészíteni.
Nemes Mártont a döntés után műtermében látogattuk meg.
Nyitókép: Alberta Whittle munkája a 2022-es Velencei Biennálén. Fotó: National Galleries of Scotland