Spleen City - MADE IN HOLLYWOOD

Egyéb

Sofia Coppolát, Francis Ford Coppola lányát sehogy sem hagyja nyugodni a hollywoodi sztárok spleenje. 2003-ban már szentelt a témának egy filmet, az Elveszett jelentést: abban a karrierje csúcsán már túl lévő színészt játszó Bill Murrayt kólintotta fejbe a lét elviselhetetlen üressége, s egy hasonló cipőben járó fiatal nő képében jött szembe vele a megváltás beválthatatlan ígérete. A Made in Hollywoodban is egy kollégát, a hollywoodi sztárevicset játszó Stephen Dorffot zavarja fel tetszhalott állapotából a fejében kongó tihanyi ekhó, s most is egy fiatalabb nő ? ezúttal a vasárnapi apukaként is praktizáló színész saját gyereke ? adhat legalább esélyt a dolgok jobbra fordulására.
Stephen Dorff

A színész partiból partiba sodródik, senkivel nem beszél két értelmes mondatot ? részben azért, mert beszélgetőpartnerei sem rendelkeznek úgynevezett gondolatokkal, részben pedig azért, mert ő maga sem ?, elalszik a külön neki rendezett sztriptízműsor közben, érzelmeket pedig sem az értelmetlen szex, sem a névtelenül érkező, anyázó sms-ek nem váltanak ki belőle. (Hogy vajon Bret Easton Ellis írta-e meg előbb a Királyi hálószobákban szinte szóról szóra ugyanezt az alaptörténetet, sms-estül, mindenestül, vagy Coppola a maga forgatókönyvét, ne firtassuk ? már csak azért sem, mert a dolog olyannyira közhelyes, hogy megírták épp elegen a két neves művészen kívül is.)

Aztán a hasonlóan életvidám anyuka és ex-feleség (vagy csak ex-szerető) lepasszolja a közös, tizenegy éves kislányt a színésznek: az már legyen az ő baja, hogyan illeszti be a lányt a nem túl gyerekbarát életvitelbe. Mint kiderül, remekül: a gyerek egy kis színt visz a kifakult világba, és felvillantja egy olyan élet lehetőségét, amelyben léteznek érzelmek ? és ez máris sokkal több, mint amit a színész takarékra állított szíve elsőre be tudna fogadni. Eddig jut a történet ? miután apuka rádöbben a rádöbbenni valókra, szomorú ábrázattal kisétál a képből, és jön a stáblista.

Stephen Dorff és Elle Fanning

Egy ilyen untig ismert történet élvezhető megfilmesítéséhez sokrétű tehetség kell, és be kell ismerni, Sofia Coppola majdnem meg is felel az elvárásoknak. Egy valamiben nem, pedig az igen fontos lenne: az unalmat túlontúl élethűen ábrázolja ? ami egyértelművé válik öt perc alatt, azt a következő egy órában nem bővebben fejti ki, hanem csak elmondja máshogy és aztán megint máshogy. Ezt leszámítva minden a helyén van ? na de ha az alap nem stimmel, megbillen az egész építmény is. Pedig Stephen Dorff alighanem élete alakítását nyújtja: bármeddig el lehetne nézni az arcát, ahogy a sztriptízt bámulja, mert virtuóz módon egyesíti a kilátástalan üresség mögül átsejlő macsóságot és az elkényeztetettséget, miközben a pillantásában ott van egy kisgyerek is, akit egy percre magára hagytak, és fogalma sincs, mi ilyenkor a teendő. Elle Fanning a kislány szerepében teljesíti nem túl bonyolult feladatát: élő embert játszik a sok kirakatbábú között. Sofia Coppola pedig nem csak szuggesztív ábrázolásmóddal, de sajátos humorával is küzd azért, hogy a Made in Hollywood kiemelkedjen a tucatnyi hasonló mű közül ? a hétköznapi helyzetek abszurditására épülő poénok ezúttal még az Elveszett jelentésben lévőknél is visszafogottabbak, pedig az a film sem éppen a harsány röhögések miatt maradt meg a nézők memóriájában.

Egy kicsit ? tényleg csak egy kicsit ? érdektelen film a Made in Hollywood. De ezen kívül semmi más gond nincs vele.