A Deák17 Galéria elsőként tett kísérletet arra, hogy kiállításán bemutassa az elmúlt 20 év legmeghatározóbb street art művészeit. Beszámoló.

Mikor úgy egy éve cikket írtam Budapest legizgalmasabb street art művészeiről itt és itt, komoly kutatómunkába kellett fognom. Név és arc nélkül alkotó artistokat összegyűjteni jóval nehezebb, mint bepötyögni a Google-ba, hogy „impresszionisták”, arról nem is beszélve, hogy a street-art még mindig erősen az illegális mezsgyébe tartozik, noha egyre többen ismerik el létjogosultságát. Az – egyébként cseppet sem professzionális – kutatómunkámat az ismerősök ismerőseinek az ismerőseire alapoztam, és döbbenten konstatáltam, milyen elképesztően sokszínű és szerteágazó itthon a street-art kultúrája. Oké, korábban sem becsültem alá – tekintve, hogy naponta sétálok el lenyűgöző munkák mellett – , de egy laikust mégiscsak meglep, hogy mennyi különböző technika, stílus, kifejezésmód virágzik egy szubkultúrán belül. És akkor egy nagyot sóhajtottam: milyen messze vagyunk még attól, hogy ezt a sok tehetséges alkotót a rendőrség helyett a kurátorok kergessék!

Nos, tévedtem. Szeptember 9-én ugyanis megnyitott a Deák17-ben a Budapest Street Archaeology kiállítás, ami elsőként gyűjtötte össze az elmúlt 20 év legfontosabb, jellemzően budapesti utcaművészeit. Nem is akárhogyan: mivel az ő alkotásaik nagy része nem mozdítható – vagy legalábbis le kéne bontani hozzá az egész várost – , házhoz mentek, és kidekorálták a galéria falait.

A kiállítás kurátora, Zsigó Bianka művészettörténész ügyelt rá, hogy átfogó képet tárjon a látogatók elé: az embernagyságú, klasszikus értelemben vett graffititől kezdve az alig pár centis matricákon át az archív dokumentumokig minden műfaj és relikvia helyet kapott – de szigorúan a művészek anonimitását megőrizve, fantázianevekkel szerepeltetve. A tárlaton látható 11 alkotó munkáival már egészen biztos, hogy mindenki találkozott az utcán, azonban most a kontextusukból kiemelve, kifejezetten rájuk irányul a reflektorfény. Apropó, kontextus: a helyszín legalább annyira az alkotás része, mint maga a stencil vagy a graffiti, hiszen a kettő együtt hordozza a teljes üzenetet. Éppen ezért a Deák steril falaira felfestett és felragasztgatott mintarengeteg kissé helyzetidegen, de egyben nagy segítség ahhoz, hogy valódi figyelmet szenteljünk az olyan alkotásoknak, amik mellett a mindennapokban elsietünk. A tárlat az arcunkba nyomja azt, ami urbánus kiállításként vesz körbe bennünket: „Tessék, itt van, állj már meg egy percre! Hát nem látod, milyen zseniális ez?!” Vagy éppen elgondolkodtató, mint Szárnyas Doboz üzenetei:

„A fogyasztói társadalom könnyedén és szívesen megemészti,
ami ellene jött létre. Minél láthatóbb a lázadás, annál könnyebb kiárusítani.”

„A szabadság az inger és az arra adott reakció között
található.”

„Ami kifejezést nyer, elveszti intenzitását, és így elviselhetővé jelentéktelenedik.”

A közlekedési táblákra, postaládákra, jelzőlámpákra ragasztott pár centis matricák látványos grafika helyett ütős mondatokkal ragadják meg a tekintetünket, amik sokszor tovább velünk maradnak, mint egy 3 méteres, lenyűgöző murál látványa. Ezek az üzenetek a Deák17-ben is arcon csapják a látogatót, és egyben összefoglalják az utcai szubkultúra esszenciáját: a mindig kívülálló, de nagyon is intelligens és társadalomkritikus attitűdöt.

Az első két falat elfoglaló 1000% és Void művésznevet viselő alkotók munkái sok helyről ismerősek lehetnek már. Előbbi művészcsoport óriás kollázsa soklábú szörnyként tekeredik, míg Void fejei a legkülönbözőbb lelkiállapotokat, természeti és urbánus elemeket jeleníti meg

A galéria belső terében két női alkotó kapott helyet – ezzel is lebontva a street artra jellemző sztereotípiákat: Miss KK divatvilágból és popkultúrából inspirálódó óriásbabái már kirántották a művészt a szigorúan vett undergroundból, és többek között a Sugarbirddel is dolgozott együtt kollekciókon. Iamsuzie – akivel már olvashattatok interjút az oldalunkon – a graffiti oldaláról közelít, de nagy feliratok helyett a figurális, mesekönyvbe illő karakterek váltak védjegyévé.

FatHeat egy azon művészek közül, akiket még a street arttal szemben szkeptikusabb kritikusok is elfogadnak: az All Caps Kollektíva tagjának több budapesti tűzfalat is köszönhetünk, és tehetsége Európa-szerte nagy figyelemnek örvend. Rapa73 munkái megint csak új fejezetet nyitnak a galériában. Ő nem festékszóróval, hanem kerámiabetűkkel és stencillel támad – többek között neki köszönhetjük a Buda „Lovin” Pest feliratokat.

Nikon One nélkül szintén elképzelhetetlen lenne ez a kiállítás. Ő az elsők között vágott bele a graffitizésbe, ma pedig már hollywoodi filmekben fúj, és világmárkák, illetve lemezkiadók számára tervez illusztrációkat. Ő nemcsak egy-két munkáját, de blackbookjait is kiállította a Deák17-ben, amiben vázlatról vázlatra kísérhetjük végig, hogy és miből épül fel egy műalkotás.

Személyes kedvencem 0036Mark, akinek a plakátjai kedvenc gyerekkori hőseinket idézik meg – például Mézgáékat és Dr. Bubót – a lehető leghumorosabb újragondolásban. Az ő alkotásai barokkos keretekben kerültek a Deák falára, mintha csak egy családi nappaliban üldögélnénk, ami remekül dukál a nosztalgikus hangulatot idéző figurákhoz.

DTM, azaz „Durva Trabantos Matrica” különösen nagy figyelmet szentel a tipográfiának: a jellegzetes szignó már önmagában művészete középpontja, ami csomagolópapírként borul a legkülönfélébb utcai objektumokra.

Nem véletlenül hagytam a beszámoló végére Kolodko Mihályt, a tárlat egyetlen művészét, aki nem fantázianév mögé rejtette kilétét. Elsőre meglepett, hogy a graffitisek és stencilesek között a szobrász alakja is feltűnik, de ha belegondolunk, az apró köztéri szobrokat ugyanúgy meghatározza a játékosság, a gerillaság, a meglepetés ereje, mint bármelyik másik alkotást. Kolodko művei engedély nélkül kerültek ki a közterekre, azonban a közönség olyannyira megszerette őket, hogy némelyiket többször is ellopták.

A december 17-ig látogatható kiállításhoz több program is kapcsolódik. Szeptember 25-én különféle workshopok közül választhatunk: lesz matrica-, pasteup- és pólóstencilező, valamint gördeszkafestő foglalkozás is, valamint készíthetünk street art stickert, utcaművészeti, vízálló matricát, plakátot és stencilt is, amiben Juhász Gergő Kaska sticker artist, OLAY Street art művész, az 1000% művészcsoport tagja, Orosz Richárd grafikus, Iamsuzie illusztrátor, valamint 0036Mark segítik a jelenlévőket.

Fotók: Hartyányi Norbert/Kultúra.hu

Kiemelt kép: Miss KK munkája