Szarkából léggömböt

Egyéb

nemhomalyos
Fotók: Csákvári Zsigmond/ Kultúra.hu

Főként a szarkák uralták eddig a képeid. Az Emlék-Komposztáló kapcsán ?luftballon-apokalipszisről? hallhattunk a megnyitón. Hogyan zajlik nálad a motívumválasztás folyamata?

Félig-meddig tudatos, a lényeg, hogy alapvetően mindegyik személyes élményen alapszik. A szarkákból lufikba való átmenet úgy született, hogy asszociatívan gondolkoztam. Először álmomban találkoztam a képpel. Tudjuk, hogy a szarka egy lopós madár, aki játékból elcsen színes dolgokat ? na, de mit tesz, ha egy léggömbbel találkozik? Azzal, hogy megkaparintja, véget is vetne neki, hiszen kipukkad tőle. Ebből a fantáziából alakult ki az első festmény, amelyen a szarka a lufikkal együtt jelenik meg. Kétségbeesve ül a léggömbök tetején: a kincset már megszerezte, de hozzáérni nem tud.

Érzékletes metafora az életről.

Számomra a festészetről is. Olykor eltöprengek azon, hogy mi történik, ha az ember már mindenféle tudást elsajátított a művészetében. Természetesen nem gondolom, hogy itt tartanék, de a kérdés foglalkoztat: mihez kezdenék, ha a palettám teljes lenne, és mindennek a határán túlléphetne. Akkor vajon mit festenék?

Félsz, hogy megtorpannál? Hogy nem lenne, mit mondani? Ha most elsősorban az motivál, hogy fejlődj?

Az visz előre persze: az ember holtáig tanul és mindig érik meglepetések. Szeretem a kudarcaimat, de közben azért elgondolkodom, hogy mi lenne, ha mégis a végére érhetne egy út. Akikre igazán korszakalkotó, világmegváltó művészként tekintek, róluk úgy érzem, hogy idővel mindent tudtak, de ezután váltak még érdekesebbé. Ez a hivatás lehet emberölő, és a tehetség nem segít, ha a fizikai test nem tudja a vele járó megterhelést követni. Nem véletlen, hogy a befejezett, teljes életműveket kedvelem, amely során a művész megküzd a materiális-fizikai valósággal is.

Kiknek a festészete inspirál elsősorban?

Akit eszméletlenül szeretek, az Gulácsy Lajos. Bár abból a szempontból neki sem volt teljes az életműve, hogy végül beleőrült az alkotásba. Mégis ő az, aki legmélyebbre hatolt a magyar festészetben. A másik, aki viszont végigvitte az életművet, és számomra kerek egészet alkotott, Csontváry Kosztka Tivadar. Egy alkalmat sem hagynék ki, amikor az ő képeiket láthatom.

12.Csucson2012olajvaszon30x30cm
Pinczés József: Csúcson

A szarka és a lufik találkozásától indultunk, de a tárlatban sétálva a madár lassan eltűnik, és csak a léggömbök maradnak.

Nem azért tűnik el, mert nem gondolok rájuk, csupán úgy éreztem, nem kell, hogy rám ragadjon egyetlen motívum.

Azért más is van a tarsolyodban: tigris, elefánt, zsiráf.

Ahogy én gondolom, nemcsak az emberi mivoltunkat hordozzuk, hanem valahol állati ösztönök, tulajdonságok is élnek bennünk. Bizonyos élethelyzetekben ?állatul? kell viselkedni, hogy emberek maradhassunk. A tigris, az elefánt, a szarka, a zsiráf ? akik újra és újra megjelennek a képeimen ? belső létállapotokat jelentenek számomra.

A közös ?élmények? során hozzád nőttek ezek a figurák?

Nekem nagyon fontos, hogy azt festhessem, ami közel áll hozzám. Egész kiskoromtól kezdve elkülöníthetőek egyes korszakaim: már suhanc koromban volt egy-egy tárgy, amelyet imádtam magam mellett tartani, és azok mindig megjelentek a képeimen. Igazából festeni is egy kis játékfigurán tanultam meg, mert úgy véltem: teljesen mindegy, mit festek ? aktot, kockát vagy egy egyszerű játékot ?, a technikát ugyanúgy elsajátíthatom, viszont az érzelmi kötődés segít az alkotásban.

Magát az alkotás folyamatát miként éled meg?

Számomra a festmény egy átjáró valamilyen másik térbe, amelybe az ember nem tud belépni. Kivéve, ha ezt a saját belső világaként éli meg. A festőnek, ha jó képet akar alkotni, bele kell lépnie ebbe a világba, majd újra kilépnie, kívülről ránézni, és az ott látottak alapján ?matatni benne? tovább. Teljesen más érzés, ha festek, mint amikor a hétköznapokban járkálok. Egy szakrális térhez tudnám hasonlítani, ahol átitat valamiféle furcsa vallás. Ezért is hatott érdekes felismerésként ennek a tárlatnak a rendezése során, hogy a kiállítótér, a Nemzeti Táncszínház aulája korábban egy templom oltárrésze volt. Csodás, hogy más is rejlik itt, nem csak terek és falak.

homalyos
Az egyik Emlék komposztáló

Valaha itt imádkoztak, most pedig épp emlékeket komposztálnak?

Ez a fogalom fogta össze számomra leginkább a 29 képet. Mindig egyetlen kép alapján választok címet, de most három festmény is tartozik a címadó sorozathoz. A koncepció szerint balról jobbra halad az olvasási irány: az elvont ábrázolástól indulunk a figurális művek felé. A tárlat kapcsán ébredtem rá ugyanis, hogy absztrahálódni kezdtek a formáim. Erre mások hívták fel a figyelmemet, és meglepett, amikor szembesültem vele, hogy itt tartok. Az absztrakt tőlem mindig távol állt, viszont az mindig érdekelt, hogy eljussak arra a peremvidékre, ahol még a festmény működik absztrakt és figurális képként is. Utóbb döbbentem rá, hogy az Emlék-Komposztálóban ez történik.

Már tudod, hol tartasz. Azon szoktál gondolkodni, hogy merre?

Remélem, még sok időm van, sok képet tudok magamból kibányászni. Vannak persze álmaim: az ember a legszebb helyeken szeretné látni a képeit. Olyan helyeken, amelyekre érdemesnek tarja őket. Azt hiszem, ezért bármire képes vagyok.