(MTI/AFP/AP/dpa) - Az első documentát 1955-ben rendezték egy zöldségkertészetben, és azokat az alkotásokat mutatták be, amelyeket a nácik "elfajzott művészetnek" minősítettek. A szervezőket magukat is meglepte, hogy a kertészetbe 130 ezer ember zarándokolt el, hogy lássa az ott kiállított 148 művet, köztük Pablo Picasso, Piet Mondrian és Paul Klee alkotásait.
A mostani, tizenkettedik kiállításra már öt helyszínen 650 ezer látogatót várnak. A kurátorok, Ruth Noack és Roger M. Buergel művészettörténészek főleg olyan művészeket hívtak meg, akik nemigen szerepeltek még nagy nemzetközi kiállításon. Ilyen például Ferran Adriá katalán sztárszakács, a molekuláris konyhaművészet atyja, aki kémcsövekben készíti fogásait. A szemle első rossz híre, hogy Adriá végül meggondolta magát, és mégsem ad ízelítőt művészetéből, mire a szervezők kihelyezett documenta-helyszínné nyilvánították Barcelona melletti éttermét, az El Bullit.
Aj Vej-vejt kínai performanszművész ezer honfitársát hozta magával, hogy sétálgassanak a kasseli utcákon és beszélgessenek a helyiekkel, thaiföldi művészek pedig a városi környezetben rizsföldet és pipacsültetvényt művelnek meg. "A reprezentációtól a produkció felé akarjuk tolni az eseményt. Új formátumot kerestünk, nem a művészeti világválogatottat akartuk felvonultatni, hanem olyan teret kívántunk teremteni, amelyben a műtárgy és a befogadó élő kapcsolatba kerül" - mondta Buergel.
A kurátorok szerint jelek, formák, motívumok évszázados időeltolódással újra és újra felbukkannak a világ különböző pontjain. Így aztán a jelenkor kérdéseit klasszikus művek segítségével is lehet boncolgatni. Ezt nevezik ők a "forma migrációjának." Az elv bekerült a kiállítás koncepciójának alapvetései közé, és ennek jegyében a documentán 14. századi perzsa miniatúra, 16. századi indiai kalligráfia és 17. századi kínai lakkozott tálka is látható.
Az idei nyár különleges a kortárs képzőművészetben. Négy jelentős esemény sűrűsödött össze: június 10-én nyitott az 52. Velencei Biennále, az ötévente tartott documenta megnyitója előtt három nappal a svájci Bázelban elkezdődött az ArtBasel képzőművészeti vásár. A documentával egyszerre nyílt meg a németországi Münsterben a 4. Sculpture Project nevű szoborkiállítás, amelyet tízévente rendeznek meg. Egy évtizedben csak egyszer alakul így a képzőművészet világának nemzetközi programja, a három tárlat és a vásár szervezői pedig a Grand Tour 2007 nevű közös kezdeményezésükkel bátorítják a közönséget, hogy mind a négy helyszínre látogassanak el.