A kötöttpályás tömegközlekedés gondolata először 1872-ben merült fel Miskolcon - ekkor egy magánvállalkozó lóvasút építésére kért engedélyt, ám ez a terv ismeretlen okból nem valósult meg - írta Fodor Illés a villamaosok.hu oldalán. Az igazi villamos terve azonban csak 1895-ben jelent meg a városban: ekkor Csáthy Szabó István kezdte szorgalmazni a város villamoshálózatának kiépítését.
Az új villamost végül 1897. július 11-én adták át a forgalomnak. A hálózat bővítése - az akkori Miskolc határait is átlépve - tovább folytatódott. (Diósgyőr, Hejőcsaba, Szirma és Görömböly 1945-ig külön települések voltak, csak ekkor csatolták őket Miskolchoz.)
Már a városi vonal építésekor felvetődött egy Diósgyőrig vezető vonal ötlete. E vonal minisztériumi engedélyét Török Emil budapesti vállalkozó kapta meg 1905. augusztus 8-án. A Verestemplom (Eszperantó tér) - Diósgyőr közötti vonalat száz évvel ezelőtt, 1906. július 11-én adták át. Ismerje meg a miskolci és diósgyőri villamosközlekedés történetét!