Százéves a szegedi villamosközlekedés

Kultpol

Az egyik járművön több száz fotó mutatja be az elmúlt évszázadot, és ezen a trolin kaptak helyet azok a technikai eszközök is, amelyek a villamosközlekedés fejlődése során jelentős szerephez jutottak.

A járművön utazók a város elektromos tömegközlekedését üzemeltető Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) helyszínen levő munkatársainak segítségével megismerkedhetnek a villamos működéséhez elengedhetetlen kisebb alkatrészekkel. Így látható például, hogy milyen vezeték biztosítja az áramot a járművek működéséhez, milyen lengéscsillapítókat használnak, milyen a légrendszer, a ventillátor. Ezek egy részét ma is használják a villamosközlekedésben. A tárlat október 5-ig látható.

A másik trolin egész napos filmvetítés várja az érdeklődőket, egyebek közt arról, hogyan készült a nosztalgia villamos, miként javítják azokat a járműveket, amelyeken mindennap utaznak a szegediek, illetve rövid filmek peregnek az SZKT életéről.

A szegedi városi tömegközlekedés már 1857-ben elindult, akkor omnibuszok biztosították a közlekedést a pályaudvar, a városközpont és a fontosabb fogadók között. Az 1879-es árvíz romba döntötte a várost, megbénította a közlekedést. Az újjáépítés után az omnibusz már nem tudta kielégíteni az igényeket, így az ipar és a kereskedelem fellendülése, a megnőtt teherforgalom miatt a város pályázatot hirdetett lóvasút létesítésére. A pályázatok közül Eduard Paget belga mérnökét fogadták el. A lóvasút személyszállítási és a gőzüzemű teherszállítási hálózat 1884 júniusára készült el.

A következő mérföldkő az volt, mikor a közúti Vaspálya Részvénytársaság 1899-ben elkészítette a villamosítás tervét, de csak 1907-ben kapott engedélyt villamosvasút építésére. Az első villamos 1908. október 1-jén indult el. A második világháború után megjelentek ugyan az autóbuszok a tömegközlekedésben, de nem tudták átvenni a villamosok szerepét.

A szegedi elektromos tömegközlekedés fejlesztési terve szerint 2011-re 29 milliárd forintos ráfordítással korszerűsítik mindhárom meglévő villamosvonalat, s elkészül egy új, két kilométeres szárnyvonal. Kilenc új alacsonypadlós villamossal és tíz korszerű trolibusszal bővül a járműpark. Hat csomópont épül át, a végállomások közelében pedig kerékpártárolókat alakítanak ki.